|
Ældre Glyksborgere,
klik på billedet for forstørrelse/Early
Glücksburgers, click on
image
for
enlargement. |
Fotografierne af
Christiansborggobelinerne er
anvendt
med tilladelse fra
Hofmarskallatet. Fotograf Adam
Rzepka
The photos of the tapestries are
used with permission of
the Lord
Chamberlain's Office.
Photographer Adam Rzepka |
|
|
|
|
|
I
hovedfeltets venstre hjørne
ses
Kong Christian
8.
(regeringsperiode
1839-1848), Danmarks
sidste enevældige konge,
siddende ved et bord i et rum
afgrænset af klassicistiske
elementer, et "elfenbenstårn".
Christian
8. var gift med sin kusine
Charlotte
Frederikke af
Mecklenburg-Schwerin, mor til
den senere
Frederik 7., ægteskabet
blev opløst i 1810, da
Christian fik kendskab til
hendes forhold til komponisten
Edouard Du Puy, og prinsessen
blev forvist til Horsens.
Christian giftede sig i 1815
med Caroline Amalie af
Slesvig-Holsten-Sønderborg-Augustenborg.
Som kronprins underskrev
Christian Frederik 17. maj
1814 en norsk fri forfatning,
Eidsvoll-forfatningen (Norges
grundlov). Christian Frederik
var konstitutionel konge i et
selvstændigt Norge fra maj
til august 1814, men vendte
hjem til Danmark som
kronprins, da Norge samme år
gik i personalunion med
Sverige. I Christians
regeringsperiode voksede den
liberale
opposition mod enevælden
- en af
lederskikkelserne var
juristen
Orla Lehmann.
Kongen døde af en
blodforgiftning. Han
blev gravsat i Roskilde
Domkirke.
|
Bag kongen ses flag med norsk løve.
|
Til højre for kongen ses et
landkort visende udsnit
af
Helstaten
- før krigen 1864 bestod det
danske rige af Kongeriget Danmark, hertugdømmet
Slesvig, hertugdømmet Holsten samt hertugdømmet
Lauenburg, Island, Færøerne samt kolonierne
Grønland og De Vestindiske Øer. |
På
bordet står en
antik
græsk vase
symboliserende at kongen havde stor
interesse for kunst -
han opkøbte genstande
fra det antikke
Grækenland, som udgør
kernen af antiksamlingen
på Nationalmuseet. |
På
bordet ses også en
mineral- og
fossilsamling.
Kongen holder en
bog
i sin venstre hånd som
refererer til at han
var en lærd mand. |
|
|
|
English |
In the left corner of the main field, King
Christian VIII (reigned 1839-1848), the last
absolute monarch of Denmark, sitting at a table
in a room enclosed by Classicist elements, an
"ivory tower." Christian VIII was married to his
cousin, Charlotte Frederikke of
Mecklenburg-Schwerin, mother of the later
Frederik VII. The marriage was dissolved in
1810, when Christian learned of her affair with
the composer Édouard du Puy, and the princess,
as she then was, was banished to Horsens In
1815, Christian married Caroline Amalie of
Schleswig-Holstein-Sonderburg-Augustenburg. On
17 May 1814, Christian Frederik as
constitutionally elected king of Norway signed a
free Norwegian constitution, the Eidsvoll
Constitution. He was king of independent Norway
from May to August 1814, but returned to Denmark
as crown prince when Norway that year entered a
personal union with Sweden. During Christian's
reign, liberal opposition to absolutism grew;
one of its leading figures was the lawyer Orla
Lehmann. The King died of blood poisoning and
was buried in Roskilde Cathedral.
Behing the king, a flag bearing the lion of
Norway.
To the right of the king, a map showing part of
the Helstat or "state entire"; before the
War of 1864, the Danish Realm consisted of the
Kingdom of Denmark, the duchies of Schleswig,
Holstein, and Lauenburg, Iceland, the Faroe
Islands, and the colonies of Greenland and the
Danish West Indies (now the U.S. Virgin
Islands).
On the table, an ancient Greek vase
symbolizing the King's great interest in art, he
purchased articles from ancient Greece which
constitute the core of the National Museum's
collection of antiquities.
Likewise on the table, a collection of
minerals and fossils. The King is holding a
book in his left hand to show him as a
man of learning. |
|
|
|
|
I hovedfeltets højre
hjørne
ses i tilsvarende
klassicistiske
indramning
Frederik
7.
med
tyrkisk
fez,
hans
generalshjelm af
aluminium
ligger under bordet. Kong
Frederik 7.
(regeringsperiode
1848-1863), var gift
med og skilt fra Vilhelmine af
Danmark, og gift med og skilt
fra Mariane af Mecklenburg-Strelitz. |
Kongens
sidste ægteskab (til venstre
hånd) var med danserinden og modehandlersken
Louise
Rasmussen (1815-1874),
der efter brylluppet i
Frederiksborg Slotskirke blev
udnævnt til
lensgrevinde
Danner,
hun står bag kongen.
Der var stor forargelse
over kongens ægteskab med
Louise, først og fremmest
var hun en torn i øjet på
det højere borgerskab og
adelen, der førte an i
chikanerier mod hende.
Smædevise om grevinden, klik
her. |
Kongens regeringstid var
præget af det voksende
modsætningsforhold til
Tyskland - 8. marts 1848
krævede hertugdømmerne, at
Slesvig skulle optages i
Det tyske Forbund, og at
hertugdømmerne skulle
forenes under en fri
forfatning - krav der
førte til det
nationalliberale
borgermøde,
Casinomødet,
den 20. marts 1848 hvor juristen Orla Lehmann holdt en tale: "En
ung, uprøvet konge, som nys med kronen har arvet et splidagtigt
rige på opløsningens rand, og som nu, medens omvæltningens
storme farer hen over hele Europa, så at selv de mægtigste mænd
taber besindelse og fodfæste, og selv de fasteste indretninger
synker i grus, står overfor en opgave så overvældende tung, at
selv den stærke derunder kunne synke i knæ. Sikkert har kongen
intet højere ønske end rigets frelse og folkets vel; men når en
konge under ingen omstændigheder kan undvære kraftige og dygtige
rådgivere, hvor meget mindre da under forhold som disse". Orla
Lehmann, "Efterladte Skrifter", 1872. |
Almindelig valgret og en fri
forfatning skulle kædes
sammen med kravet om
"Danmark
til Ejderen".
Under parolen "Danmark
til Ejderen" drog en stor
demonstration, anført af
borgerrepræsentationen, den
21. marts til
slotspladsen. Kongen mødte
demonstrationen med ordene: "det, De
ønsker, mine herrer, er alt i morges
udført".
"Danmark til Ejderen" blev
således officiel dansk politik, og
den nye regering, blev dannet den
22. marts.
Den 5. juni 1849
underskrev Frederik
7. "Danmarks
Riges Grundlov"
enevælden blev afskaffet
til fordel for konstitutionelt
monarki.
Kongens var afholdt,
han blev kaldt "Frederik
Folkekær", hvilket ikke
mindst skyldtes, at
han afskaffede enevælden.
Den barnløse Frederik 7.
blev den sidste
oldenborger på den
danske trone, ved hans
død overgik tronen til
den glyksborgske
slægt. Kongen blev gravsat i
Roskilde Domkirke. |
På bordet
ved siden af kongen ses
Danmarks
Riges Grundlov.
Vinflaske
og vinglas
symboliserer kongens/tidens
vellevned.
Bag kongen på en
piedestal ses en gravhøj
refererende til kongens arkæologiske
interesse.
Til venstre for
piedestalen ses
"Mor
Danmark", symboliserende
nationen, efter
Elisabeth
Jerichau-Baumanns maleri "Danmark", 1851. |
|
|
|
|
English |
In the right corner of the
main field, in similar
Classicist surroundings,
Frederik VII in a Turkish
fez, his general's
helmet of aluminum is under
the table. King Frederik VII
(reigned 1848-1863),
was
married to and divorced from Vilhelmine of Denmark, and
married to and divorced from
Mariane of
Mecklenburg-Strelitz. |
The King's last marriage (by
the left hand) was to the
dancer and milliner
Louise Rasmussen
(1815-1874), who after her
wedding in the Frederiksborg
Castle Church was created
Countess Danner, she is
standing behind the King.
The King's marriage to
Louise caused great scandal,
and she was a particular
thorn in the side of the
higher bourgeoisie and the
nobility, who led a campaign
of harassment of her. |
The King's reign was marked
by the growing conflict of
interest with German states,
on 8 March 1848, deputations
from the Duchies demanded
that Schleswig be accepted
into the German Federation,
and that all the Duchies
should be united under a
single free constitution.
These demands provoked a
civic meeting of the
National Liberals, the
Casino Assembly, on 20 March
1848, at which the lawyer
Orla Lehmann gave a speech:
"A young, untested king, who
has just, with his crown,
inherited a divided realm on
the verge of dissolution,
and who, as the storms of
revolution are sweeping
across Europe, so that even
the strongest men are losing
their composure and their
footing, and the firmest
institutions are sinking
into ruin, faces a task that
is so overwhelmingly heavy
that it might force even the
strongest to his
knees. Certainly, the King
has no higher wish than the
salvation of the realm and
the well-being of the
people, but if a king in no
circumstances can do without
forceful and skilful
advisors, how much less in
times like these." |
Universal
male suffrage and a free
constitution were united to
the demand, "Denmark to the
Eider."
Under that
slogan a large crowd, led by
the Copenhagen city
magistrates, gathered before
the palace on 21 March. The
King met the crowd with the
words, "What you desire,
gentlemen, shall be done by
tomorrow." "Denmark to the
Eider thus became official
Danish policy, and a new
government was formed on 22
March.
On 5 June 1849, Frederik VII
signed "The Basic Law of the
Realm of Denmark,"
abolishing absolute in favor
of constitutional monarchy.
The
King was popular and was
called "Frederik Folkekær,"
"Frederik Loved by the
People," not least for
abolishing
absolutism. Frederik VII,
who was childless, was the
last of the elder Oldenburg
line on the Danish throne,
upon his death, it devolved
to a collateral branch
descended in the male line
from Christian III and known
henceforth as the House of Glücksburg. The King was buried in
Roskilde
Cathedral. |
On the table next to the
King, The Basic Law of
the Realm of Denmark.
The bottle of wine
and the glass of wine
symbolize the luxurious
living of the King and of
his era.
Behind the King, on a
pedestal, a burial mound
symbolizing the King's
interest in archaeology.
To the left of the pedestal,
"Mother Denmark"
symbolizing the nation,
after
Elisabeth
Jerichau-Baumann's painting
"Denmark" from 1851. |
|
|
|
|
I venstre side af hovedfeltet øverst
ses
Istedløven
1859-60, udført af
H.W. Bissen, der et monument over
Slaget ved Isted
Hede nord for Slesvig, Danmarkshistoriens største slag, der
endte med dansk sejr over den slesvig-holstenske hær i 1850.
Monumentet blev i 1863 placeret på Skt. Marie kirkegård i
Flensborg. En af de tilstedeværende ved indvielsen var
H.C.
Andersen. På soklen er 4 relieffer af officerer. I forbindelse
med krigen i 1864 blev der øvet hærværk mod skulpturen, og i
1866 blev den flyttet til Berlin. I 1945 blev Istedløven flyttet
tilbage til Danmark efter over 80 år i "eksil", den blev
placeret på Tøjhusmuseet. At løven skulle vende tilbage til
Flensborg har været et tilbagevendende emne siden 2.
verdenskrig, imidlertid blev løven placeret på Søren
Kirkegårdsplads bag Tøjhusmuseet ved Den Sorte Diamant, og den
blev, på ny sokkel, indviet i 2000. Regeringen besluttede i 2009
at Istedløven skulle tilbage til Flensborg.
Den 10. september 2011
afslørede
H.K.H. Prins Joachim den
tilbagevendte løve på
Flensborg
Gamle Kirkegård. |
English |
At the top of the main field, to left,
The Lion of Isted
(1859-60), executed by
H.W. Bissen as a monument for the Battle of Isted Moor
north of the town of Schleswig, the largest land battle in
Danish history, which ended in a Danish victory over the
Schleswig-Holsteiner army in 1850. The monument was placed in
St Mary's churchyard in Flensburg in 1863, one of those present
at the dedication was Hans Christian Andersen. On the plinth,
four reliefs of officers. In connection with the War of 1864,
the statue was vandalized, and in 1866 it was moved to
Berlin. In 1945, the Lion of Isted was returned to Denmark after
eighty years of "exile" and placed at the Arsenal
Museum in Copenhagen. The
Lion's return to Flensburg
was a recurrent question
following World War II,
however, the Lion was
relocated to Søren
Kierkegaard Square behind
the Arsenal at the Black
Diamond (the new Royal
Library building) and
dedicated again, on a new
plinth, in 2000. In 2009,
the government decided to
return the Lion of Isted to
Flensburg, accordingly,
on 10 September 2011 the
Lion of Isted returned to
its original location in the
old churchyard of Flensburg. |
|
|
|
|
|
|
I højre side af hovedfeltet, korresponderende med Istedløven
ses
H.W.
Bissens
"Den
danske landsoldat efter sejren",
1858, et sejrsmonument over
Slaget ved Fredericia den 6. juli 1849. |
Til venstre for landsoldaten ses
Skamlingsbanken
med mindesøjle og
Dannebrogsflag. Fra
1843 samledes dansksindede sønderjyder her til sprogfester, hvis
formål var at hævde det danske sprogs ret i hertugdømmet
Slesvig. |
English |
"The
Danish Soldier after the Victory", 1858, executed by
H.W.
Bissen, a victory monument of
The Battle of Fredericia on July 6
1849. |
To the left of the statue is Skamlingsbanken with
memorial column and the Dannebrog. Skamlingsbanken is
a hills and meeting place near Kolding in Jutland. Since 1843
Southern Jutlanders with Danish sympathies were gathered here;
they demanded protection of the Danish language in
the
Duchy of Schleswig. |
|
|
|
|
|
|
Fra venstre mod højre ses/From left to right: |
|
|
Tagende sig til hovedet
J.A.
Hansen (1806-1877)/Holding his head: J.A.
Hansen (1806-1877). |
|
Til højre for J.A. Hansen ses
Carl
Ploug (1813-1894)/To the right of J. A.
Hansen, Carl Ploug
(1813-1894). |
|
|
Til højre for Grundtvig
Hother
Hage (1816-1873)/To the right of Grundtvig,
Hother Hage
(1816-1873). |
|
Lige over Hage ses
A.S.
Ørsted (1778-1860)/Just above Hage, A.S. Ørsted (1778-1860). |
|
Bag Ørsted med armene løftet ses
Orla
Lehmann (1810-1870). Hesten
i silhouet bag ham symboliserer "Ridehustalen"
fra det skandinaviske studentermøde
i København i 1845, hvor Lehmann i
sin tale afkrævede de unge løfte om
at ville holde sammen i kampen for
fædrelandet. |
Behind Ørsted with his arms
raised, Orla Lehmann (1810-1870). The silhouetted
horse behind him symbolizes the Riding House Speech
from the all-Scandinavian students' assembly in Copenhagen
in 1845, at which Lehmann in his speech asked the young men
from all three countries to stand together in the fight for
Denmark. |
|
|
Til højre for Lehmann ses
D.G.
Monrad
(1811-1887) med armen om
A.F.
Tscherning
(1795-1874).
To the right of Lehmann,
D.G. Monrad (1811-1887)
with his arms around
A.F. Tscherning
(1795-1874). |
|
Til højre for Tscherning ses med
briller og hvidt hår
C.A.
Bluhme (1794-1866).
To the right of Tscherning,
white-haired and wearing
glasses, C.A. Bluhme
(1794-1866). |
|
Til højre for Bluhme ses stående
L.N.
Hvidt (1777-1856)/To the right of Bluhme,
standing, L.N. Hvidt
(1777-1856). |
|
Foran Lehmann ses siddende
lensgreve, premiereminister
A.W.
Moltke (1785-1864), der
overrækker grundloven til
Kong Frederik 7.
In front of Lehmann, seated,
Count and Prime Minister
A.W. Moltke
(1785-1864), handing the
Basic Law to King
Frederik VII. |
|
Persongruppen til højre for kongen
er rygvendt. Personen til venstre er
kultusminister
C.C. Hall
(1812-1888), personen i
midten er
Joachim Frederik Schouw
(1789-1852), foran ham med
venstre side mod beskueren ses
politikeren og teologen
H.N.
Clausen (1793-1877). |
The group to the right of
the king has its back
turned. The figure on the
left is the Minister for
Church Affairs and later
Prime Minister C.C. Hall
(1812-1888), the figure in
the middle is Joachim
Frederik Schouw
(1789-1852), in front of him
and turning his left side to
the viewer, the politician
and theologian H.N.
Clausen (1793-1877). |
|
|
|
|
|
|
|
Tilbagetoget fra Dannevirke
5. februar 1864,
blandt soldaterne er to
danske
vikinger.
Yderst til
højre ses to siddende soldater
efter
nederlaget ved Dybbøl 1864. |
English |
The retreat from the Dannevirke 5 February
1852, among the soldiers, two Danish
Vikings.
At the extreme right, two seated soldiers after
the defeat at Dybbøl 18 April 1864. |
|
|
|
|
|
|
Diagonalt i hovedfeltet
er
tre store figurer, der
symboliserer det danske
nederlag
ved Dybbøl i 1864.
Figurerne er inspireret af
skulpturer af den franske
billedhugger
François
Auguste Rodin, fra venstre
mod højre: |
Figuren med tornyster og gevær
har lighed med figur i gruppen "Borgerne
fra Calais". |
Knælende figur, der rækker
armene op
er identisk med "Den
fortabte søn". |
Figuren med uniformskasket
har på holdningen lighed med
figur i gruppen "Borgerne
fra Calais". |
English |
Diagonally across the main field, three large figures
symbolizing the Danish defeat at Dybbøl.
The figures are inspired by works of the French sculptor
François-Auguste Rodin. From left to right: |
The figure with knapsack and rifle
resembles a figure in the group "The
Citizens of Calais". |
The kneeling figure reaching up his arms
is identical to "The Prodigal Son". |
The figure in a foraging cap resembles
in his attitude a figure from "The Citizens of
Calais". |
|
|
|
|
|
|
|
Til venstre i hovedfeltet
under Kong Christian 8.
ses et motiv inspireret af
maleren
Vilhelm
Hammershøis interiørbilleder
med rygvendte kvinder,
symboliserende
kvindebevægelsen
begyndelse i 1850'erne.
|
På talerstolen til højre for
den rygvendte kvindefigur
ses
Ludvig Schrøder
(1836-1908). I 1862
blev han forstander for
Rødding Højskole,
som ses under talerstolen.
Efter
tabet af Sønderjylland
i 1864-krigen blev han
forstander for Askov
Højskole.
|
Foran højskolen
ses en
bonde trækkende med en hest
symboliserende landbruget. Han
er anbragt ovenpå
Frijsenborg
Slot, der indtil
lensafløsningen i 1922 var
Danmarks største gods. |
Til
venstre ved borduren ses
Konseilspræsident
J.B.S.
Estrup
(1825-1913). |
English |
To the left
in the main field below King Christian VIII,
a motif inspired by the
interiors of Vilhelm Hammershøi with
women with their backs turned, symbolizing the
beginnings of the women's movement in the
1850s.
On the rostrum to the right of the woman with
her back turned, Ludvig Schrøder
(1836-1908). In 1862, he was appointed principal
of
Rødding Folk High School, seen below the
rostrum. After the loss of South Jutland in the
War of 1864 he became principal of Askov Folk
High School. |
In front of the school, a farmer leading a
horse, symbolizing agriculture. He is placed
above
Frijsenborg Castle, which until the
dissolution of the entailed estates in 1922 was
Denmark's largest estate.
To the left, at the border, Prime Minister J.
B. S. Estrup (1825-1913). |
|
|
|
|
|
|
Under Estrup
ses
Slaget på Nørre Fælled 5.
maj 1872, et
sammenstød mellem arbejdere,
militær og politi opstået på
baggrund af en murerstrejke,
hvor svende og arbejdere
krævede nedsat arbejdstid og
hvor Louis Pio, indkaldte
til folkeligt
solidaritetsmøde på Fælleden
og forud havde skrevet
artiklen "Målet er fuldt" i
Socialisten, en artikel der
medførte at myndighederne
forbød mødet og lederne blev
arresteret, herunder Pio.
I 1877 udvandrede Pio efter polititrusler om at blive anholdt
igen til USA, hvor han døde i Chicago i 1894. |
Nederst til venstre i Slaget på Fælleden ses "Skriget"
efter den norske symbolistiske
maler
Edvard Munchs billede
fra 1893. |
English |
Below Estrup, The Battle of the North Commons 5 May 1872,
a clash between workers, army, and police arising from a
bricklayers' strike in which journeymen and workmen demanded a
shorter working day, and Louis Pio had called for a popular
solidarity meeting on the Copenhagen Commons, having previously
written the article "The Limit has been Reached" in the
"Socialisten" newspaper, an article which provoked the
authorities to prohibit the meeting and arrest its instigators,
including Pio. In 1877, following police threats to have him
rearrested, he emigrated to the US, where he died in Chicago in
1894. |
At bottom left
in The Battle of the Commons,
"The Scream"
after the work from 1893 by the Norwegian Symbolist painter
Edvard
Munch. |
|
|
|
|
|
|
Centralt i hovedfeltet mellem Rodinfigurerne ses:
Under
figurens albue
digterpræsten
St.St. Blicher
(1782-1848).
Til højre herfor ses i landlig idyl
en mor med sine børn,
et symbol på frugtbarhed.
I
samme idyl ses
høstarbejdere
efter den franske
socialrealistiske maler Jean-Francois Millets
maleri
"Akssamlerne",
1857, Musée d'Orsay, Paris. |
English |
Centrally in the main field, among the
Rodin-like figures:
Under the figure's elbow, the poet-pastor St.
St. Blicher (1782-1848).
To the right of this, a mother with her
children in a rural idyll, symbolizing
fertility.
In the same rural idyll, harvest workers
in the style of the French social realist
painter Jean-François Millet's painting "The
Gleaners", 1857, Musée d'Orsay, Paris. |
|
|
|
|
Til højre for den
tredje Rodinfigur
ses
Danmarks første
andelsmejeri,
som blev stiftet i
Hjedding i 1822. |
Herunder ses
Louis Pio
(1841-1894),
grundlæggeren af den
danske
arbejderbevægelse
stående i stævnen på
et skib, der symboliserer hans rejse/udvandring til USA i 1877. |
Foran Pio er en gruppe tilhører,
heriblandt, med mørkt hår og fuldskæg samfundskritikeren
og socialisten Frederik
Dreier
(1827-1853).
|
Bag
Dreier ses et
jernstøberi.
|
Foran skibet ses
danske
socialdemokrater:
Fagforeningsleder
M.C.
Lyngsie
(1864-1931), med
briller og skæg. |
Paul
Geleff
(1842-1928), der
udbredte socialismen
i provinsen på sine
agitationsrejser,
ses forrest i midten
med sort frakke. |
Peter Thygesen Holm
(1848-1898)
medstifter af og
formand for
Skræddernes
Fagforening, ses
yderst til højre -
har kraftige
øjenbryn og er iført
grøn jakke. |
Christen Hørdum
(1846-1911),
forretningsfører for Social-Demokraten, ses i profil med
overskæg. |
Bagest
midtfor ses
Harald
Brix
(1841-1881)
bladudgiver af bl.a.
"Socialisten". |
Jens
Jensen
(1859-1928),
folketings- og
kommunalpolitiker og
Københavns første
socialdemokratiske
borgmester ses
bagest til højre. |
Under Pios tilhørere
ses en gruppe af
personer, der kan
være inspireret af
Edvard Munchs
billede
"Arbejdere på vej
hjem", 1913-15
og bronzeskulpturen
"To arbejdere"
fra 1920. |
Til højre
herfor ses et
portræt af
kritikeren og
litteraturforskeren
Georg
Brandes
(1842-1927) -
teoretikeren bag
oprøret mod
traditionerne i
slutningen af
1800-tallet, Det
Moderne Gennembrud. |
Nederst ved borduren
ses
"Vævernes
optog",
1893-97,
efter radering af
den tyske maler,
grafiker og skulptør
Käthe Kollwitz
(1867-1945). |
Kvinderne til højre
herfor er
Mathilde Fibiger
(1830-1872),
forfatter og
kvindesagsforkæmper
og den norske
forfatter
Amalie
Skram
(1846-1905). |
|
|
|
|
English |
To the right of the third
Rodin-line figure, the
first cooperative dairy in
Denmark, estabished at
Hjedding in 1822. |
Below this, Louis Pio
(1841-1894), founder of the
Danish labor movement,
standing in the bow of a
ship to symbolize his
emigration to the US in
1877. |
In front of Pio, a group of
listeners, including the
dark-haired and full-bearded
social critic and early
socialist thinker
Frederik Dreier
(1827-1853). |
Behind Dreier, an iron
foundry. |
In front of the ship,
various Danish Social
Democrats:
The union leader M. C.
Lyngsie (1864-1931),
bearded and with glasses. |
Paul Geleff
(1842-1928), who spread
socialism in the provinces on his voyages of
agitation, front center in black coat |
Peter Thygesen Holm
(1848-1898), co-founder and
president of the Tailors'
Union, at the far right,
with heavy eyebrows and in
green coat. |
Christen Hørdum
(1846-1911), business
manager of the newspaper
"Social-Demokraten," in
profile with moustache. |
At the back, in the center,
Harald Brix
(1841-1881), publisher of
"Socialisten" and other
publications. |
Jens Jensen
(1859-1928), member of Parliament, active in municipal
politics, and the first Social Democratic mayor of
Copenhagen, at the back right. |
Below the member of Pio's
audience, a group of persons
possibly inspired by
Edvard Munch's
painting
"Workers
Returning Home",
1913-15, and the bronze
sculpture,
"Two Workers" from
1920. |
To the right of them, a
portrait of the critic and
literary scholar
Georg
Brandes (1842-1927), who
theorized and led the
showdown with traditional
literature, the so-called
Modern Breakthrough, from
the 1870s on. |
At the bottom, by the
border, "The Weavers'
Procession",
1893-97,
after an
etching by the German
painter, graphic artist, and
sculptor Käthe Kollwitz
(1867-1945). |
The women to the right of
this are Mathilde Fibiger
(1830-1872), writer and
feminist, and the Norwegian
author Amalie Skram
(1846-1905). |
|
|
|
|
Centralt i hovedfeltet ved
nederste bordure ses en
tempelagtig kulisse båret af
karyatider, der traditionelt
er kvindefigurer, men Nørgaard
har valgt at fremstille en
mandlig karyatide til venstre.
Kulissens baggrund er
Christiansborgs brand. I
kulissen ses en fremstilling
af europæiske kongelige
inspireret af
Laurits
Tuxens
billede "Christian
9. med familie, 1886",
Amalienborgmuseet. |
English |
Centrally in the main field, at the lower
border,
a temple-like piece of scenery borne by caryatids, these are
traditionally female figures, but Nørgaard has chosen to depict
a male caryatid to the left. The background of the piece is the
fire of Christiansborg. On the piece a representation of
European royalty inspired by
Laurits Tuxen's
painting "Christian IX with his Family, 1886",
in the Amalienborg Palace Museum. |
|
|
|
|
Motiver i borduren/Border
Motifs |
|
|
|
Øverste
venstre halvdel/Top left half |
|
1 |
Kong Frederik
7.'s og Kong Christian 8.'s våbenskjold/King
Frederik VII's and King Christian VIII's
coat of arms. |
2 |
Friedrich
Nietzsche
(1844-1900), tysk
filosof/Friedrich
Nietzsche
(1844-1900), German philosopher. |
3 |
Charles
Darwin (1809-1900), engelsk
naturhistoriker/Charles
Darwin (1809-1900), English natural
historian. |
4 |
Lev Nikolajevitj Tolstoj
(1828-1910), russisk forfatter af
romanklassikeren "Krig og fred", 1865-69.
Leo Tolstoy
(1828-1910), Russian author of
"War and Peace",
1865-69. |
5 |
Karl Marx
(1818-1883), tysk socialist, politiker og
samfundsteoretiker. Hans hovedværk var "Das
Kapital"/"Kapitalen".
Karl Marx
(1818-1883), German socialist, politician
and theorist. His
principal work was
"Das Kapital"/"Capital". |
|
|
Øverste
højre halvdel/Top
right half |
|
1 |
Tandhjul og
hjul, symboler på tekniske fremskridt.
Brændende fakkel, symbol på oplysning
og håb. Håndtryk, en sort hånd og en
hvid hånd, symbol på slaveriets ophævelse i
USA efter Den Amerikanske Borgerkrig
(1861-65).
Gear wheel and wheel,
symbols of technical progresses. Burning
torch, symbol of enlightenment and hope.
Handshake, a black and a white hand,
symbol of abolition
of slavery in the US after
the Civil War (1861-65). |
2 |
Søren Aabye
Kierkegaard (1813-1855), filosof, digter
og teolog.
Kierkegaards gravsted, Assistens Kirkegård i
København.
Søren Aaby Kierkegaard
(1813-1855), Danish philosopher, writer and
theologian.
Kierkegaard is burid at Assistens cemetery
in Copenhagen. |
3 |
H.C.
Andersen (1805-1875), eventyrdigter.
H.C. Andersens
gravsted, Assistens Kirkegård i København.
H.C.
Andersen (1805-1875), Danish writer
of fairytales.
H.C.
Andersen is burid at Assistens Cemetery in
Copenhagen. |
4 |
N.F.S.
Grundtvig (1783-1872), forfatter,
salmedigter, teolog, biskop og politiker.
Grundlægger af den danske folkehøjskole
sammen med Christen Kold.
N.F.S.
Grundtvig (1783-1872), Danish author,
hymn writer, theologian, bishop and
politician. Founder of the Danish folk high
school together with Christen Kold. |
5 |
Kong Frederik
7.'s og Kong Christian 8.'s våbenskjold/King
Frederik VII's and King Christian VIII's
coat of arms. |
|
|
Nederste venstre
halvdel/Bottom
left half |
|
|
1 |
Kong Christian
9.'s våbenskjold/King Christian
IX's coat of arms. |
2 |
Louis-Napoléon
Bonaparte/Napoléon
3.
(1808-1873), Frankrigs første præsident og
sidste kejser.
Louis-Napoléon
Bonaparte/Napoléon
3.
(1808-1873), the first president of France
and the last monarch of France. |
3 |
Kejser
Alexander 2. af Rusland (1818-1881),
svigerfar til den danske prinsesse Dagmar,
senere kejserinde
Maria Feodorovna.
Emperor
Alexander II of Russia
(1818-1881), father-in-law of the Danish
Princess Dagmar, later empress
Maria Feodorovna. |
4 |
Dronning
Victoria (1819-1901), dronning af
Storbritannien og Irland og kejserinde af
Indien.
Queen Victoria (1819-1901),
monarch of the United Kingdom of Great
Britain and Ireland and Empress of India. |
5 |
Otto von
Bismarck (1815-1898), tysk statsmand og
godsejer/Otto von
Bismarck (1815-1898), German
statesman and landowner. |
|
|
Nederste
højre halvdel/Bottom
right half |
|
1 |
Symboler på
krig (hjelm og sværd), sejr
(sejrskranse) og tapperhed (løven).
Symbols of war (helmet and
sword), victory (victory garlands)
and bravery (the lion). |
2 |
D.G. Monrad
(1811-1887), politiker og teolog/D.G. Monrad
(1811-1887), politician and theologian. |
3 |
Jacob Brønnum
Scavenius
Estrup (1825-1913), konseilspræsident
(regeringsleder). Danmarks længst siddende
statsminister.
J.B.S.
Estrup (1825-1913),
the
head of
government.
The longest serving
prime
minister of Denmark. |
4 |
Viggo Hørup
(1841-1902), jurist, journalist og
politiker/Viggo Hørup
(1841-1902), lawyer, journalist and
politician. |
5 |
Kong Christian
9.'s våbenskjold/King Christian
IX's coat of arms. |
|
|
|
|
Venstre side/to the left |
1 |
Opfinderen og
flypioneren
J.C.H. Ellehammers
motoriserede
dragefly.
The inventor and pioneering aviator J.C.H. Ellehammer's
motorized
"dragon"-plane. |
2 |
Dampskib/Steamship. |
3 |
Lokomotiv/locomotive. |
4 |
Eiffeltårnet
monument over
Verdensudstillingen i 1889, tegnet af
Gustave Eiffel.
The Eiffel Tower was
built for the World Fair of 1889, held to
commemorate the centenary of the French
Revolution, named after its designer
Gustave
Eiffel. |
5 |
Opstanden
under det revolutionære folkestyre
Pariserkommunen 1871. |
The
revolt of the Paris Commune 1871. |
|
|
|
|
|
Højre side/To the right |
1 |
Frihedsgudinden,
1886,
af Auguste
Frédéric Bartholdi, var en gave fra
det franske folk til borgerne i USA. Den er
et symbol på politisk frihed og demokrati.
The Statue of Liberty, 1886,
by Auguste
Frédéric Bartholdi, was a gift from the people of France to the
people of the United States. It is a symbol
of political freedom and democracy. |
2 |
Abraham Lincoln
(1809-1865), USA's første republikanske præsident.
Han frigav
slaverne.
Abraham
Lincoln (1809-1865),
the first Republican
President of the US. He
freed the slaves. |
3 |
Indianer/Indian. |
4 |
Nybyggere. |
5 |
Louis Pasteur
(1822-1895), fransk naturvidenskabsmand,
der opfandt pasteuriseringen. Mikroskopet
symboliserer hans laboratorium.
The microscope symbolizes
Louis Pasteur's
laboratory. |
6 |
Den første
elektromotor. Maskine som omsætter
elektrisk energi til mekanisk energi.
The first electric motor. |
7 |
Destillationsapparat.
Distilling apparatur. |
8 |
Røntgenstråler.
X-rays. |
|
|
|
|
|
Gobelinernes placering i Riddersalen
De Kongelige
Repræsentationslokaler, beletage, Christiansborg Slot
The placement of
the Tapestries in the Knight's Hall
the Royal
Reception Rooms, Christiansborg Palace |
|
Den første gang
Bjørn Nørgaard anvendte
tekstiler og vævning, var da han designede
skitserne til de gobeliner, som H.M.
Dronning Margrethe 2. fik i gave fra dansk
erhvervsliv til sin 50-års fødselsdag den
16. april 1990. Gobelinerne, der blev vævet
hos Le Mobilier National et les Manufactures
Nationales des Gobelins et de Beauvais i
Paris, beskriver Danmarkshistorien fra
vikingetiden til moderne tid. De blev i 2000
ophængt i Riddersalen, De Kongelige
Repræsentationslokaler,
Christiansborg Slot. Ved indvielsen den
12. april overdrog H.M. Dronningen
gobelinerne til den danske stat.
Kartonerne til gobelinerne tilhører Køge
Skitsesamling. |
The first time
Bjørn Nørgaard had made use of textiles and
weaving was when he designed the sketches
for the Queen's tapestries given in honour
of HM Queen Margrethe II's 50th birthday on
April 16, 1990, by the Danish business
community. They were woven at the Beauvais
tapestry manufactory in Paris (Le Mobilier
National et les Manufactures Nationales des
Gobelins et de Beauvais). The tapestries
describing the period of Danish history from
the Viking Age to Modern time, were in 2000
placed in the Knight's Hall, the Royal
Reception Rooms,
Christiansborg Palace.
At the inauguration ceremony April 12 HM the
Queen donated the tapestries to the State.
The sketches belong to Køge
Skitsesamling (Sketch
Collection). |
|
|
|
|
|