|
Vær Kirke/Vær
Church |
|
|
Til ve. dør
til
herskabsstolen (tilbygning 1788-89),
til hø. tilmuret kvindedør.
To the left, door to the
gentlefolk's gallery
(added 1788-89), to the right walled up
women's door. |
|
|
|
|
Den oprindelige kirke på stedet,
der bestod af skib og kor, blev
opført i 1200-tallet i
romansk
stil. I
beg. af 1500-tallet opførtes tårn
og våbenhus og ifølge indskrift
i sandstensplade på våbenhusets
gavl "REPARERET ANNO
MDCCLXXXVIII" (1788).
Alle vinduer er spidsbuede
undtagen tårnets, der er
rundbuede.
Skibets loft er fladt, tidligere
med malede kassetter.
Koret har hvælv. Gravkapellet i
tårnrummet er med tøndehvælv og
rundbue ind til skibet.
Vær Kirke var ejet af
sognets hovedgård
Stensballegård
til 1971, hvor den overgik til
selveje. |
|
The original
church on the site,
consisting of a nave and a
chancel, was built in the 13th
century in
Romanesque
style.
In the early 16th century the
tower and the porch were built
and according to the church
porch inscription
"REPARERET ANNO MDCCLXXXVIII"
repaired in 1788. The windows
are Gothic/pointed arches except
from the tower windows, they are
Roman/round arched.
The nave has a flat ceiling,
formerly with painted
ceiling-cassettes. The chancel
is vaulted. The burial chapel
has a barrel vault and a round
arch.
Vær Church was owned by
Stensballegaard Manor
until 1971, when it became
freehold. |
|
|
|
|
|
1 |
Greve og
rigskansler Peder Schumacher
Griffenfeld
(1635-1699) var en politisk
begavelse med store ambitioner og
arrogance. Han blev født i
København, søn af vinstueejer
Joachim Schumacher, og han døde i
Trondheim i Norge, og kisten blev
overflyttet til kapellet i Vær Kirke
på initiativ af hans datter
Charlotte Amalie, der var gift med
baron Krag til Stensballegaard, og
som han havde fået i ægteskabet med
Karen/Cathrine Nansen, der
døde i barselsseng efter at have født
Charlotte Amalie. Karen Nansen var barnebarn af
Hans Nansen, borgmester i København.
Griffenfeld udarbejdede
kongeloven af 14.11.1665,
som
Frederik 3.
underskrev,
og med den blev
det enevældige kongedømme indført i Danmark.
Peder Schumacher blev i 1673 adlet
Griffenfeld.
Christian
5.
erklærede i 1675 Sverige krig
med det formål
at vinde Skåne, Halland og Blekinge tilbage
som Frederik 3. mistede ved
Roskildefreden.
Kongen fik støtte fra
snaphanerne/friskytterne, som bekrigede de
svenske soldater. Krigen sluttede i 1679,
danskerne måtte affinde sig med fredsaftalen
fra 1660 (pres fra Frankrig, som var
Sveriges allierede). Griffenfeld var den
mest magtfulde af kongens mænd, han ønskede
ikke sammenstød med Frankrig. I 1676 blev
hans forbindelser med franskmændene
afsløret, han blev fængslet for højforræderi
og dømt til døden, men blev benådet med
livsvarigt fængsel - først som fange i
Kastellet i København, senere overført til
fæstningen Munkholmen ved Trondheim,
hvor han var indsat fra 1680-98 og fik
herefter lov til, på grund af svigtende
helbred, at flytte ind til Trondheim, og
døde kort tid efter. |
|
Peder
Schumacher, Count Griffenfeld
(1635-1699), was a Danish statesman.
In 1665 he prepared the King's Law,
the written constitution of Danish
absolutism.
I 1676 Griffenfeld was arrested for
bribery, tried and sentenced to
death. His sentence was commuted to
life imprisonment - in Copenhagen
Citadel and in Munkholmen Island,
Trondheim, Norway, from
1680-98. Due to failing health he
was allowed to move to Trondheim in
1698, he died soon after. His
remains were returned to Denmark, to
Vær Church, arranged by his daughter
Charlotte
Amalie, married to baron Krag to
Stensballegaard. |
|
2 |
Statue af Rigskansler Peder Griffenfeld,
udført 1922 af Carl
Martin-Hansen,
Det Kongelige
Biblioteks Have, København.
Statue of Chancellor Peder Griffenfeld,
executed 1922 by Carl
Martin-Hansen,
The Royal
Library Garden,
Copenhagen. |
3 |
Griffenfeld
på skafottet/Griffenfeld
on the scaffold. |
4 |
Griffenfeld føres til fængslet i Kastellet,
11. marts 1676,
tegning af Adolph Kittendorf efter maleri af
F.C. Lund.
Griffenfeld, prisoner of state, taken to the
Citadel, 11 March, 1676,
drawing by
Adolph Kittendorf after painting by F.C.
Lund. |
5 |
Frederik baron Krag (1655-1728) til Stensballegaard, Gehejmeråd, vicestatholder i Norge, født i Flensborg, død på Stensballegaard, begravet i Vær Kirke og hans anden hustru Charlotte Amalie Griffenfeld (1672-1703), født i København, død på Stensballegaard, begravet i Vær Kirke. Charlotte Amalie var datter af Peder Schumacher Griffenfeld og Karen/Cathrine Nansen (1656-1672). Baron Frederik Krag (1655-1728) of Stensballegaard and his second wife Charlotte Amalie Griffenfeld (1672-1703). |
|
Stensballegaard,
hovedbygning opført 1692-93 i barokstil tegnet af Ernst Brandenburger.
Stensballegaard hovedgård er nævnt
første gang i 1341. Efter 1690
erhvervedes Stensballegaard af baron
Frederik Krag via hans kone
Charlotte Amalie Griffenfelds
mødrende arv.
Stensballegaard blev i 1748 ophøjet
til stamhus, dvs. et jordegods der
udelt skulle arves af ældste søn.
Godset måtte ikke deles og ikke
sælges. Ifølge Grundloven af 1849
bortfaldt retten til at oprette nye
stamhuse, og med lensafløsningen i
1919 ophævedes de helt, og
godsejerne mistede deres
privilegier. Fra 1928 har
Stensballegaard været ejet af slægten
Ahlefeldt-Laurvig.
Vær Kirke var ejet af
Stensballegaard til 1971, hvor den
overgik til selveje. |
|
Stensballegaard, Baroque manor,
main building built 1692-93, designed by the architect Ernst Brandenburger. |
|
Stensballegaard. Foto anvendt
med tilladelse fra
Jannik Ahlefeldt-Laurvig,
Stensballegaard Gods. |
|
|
|
|
|
|
Griffenfelds kapel/Griffenfeld's
Chapel |
|
|
På gitterdøren
til kapellet ses
kronede monogrammer.
På venstre dør står
"PG" (Peder
Griffenfeld),
herover hans
våbenskjold, en
grif, og under
monogrammet er
angivet årstallet
for hans død "1699".
På højre dør står
"K" (Krag) og
herover hans
våbenskjold, tre
krager, og under
monogrammet er
angivet årstallet
for hans død "1728".
Chapel door with crowned
monograms. On the left door:
"PG" (Peder Griffenfeld),
his coat of arms, a griffin, and
the year of his death "1699". On
the right door:
"K"
(Krag), his coat of arms, three
crows,
and the year of his death "1728". |
|
|
|
1-2 |
Tårnrummet, åbent gravkapel med gitter. Over indgangsbuen til kapellet står: "HER LAGDES KRAGH OG GRIFFENFELD OG HER HÆDRES DANSK BLOD OG DYD AF EFTERSLÆGTEN".
Se Griffenfelds kapel, Helligåndskirken, København. Tower room, burial chapel to Krag and Griffenfeld. |
3 |
I kapellet er kister med de jordiske rester af:
In the Chapel are coffins containing the remains of:
|
|
- |
Greve og
rigskansler Peder Schumacher
Griffenfeld
(1635-1699). Læderbetrukken kiste i midten.
Chancellor
Peder
Schumacher, Count Griffenfeld
(1635-1699). Leather coffin, in the
middle. |
- |
Karen/Cathrine Nansen (1656-1672). Griffenfelds hustru. Læderbetrukken kiste forrest til ve.
Karen/Cathrine Nansen (1656-1672). Griffenfeld's wife. Leather coffin, front left. |
- |
Charlotte Amalie Griffenfeld (1672-1703). Peder Griffenfelds datter. Fyrretræskiste placeret under tårnvinduet.
Charlotte Amalie Griffenfeld (1672-1703). Peder Griffenfeld's daughter. Pine coffin, placed under the tower window. |
- |
Frederik baron Krag (1655-1728) til Stensballegaard, Gehejmeråd, vicestatholder i Norge. Gift med Peder Griffenfelds datter Charlotte Amalie. Fyrretræskiste forrest til højre.
Baron Frederik Krag (1655-1728) of Stensballegaard Manor, Privy Councillor, governor-general of Norway. Married to Peder Griffenfelds daughter Charlotte Amalie. Pine coffin, front right. |
|
|
|
4-5 |
Epitafium i kapellet over Baron Frederik Krag
med hans våbenskjod, tre krager. En buste af Krag ses i portrætmedaljonen omgivet af "Fama",
romersk gudinde for rygter og
sladder, med trompet og vinger og "Justitia", retfærdighedens gudinde med bind for øjnene. Øverst ses puttier. |
|
Memorial tablet to Baron
Frederik Krag with his coat of
arms, three crows. A bust of
him is surrounded by "Fama", Roman
goddess of rumors and gossip, and by
"Justitia", Roman goddess of
justice. |
|
|
|
|
1-5 |
Korparti i Louis Seize stil (tidlig
nyklassicisme)
bestående af skrifte- og degnestol, arkader
og alter. Altertavle
med maleri af "Kristus i
Getsemane Have", 1873 udført af
Frederik Ludvig Storch.
I tavlens fodstykke er et citat fra
Lukasevangeliet, 22,42: "Fader, vilde du
tage denne Kalk fra mig! dog ske ikke min
Villie, men din!".
De lukkede skrifte- og degnestole er bygget
op ad væggen på begge sider af alteret og
buede portaler forbinder dem til
altertavlen. Bag portalernes forhæng er et
rum, der anvendes som sakristi. Stolen til
venstre betegnes skriftestolen. Skrifte- og
degnestolenes malerier, fra o. 1788, har
tidligere dekoreret
herskabsstolen
der blev fjernet i 1906. Malerierne er
formentlig udført af den kunstner, der
udførte
pulpiturernes
malerier. |
|
Chancel interior, Louis XVI style
(early
Neoclassicism)
consisting of a confessional,
arcades and altar. The altarpiece
"Christ in the Garden of Gethsemane",
1873, painted by
Frederik Ludvig Storch. |
|
|
|
|
1-3 |
Prædikestol,
1587, skænket af slægten Rosenkrantz til
Stensballegaard. Kurven har fire fag. I de
nederste store felter er arkadefag, i
felterne herover er reliefskåret ornamentik
såsom løvehoved og slægten
Rosenkrantz' våbenskjold. Felterne
er indrammet af søjler. Herover ses
indskriftfelter.
Pulpit,
1587, donated by the noble family
Rosenkrantz of Stensballegaard Manor. |
4-5 |
Romansk døbefont. Kummen er en variant over Horsenstypen kendetegnende ved at kummen har tovsnoninger og løver. På kummen i Vær ses løver med åbent gab og tunge hængede ud og en hale der svinger sig op over ryggen samt en mandsfigur med hænderne i siden.
Romanesque baptismal font. |
|
|
|
1 |
Herskabsstol eller der hvor stolen oprindelig var og hvor kirkeejerne sad. Herskabsstolen var næppe i brug i årene op mod 1906, hvor Stensballegaard og hermed Vær Kirke var ejet af herskabet på Frijsenborg. Stolen blev taget ned i 1906 for at give plads til et nyt orgel med tre stemmer bygget af A.C. Zachariasen & Søn, Århus. Orglet fyldte ikke mere end at den bageste del af herskabsstolen kunne bevares. I 1965 blev et nyt orgel med seks stemmer indbygget af Th. Frobenius & Sønner Orgelbyggeri, Horsens, og den sidste del af herskabsstolen blev fjernet. I 1996 blev det nuværende orgel med 13 stemmer, bygget af Marcussen & Søn Orgelbyggeri, Aabenraa, anbragt på det sydlige pulpitur, hvilket bl.a. betød at organisten havde adgang til orgelet fra kirkerummet og ikke skulle benytte den udvendige dør til herskabsstolen. Hvor orglet og herskabsstolen havde været fra 1906-96 blev opført en lukket afskærmningsvæg som stilmæssigt svarer til kirkens øvrige interiør. Gammelt billede fra Nationalmuseet, hvor herskabsstolen og kasetteloftet kan ses. The gentlefolk's gallery (removed 1906) is marked on the wall. |
2-5 |
Pulpiturer, malerier fra o. 1788-89. Motiverne er apostlene og profeterne (Esajas, Jeremias, Hoseas, Joel, Amos, Ezekiel, Daniel, Jonas, Mikas, Habakkuk).
Galleries, paintings from about 1788-89. The motifs are the apostles and the prophets. |
|
|
|
1 |
Epitafium,
1678-81,
over sognepræst Jens Pedersen Bai (d.
1687) og hans to hustruer, Mette
Jensdatter og Anne Giertsdatter
og to børn. Centralt ses de afdøde
portrætteret og over dem Kristus med
opstandelsesfanen. Gesimsteksten lyder:
"Eders Been skalle grønnis som græsset oc da
skal Herrens Haand kiendis hos hans Tienere.
Esa. cap. 66. vers 14". Til siderne for
portrættet ses Moses med tavlerne og
Johannes Døberen.
Epitafiets top krones af den velsignende
Kristus med jordkuglen flankeret af kranier
fra hvis øjenhuler der vokser kornaks som
symbol på opstandelsen. Puttier, kranier og
ornamentik ses i tavlen. |
|
Memorial tablet, 1678-81,
to the parish priest Jens Pedersen Bai (died
1687) and his two wifes, Mette
Jensdatter and Anne Giertsdatter
and two children. |
|
2 |
Krucifiks på triumfvæggen, slutn. 1800-tallet. Indskriften INRI: Iesus Nazarenus Rex Iudaeorum (Jesus fra Nazaret, Jødernes konge).
INRI er forbogstaverne på den latinske indskrift/Titulus Crucis som Pontius Pilatus, den romerske statholder i Judæa, der dømte Jesus, satte på korset. Forkortelsen INRI ses ofte i kunsten, men på Kristi Kors forekom forkortelsen ikke, men ifølge Johannesevangeliet hele teksten på tre sprog.
Crucifix, late 19th century. |
3 |
Malmlysekrone skænket 1695 af baron Frederik Krag og Charlotte Amalie Griffenfeld.
Chandelier donated 1695 by baron Frederik Krag and Charlotte Amalie Griffenfeld. |
|
|
|
1 |
Mindesten i
våbenhuset, ca. 1740, over Casper Ernst Ramsland,
som var to små drenge (to og
fire år), begge med samme navn og sønner af forpagteren på
Stensballegaard.
Tombstone of Casper Ernst Ramsland,
two children with the same name (two and
four years old) sons of the tenant at
Stensballegaard
Manor. |
2 |
Mindesten i våbenhuset over Folmer Axelsen Rosenkrantz til Stensballegaard (d. 1586) og hans hustru Margrete Gyldenstierne til Tim (d. 1581) samt deres to sønner, begge med navnet Knud Rosenkrantz. Tombstone of Folmer Axelsen Rosenkrantz of Stensballegaard Manor (died 1586) and his wife Margrete Gyldenstierne of Tim (died 1581) and their two sons both with the name Knud Rosenkrantz. |
3 |
Mindesten i våbenhuset over Otto Frederichsen Winter (1740-1809) gartner på Stensballegaard og hans hustru Ane Magrethe Skriver.
Tombstone of
Otto Frederichsen Winter (1740-1809) gardener at Stensballegaard Manor and his wife Ane Magrethe Skriver. |
|
|
Hatting Kirke/Hatting
Church |
|
|
Hatting Kirke, 1786-87,
Louis Seize stil (tidlig nyklassicisme),
opført for kirkeejeren Lars Thygeson til
Bygholm. I 1916 overgik kirken til selveje,
hvilket vil sige, den blev en almindelig sognekirke.
Arkitekten er formentlig
Anders Kruuse, Horsens, i samarbejde med
billedhuggeren Jens Hiernøe. Præstegården opførtes i 1790 af Anders Kruuse.
Middelalderkirken, der har stået på samme sted som den nuværende kirke,
vides der stort set intet om ud over, at den var hvidkalket, havde blytag og
et våbenhus, og det antages at den nuværende kirkes grundplan er bestemt af
den gamle kirkes, og dvs., at den var af anselig størrelse, o. 27 meter
lang, med skib og kor. Tårnet, opført o. 1500, blev delvis bevaret (dvs. det
nedre afsnit) da den nye kirke i gule mursten opførtes.
Kirken blev gennemgribende restaureret fra 1993-95.
Hatting Church, 1786-87,
Louis XVI style (early Neoclassical style),
built for the church owner Lars Thygeson to
Bygholm Manor. The architect is probably
Anders Kruuse,
Horsens, in cooperation with the sculptor Jens Hiernøe. The vicarage,
designed by Anders Kruuse, was built in 1790. |
|
|
|
|
|
|
Mausoleum
for Lars Thygeson til
Bygholm.
Monumentet, fra 1803, består af
en ca. tre meter høj gravhøj med
gravkammer (hvor kisterne stod
til 1964) og en forside i form
af en væg med et fremhævet
midterparti. Bygmester Johan
Jørgen Høffner, Horsens, har
tegnet monumentet og opført det
(pyramiden og relieffet købte
Høffner i København).
Mausoleets midterparti er en
pyramideformet stele
med gravskriften og herover en
rosenkrans. På fodstykket er
centralt et relief i hvidt
marmor visende en sørgende
knælende kvinde, der læner sig
ind over en urne. Med sin højre
hånd rører hun våbenskjoldene for
Thygeson og Lichtenberg.
Relieffet flankeres af to metaer
(søjler i romerske arenaer, e.
Meta
Sudans, en fontæne).
Inskription på stelen:
"Her I Jordens moderlige Skiød
Hviler Lars Thygeson I
sin Tid Etats-Raad og Herre til
Bygholm
Født paa Mattrup Aar 1741 den 2
Junii Død paa Bygholm Aar 1812
den 28 Januar. Tillige med sin
Elskte Dydfulde Ægtefælle
Abel Maria Lichtenberg Født
i Horsens Aar 1739 den 14
Septemb. Død paa Bygholm Aar
1810 den 23 May. Samt Deres udi
42 Aars Ægteskab avlede 4 Børn
Geert Nicolaj Thygeson
Født paa Bygholm Aar 1770 den 4
Mart. Død som Student i
Kiøbenhavn Aar 1787 den 16
Novemb. Bodil Helene Thygeson
Født Aar 1772 den 2 Apr. Død Aar
1773 den 18 Febr. Emmanuel
Thygeson Født Aar 1773 den
29 Apr. Død Aar 1791 den 9
Januar. Thyge Jesper Thygeson
Født Aar 1775 den 12 Decemb. Død
Aar 1777 den 21 May. Dyden
adler. Fortjenester forevige.
Retskaffenhed forjættes
uophørlig Naade Løn. De Hvile Af
Deres Arbeide. Men Deres
Gierninger Følge Med Dem." |
|
|
Mausoleet, 1819,
blyantstegning af artillerikaptajn
Carl Friedrich von Bruun,
Nationalmuseets billedsamling.
|
|
Mausoleum for Lars
Thygeson to
Bygholm
Manor,
his wife
Abel Maria Lichtenberg and
their four children. The
monument, built 1803, is
designed by master builder Johan
Jørgen Høffner, Horsens.
|
|
|
|
|
|
|
|
1-2 |
Våbenhus.
På gavlen en bygningstavle fra 1786,
formentlig udført af Jens Hiernøe. Af tavlen
fremgår at i året 1786 "Haver Eieren
Etats-Raad Lars Thygeson med Frue Abel Maria
Lichtenberg til Bygholm ladet denne Kirke
fra Grunden af opbygge". Våbenhuset
blev fornyet og udvidet i 1995-96.
Church
porch. At the gable a construction
plaque from 1786, probably by Jens Hiernøe,
the text says that Hatting Church is built
at the initiative of Lars Thygeson and his
wife Abel Maria Lichtenberg to Bygholm Manor. |
3 |
Hans Tausen
(1494-1561), relief
udført 1894 i
anledning af
400-året for hans
fødsel. Tausen, der
var biskop i
Ribe fra
1542-61, er kendt
som "den danske
Luther"
fordi han var en af
hovedpersonerne i
udbredelsen af
Reformationen i
Danmark.
I buen over Tausens hoved står: "I morgen skal min Retfærdighed svare for mig". Under portrættet står: "Guds Ords Prædiker født i Birkende 1494, Biskop i Ribe, død 1561". Relieffet, der er masseproduceret, findes i flere af landets kirker.
Relief
of the Danish
religious reformer
Hans Tausen
(1494-1561), known
as "the Danish
Luther". |
4 |
"Getsemane", altertavlemaleri, 1863, udført af C. Hansen, København/"Garden of
Gethsemane",
altar painting,
1863, by C. Hansen,
Copenhagen. |
5 |
Kirkeskibet "St. Thomas", udført af Alfred Jensen, Glud, er en model af en tremastet handelsfregat fra 1777, doneret i 1966 af fhv. folketingsmand for Radikale Venstre Axel Sørensen og hustru, Ruglykke (deres husmandsbrug i Hatting). Skibet blev ført ind i kirken af en procession, forrest gik giveren og præsten, dernæst konfirmander, der bar skibet og bag dem menighedsrådet. The votive ship "St. Thomas", ship model of a frigate from 1777, donated to the church by a former member of the Danish Parliament Axel Sørensen and his wife. The votive ship is built by Alfred Jensen. |
|
|
|
|
Hatting Kirke og
præstegården set
fra Gedhøjen og med
Tamdrup Kirke i
horisonten.
Maleriet, beg.
1800-tallet, er
udført af sognepræst
Hans Rosendahl, der
ses i forgrunden
sammen med sin
hustru.
Nationalmuseets
billedarkiv.
Hatting Church
and the vicarage,
painting, early 19th
century, by the
parish priest Hans
Rosendahl, seen in
the foreground
together with his
wife. |
|
|
|
Fotos fra Glud Museum. |
|
|
|
|