Joseph Smith
grundlæggeren af Jesu Kristi Kirke af Sidste Dages Hellige
Joseph Smith opr.
Joseph Smith jr., (1805-1844), født i delstaten Vermont, USA, og død i
delstaten Illinois, USA, amerikansk profet, der var udvalgt til at genoprette
Guds kirke på jorden. Jesu Kristi Kirke af Sidste Dages Hellige blev
grundlagt den 6. april 1830 i delstaten New York.
Den 21. september 1823 modtog Smith en åbenbaring, Guds sendebud
Moroni (søn af Mormon) viste sig for ham i hans soveværelse og fortalte
ham om en bog skrevet på gyldne plader af profeten Mormon, der
berettede om tidligere indbyggere i Amerika, som Smith i 1827 fik og
oversatte under guddommelig vejledning. I 1830 blev hans oversættelse
udgivet, det var
Mormons
Bog. Profeten
Joseph Smiths vidnesbyrd.
Smith havde o. 40 hustruer.
Ifølge Smith fandtes der mennesker på månen.
Joseph Smiths endeligt
I april 1839 ankom Joseph Smith til Illinois efter at være flygtet fra et
fængsel i nabostaten Missouri, hvor han sad anklaget for statsforræderi.
Smith sluttede sig til den hastigt voksende mormonbevægelse i det
nordvestlige Illinois i Hancock County (et "amt"), og byen Nauvoo blev
grundlagt og blev en magnet for mormoner i det østlige USA, Canada og
Europa. Mormonernes økonomiske og politiske indflydelse faldt ikke i god
jord hos alle i Hancock County. I 1841 fremførte redaktør Thomas Coke Sharp,
som fremtrædende modstander af Joseph Smith og De Sidste Dages Hellige, sine
anti-mormonske synspunkter gennem sin avis Warsaw Signal - han angreb bl.a.
Smith, der var borgmester i Nauvoo, for hans politiske magt og hans
oprettelse af
en militær styrke, Nauvoo Legion. Hertil kom at der fra frafaldne mormoner
publiceredes anklager for flerkoneri. Modstanden mod Smith eskalerede
yderlige i 1843, og der blev gjort forsøg på at sende ham tilbage til
Missouri til retsforfølgelse, hvilket ikke lykkedes da hans hær kom ham til
undsætning, og det mormondominerede byråd i Nauvoo tiltog sig stadig mere
magt, hvilket opildnede anti-mormonerne, der mente Smith var hævet over
loven. I foråret 1844 havde utilfredsheden med Smith nået sit højdepunkt. En
gruppe på omkring 300 frafaldne mormoner holdt møder, hvor de gav udtryk for
deres forargelse over Smiths flerkoneri, og at han styrede byen ud fra en
teokratisk tankegang. Den 7. juni 1844 udkom første og eneste udgave af
avisen Nauvoo Expositor, hvis formål var at sprede nyttig viden om bla.
religion, moral og politik af betydning for offentligheden, og i denne
eneste udgave stod om Smiths og andre kirkelige embedsmænds
vederstyggeligheder og horerier, og offentliggørelsen heraf førte til et
hastemøde i Nauvoo byråd, og avisen blev erklæret for at være injurierende
og skadelig, og borgmester Smith udstedte en ordre om ødelæggelse bl.a.
avisens trykpresse. Ødelæggelsen af Nauvoo Expositor førte til en højspændt
situation, og Smith blev anklaget for at anstifte optøjer, og han overgav
sig til Illinois myndigheder efter, at han sammen med sin bror Hygum var
påbegyndt en rejse, der kunne bringe ham i sikkerhed. Anklagen om
tilskyndelse til optøjer blev udvidet med en anklage for forræderi. Smith og
hans bror opholdt sig i fængsel i Carthage, Illinois, indtil en planlagt
høring kunne finde sted. Joseph Smith og hans bror Hyrum blev begge dræbt af
skud den 27. juni 1844, da en stor gruppe mennesker stormede fængslet.
Brødrene, der blev begravet i hemmelighed, er ofte blevet kaldt for
martyrer.
Hvor er
de gyldne plader i dag
som Smith fik af sendebudet Morini, som han mødtes med ved højen Cumorah i
den lille by Manchester i delstaten New York fra 1823-27? Ifølge Smith gav
han pladerne tilbage til Moroni i 1829, efter at de samme år var blevet vist
til tre åndelige og otte jordiske vidner. Pladerne er aldrig fundet. Kan
man tro på Smiths vidnesbyrd når beviset mangler?
Noget kunne tyde på, at pladerne findes et eller andet sted og ikke vises
fordi, ifølge mormonerne selv, vil Herren ikke tillade, at de hellige plader
bliver anvendt til nogens fordel hverken kommercielt eller personligt. Pladerne, der er af ædelmetal, vil have stor værdi ved salg, og stor værdi
som museumsgenstand. Den egentlige værdi ligger i tekstens budskab.
Mormons Bog 8,14: "Og jeg er den, som skjuler denne optegnelse til
Herren; pladerne er i sig selv ikke af nogen værdi ifølge Herrens befaling.
For han siger i sandhed, at ingen skal få dem for at skaffe sig vinding; men
optegnelsen derpå er af stor værdi, og den, som bringer den frem i lyset,
ham vil Herren velsigne."
Ifølge mormonerne vil fremvisning af pladerne ikke gavne eller overbevise
nogen om sandheden af Mormons Bog men alene medføre, at de der afviser
Mormons lære vil tvivle på pladernes ægthed og mene, at Smith selv eller en
af hans medarbejdere har lavet pladerne, og at Smiths oversættelse er
utroværdig. Mormonerne kender, uden at have set pladerne, sandheden om deres
indhold gennem Helligåndens kraft.
På Jesu Kristi Kirkes hjemmeside står, at de
ikke-troende oftest er dem, der forventer fysiske beviser. Og beviserne vil
komme når troens prøve er bestået. |
|
Betegnelsen "mormoner"
kommer fra "Mormons
Bog",
det hellige skrift. Betegnelsen har mormorner anvendt om sig selv, men i
2018 slog præsident Russell M. Nelson fast, at kirken hedder "Jesu Kristi
Kirke af Sidste Dages Hellige" for det har Frelseren har bestemt, og andre
kaldenavne vil være en fornærmelse mod Herren. Det accepteres at kirken kaldes
"Jesu Kristi Kirke". Den korrekte betegnelse for medlemmerne er "Sidste
Dages Hellige". Den engelske forkortelse "LDS" (Latter-day Saints) bør ikke
anvendes.
"Lære og Pagter", afsnit 115, 4: "For således skal min kirke kaldes i de
sidste dage, nemlig Jesu Kristi Kirke af Sidste Dages Hellige." |
|
Mormonerne
betegner sig selv som et kristent trossamfund,
Kirkens navn "Jesu Kristi Kirke af Sidste Dages Hellige" taler for sig selv,
Jesus Kristus er omdrejningspunktet for trosretningen.
Imidlertid adskiller mormonernes tro sig fra traditionel kristendom ved
bl.a. følgende:
|
Mormonerne
tror ikke på Treeningheden. De tror på
Gud, Jesus
Kristus og
Helligånden, der
er forskellige
fra hinanden.
|
|
|
Mormonerne
tror ikke på
den
ubesmittede undfangelse. Hvordan Jesu undfangelse fandt sted er ikke
vigtig. De tror på jomfrufødslen, men ikke på Marias evige jomfruelighed og
optagelse i himlen, og der bedes ikke til Maria, og hun kan ikke gå i
forbøn. Hun æres som mor til Guds søn. Jesus er Guds enbårne søn, hans mor
er den dødelige Maria. |
|
|
Det kristne kors ses ikke i mormonernes kirker og templer. Fokus er
ikke på korsfæstelsen, men opstandelsen. |
|
|
Menneskene
har altid eksisteret og i
forudtilværelsen
levet sammen med Gud som hans åndelige børn. Efter dommedag vender ånden
tilbage til Gud. |
|
|
|
|
Mormonerne har
to former for ægteskab, det almindelige og tempelægteskabet/beseglingen
hvor man bliver gift for tid og evighed. |
|
|
Mormonerne
accepterer ikke
trosbekendelsen,
for
den sande natur af Gud Faderen og hans Søn Jesus Kristus og
Helligånden blev gengivet gennem profeten Joseph Smith. |
|
|
Mormonerne
har flere hellige skrifter:
Mormons Bog. Lære og Pagter. Den
Kostelige Perle. Bibelen. |
|
|
Mormonerne
tror at Jesus blev født den 6. april,
og det står at læse i kapitel 20 i "Lære og Pagter". Jesu Kristi Kirke af
Sidste Dages Hellige blev grundlagt på denne dato.
Som hovedparten af danskerne fejrer mormonere juleaften den 24. december.
Jesu fødselsdato er ikke vigtig, men vigtigt er, at han bliver fejret, og
der lægges vægt på det religiøse fremfor gaver. Til julen hører Gudstjeneste
og juletræ og traditionel julemad men uden alkohol og kaffe. |
|
|
|
|
|
|
|
"Mormoner på besøg hos
en tømrer på landet",
udført 1856 af
Christen
Dalsgaard, Statens Museum for Kunst. |
|
Grundloven af 1849
"§ 81, Borgerne have Ret til at
forene sig i Samfund for at dyrke
Gud paa den Maade, der stemmer med
deres Overbeviisning, dog at intet
læres eller foretages, som strider
mod Sædeligheden eller den
offentlige Orden."
Religionsfrihed i Danmark betød at
mormonerne kunne forkynde deres
budskab, og i 1850 kom de første
missionærer til Danmark, det var
Peter O. Hansen og Erastus Snow. I
1851 udkom
Mormons
Bog på dansk i Peter O.
Hansens oversættelse.
Et stort antal danskere, set
i forhold til resten af verden,
konverterede til mormonismen, især
håndværkere, landbefolkningen og i
det hele taget mindre bemidlede, som
nu blev set og respekteret og blev en
del af et fællesskab, altsammen nyt
for de der var ringeagtede i det
daværende danske samfund.
I 1850'erne opstod modstand mod
mormonismen. I Roskilde og København
var mormoner blevet slået og
chikaneret og havde fået deres
ejendom ødelagt, uden politiet havde
grebet ind. "I juni 1851 kom turen
til Aalborg, hvor mormonerne i mere
end en uge blev udsat for direkte
angreb fra lokale håndværkersvende
og -lærlige, daglejere og sømænd.
Både mandlige og kvindlige medlemmer
af mormonkirken blev overfaldet -
slået, pisket og mishandlet. Ejendom
og inventar blev udsat for hærværk,
værdigenstande blev stjålet. Søndag
den 22. juni om aftenen udviklede
forfølgelserne sig til rene
gadeoptøjer, hvorunder hele byens
garnison blev alarmeret af "agtede"
borgere og sat ind for at rydde
byens torv." Citat fra "Uroligheder
i provinsen ca. 1850-1870" af Kenn
Tarbensen, 1998, forlaget Lindhardt
og Ringhof. |
|
"Vilkaarlig voldsomhed.
Mormonforfølgelser i Danmark i
1850erne" af lektor lic.phil. Jørgen
Würtz Sørensen. |
|
|
|
|
|
Armageddon |
|
Gud lader Jesus komme
til
jorden to gange
- |
Jesu første komme, var
julenat. "I
dag er der født jer en frelser i Davids by; han er Kristus, Herren"
(Lukasevangeliet 2,11). Jesus kom for at frelse os fra vores synder ved sin
død og opstandelse. |
- |
Jesu
genkomst (Jesu Kristi
andet komme). Han kommer som kongernes konge
for at
frelse og forløse dem, der venter på ham og
regere det
fuldkomne Gudsrige. |
|
|
eller
Harmagedon,
jordens
undergang.
Mormoner tror på
tusindårsriget
og dommedag.
Der vil
komme hårde
tider før Kristi
genkomst.
Familierne skal
samle forråd i
form af penge og
mad og vand, så
de kan klare den
modgang der
kommer. |
Tusindårsriget
(Johannes' Åbenbaring, De
tusind år, 20,1-6).
Jesu Kristi tusindårige
regeringstid på jord, en tid
med fred og harmoni.
Den jordiske
historie ender, forud for
dommedag, i et lykkerige
som Jesus vil indstifte på
jorden, hvor Satan
bindes for tusind år, og
hvor Kristus og de troende
skal herske.
|
|
Når de
tusind år er omme, skal
Satan slippes løs fra sit
fængsel
(Johannes'
Åbenbaring, 20, 7-10) og
dømmes ved dommedag, som
kommer med Jesu genkomst,
hvor han kommer som dommer
og frelser. |
|
Dommedag/Herrens dag,
denne verdens afslutning. På
dommedag vil verden gå til
grunde. |
|
Efter dommedag følger
Gudsriget, det
evige livs verden. En ny
himmel og en ny jord skabes.
Det ny Jerusalem
kommer ned fra himlen,
Gud vil være hos menneskene,
død og ondskab skal ikke
være mere, for det, der var,
er forsvundet. |
|
Johannes'
Åbenbaring,
16,12-16:
"Den
sjette engel
hældte sin skål
ud over den
store flod
Eufrat, og den
udtørredes for
vand, så der
blev banet en
vej for kongerne
fra solens
opgang.
Og jeg så, at
der ud af munden
på dragen og ud
af munden på
dyret og ud af
munden på den
falske profet
kom tre urene
ånder, der så ud
som frøer. For
de er
dæmonånder, og
de gør tegn. De
går ud til
kongerne i hele
verden for at
samle dem til
krigen på Gud
den Almægtiges
store dag. - "Se, jeg kommer som en tyv. Salig er den, der
våger og vogter
over sine
klæder, så han
ikke skal gå
nøgen, og man
skal se hans
skam." -
Og han samlede dem på det sted, der
på hebraisk
hedder
Harmagedon."
Harmagedon
er måske =
"Megiddos bjerg"
eller en
fæstning fra o.
1000 f.Kr. og
kampplads for
dommedag.
Byen Megiddo er
beliggende i det
nordlige Israel. |
|
|
(1801-1877), Joseph Smiths efterfølger og anden profet, der
koloniserede
Utah og grundlagde Salt Lake City i 1847. Over halvdelen af indbyggerne i
delstaten Utah er mormoner.
Ifølge Young var Adam den samme som Gud, en lære, der efter hans død blev
fjernet fra Kirkens officielle lære, men stadig anerkendes af Den
Fundamentalistiske Jesu Kristi Kirke af Sidste Dages Hellige (opstod i
1930'erne). Ifølge Young er sorte mennesker direkte efterkommere af Kain og
hudfarven er det kainsmærke som Gud satte på Kain for at beskytte ham mod
angreb efter han havde slået sin bror Abel ihjel. Også mente Young at der
skulle være dødsstraf for hvide, hvis de fik børn med sorte. Han
profeterde at sorte mennesker i
forudtilværelsen havde kæmpet på Satans side
og således på jorden var Satans repræsentanter. Ifølge Young var der
mennesker på både månen og solen.
Young havde 56 hustruer
og 57 børn med 16 af sine hustruer. |
|
|
Mormonerne døber
ikke spædbørn.
En person kan
først blive døbt
fra vedkommende
er otte år
gammel, og
således har en
alder, hvor
han/hun anses
for at være
ansvarlig for
sine handlinger.
Ved dåb i
mormonkirken
skal
dåbspersonen
helt ned under
vand, symbol på
Jesu død og
begravelse, og
når vedkommende
føres op af
vandet,
symboliserer det
Jesu
opstandelse.
Nefis Anden
Bog 31,12-13:
"Og
Sønnens røst kom
også til mig og
sagde: Den,
der bliver døbt
i mit navn, til
ham vil
Faderen give
Helligånden,
ligesom til mig;
følg derfor mig,
og gør det, som
I har set mig
gøre.
Derfor ved jeg,
mine elskede
brødre, at hvis
I vil følge
Sønnen med
hjertets faste
forsæt uden at
handle hyklerisk
og bedragerisk
over for Gud,
men med oprigtig
hensigt omvender
jer fra jeres
synder og
bevidner for
Faderen, at I er
villige til at
påtage jer
Kristi navn
ved dåb ja,
ved at følge
jeres Herre og
jeres frelser
ned i vandet i
overensstemmelse
med hans ord,
se, da skal I
modtage
Helligånden;
ja, da kommer
dåben med ild og
med Helligånden,
og da kan I tale
med engles
tunge og råbe
lovprisninger
til Israels
Hellige." |
Dåb på vegne
af afdøde.
Paulus' Første
Brev til
Korintherne,
15,29: "Hvad
skal det ellers
til for, at
nogle lader sig
døbe for de
døde? Hvis døde
overhovedet ikke
opstår, hvorfor
så lade sig døbe
for dem?".
Dette vers i
Korinthrebrevet
anvender
mormonerne som
begrundelse for
døbe posthumt.
Mormoner tror,
at
stedfortrædende
dåb giver de
afdøde en sidste
chance for at
komme i
mormonernes paradis (der er
delt i tre
himle eller
herligheder) og
der nyde den
fulde herlighed
ved at leve i
Guds nærhed.
De dødes ånder
skal acceptere
dåben, den kan
ikke uden deres
vilje påtvinges
dem, men er et
tilbud til dem i
det efterliv som
er lige så
virkeligt som
livet på jorden.
Dåben foregår i
et kælderrum i
templet med
tilstedeværelse
af mindst fire
personer. Unge
mænd og kvinder
klædt i hvidt
repræsenterer de
afdøde.
|
Dåb af
holocaustofre og
kendte personer
har medført
kritik og
opfordring til
mormonerne om
kun at døbe
afdøde
familiemedlemmer. |
Ikke-mormoner der er døbt posthumt er bl.a.:
H.C. Andersen, Søren Kierkegaard, B.S.
Ingenmann, Ludvig Holberg, Herman Bang, N.F.S. Grundtvig, ateisten Georg
Brandes, digterpræsten Kaj Munk, Karen Blixen,
Kong Christian 10. Uden for Danmark:
Prins Bernhard og prinsesse Juliana af Holland, den engelske dronningemoder
Elisabeth, Humphrey Bogart, Marilyn Monroe, Steven Spielberg,
Stanley Ann Dunham, mor til Barack Obamas, USA's 44. præsident
og forfædre til Donald Trump USA's
45. præsident. |
Mormonerne
enorme
slægtsforskningsarkiv
er online. |
|
|
Joseph Smith
havde o. 40
hustruer, og hans efterfølger
Brigham Young havde 56.
Smith gjorde
flerkoneri
legalt begundet
i GT's historie
om Abraham, den
første patriark
og jødernes
stamfar, der
havde to koner, Sara og
slavinden Hagar.
Flerkoneri blev
forbudt i 1890
på grund af en
åbenbaring
herom til den
fjerde præsident
Wilford
Woodruff,
der udsendte et
manifest der
påbød
medlemmerne at
afstå fra at
indgå polygame
ægteskaber.
Praktiseres
flerkoneri
medfører det
udelukkelse af
kirken.
Hårdnakkede
rygter vil, at
der stadig
praktiseres
flerkoneri
indenfor
mormonbevægelsen. |
|
|
Livet før jordelivet.
En tilstand
alle har været i før de blev født som dødelige. Menneskene levede sammen med
Gud som hans åndelige børn. Forudtilværelsen betegnes også "den første
prøvestand", som man kan bestå eller ikke bestå, og at bestå betyder, at man
skal gives mere. At bestå "den anden prøvestand" betyder at få tildelt evig
herlighed.
Herom står i "Guide til skrifterne". |
Efterlivet
er livet efter jordelivet. |
|
|
Der tages
afstand for alle
former for
homoseksuelle
forhold, men der
vises forståelse
og respekt for
homoseksualitet.
Unge mennesker opfordres til at vælge deres venner med omhu. |
|
Kirken |
|
Sakramenter/ordinancer: |
- |
Dåb. Når barnet
er o. otte år. |
- |
Nadver. |
- |
Konfirmation. |
- |
Præsteordination. |
- |
Ægteskab. |
Tempelritualer: |
- |
Dåb posthumt. |
- |
Tempelægteskab. |
- |
Begavelse. |
|
|
Kirkerne der bruges til
den ugentlige tilbedelse, er åbne for alle. Her kan f.eks. almindelige vielser foregå,
og senere kan man vies i templet, hvis man er "værdig" hertil.
Kirkens øverste har titel af præsident, og vælges for livstid. Præsidenten
og hans råd af 12 apostle leder kirken. |
Templet
er noget særligt, og er forbeholdt de allerhelligste ceremonier, og der er
kun adgang for mormoner. Templets lukkethed har givet anledning til
forestillinger om, at der foregår noget hemmeligt, noget logeagtigt.
I
templet afholdes der bl.a.
dåb for afdøde,
og ægteskab/beseglingen for tid og evighed.
De der
kommer i templet skal bære tøj, der passer til Herrens hus og undgå
afslappet tøj og prangende smykker. Før deltagelse i tempelceremonier skal
medlemmerne skifte til enkelt hvidt tøj, der symboliserer renhed og
ærbødighed og at være lige for Gud. |
Tempelanbefalingen, et adgangskort til templet.
Et medlem skal kvalificere sig til tempelanbefaling ved at svare på en række
spørgsmål. |
Tempelbegavelse
er et hemmeligt ritual hvor medlemmerne forberedes til ophøjelse i
efterlivet. Ofte sammenfaldende med begyndelsen til missionstjenesten eller
ægteskab. Ved begavelsen modtages det hellige undertøj, som voksne
skal bære dag og nat (undtaget er f.eks. ved deltagelse i sport). Andre må
ikke se undertøjet. Undertøjet dækker fra skuldre til knæ og er påsat
hellige symboler. Det kan købes i butikker, som kirken ejer eller på kirkens
hjemmeside. Dets formål er at påminde om hellige pagter, der er indgået med
Herrens i hans tempel, og beskytte mod psykisk og fysisk overlast samt
symbol på enkel påklædning og levevis.
Undertøjet er blev kaldt magisk fordi, det betegnes "Guds rustning", og
historier fortæller, at det kan redde folk fra f.eks. bilulykker, men ifølge
mormonerne er der intet magisk ved disse beklædningsgenstande. Nogle
kvindelige mormoner har ytret ønske om en debat omkring undertøjet, der kan
virke generende, og at et nyt design er tiltrængt, bl.a. er sagt om
undertøjet, at det giver urinvejsinfektiner og ikke bringer Kristus nærmere.
Ved begavelsesceremonien modtager hver mormon et nyt navn, som de
altid skal huske, og som de skal holde helligt og aldrig afsløre, undtagen
på et bestemt sted.
Mormonerne skal sværge på ikke fortælle om, hvad der foregår i templet, om
ritualerne. Frafaldne har berettet om hvad der foregår indenfor templets
mure. |
Templet på Priorsvej på Frederiksberg blev indviet i 2004, det er opført
hvor mormonernes kirke hidtil havde ligget. Tempelbyggeriet blev financieret
af hovedsædet i Salt Lake City. Verdens mormontempler er imposante
bygningsværker. |
|
|
stjernen nær ved
Guds trone.
Den Kostelige
Perle,
Abrahams Bog,
3,2-3: "og
jeg så
stjernerne, at
de var meget
store, og at en
af dem var
nærmest Guds
trone; og der
var mange store,
som var tæt på
den; og Herren
sagde til mig:
Disse er de
styrende; og
navnet på den
store er
Kolob, fordi den
er nær ved mig,
for jeg er
Herren din Gud.
Jeg har sat
denne til at
styre alle dem,
som tilhører
samme orden som
den, hvorpå du
står." |
|
|
ifølge
Kyskhedsloven
er det forbudt
at have sex før
ægteskabet og
være utroskab i
ægteskabet.
Seksualitet
mellem ægtefolk
har alene til
formål at
formere sig og
fylde jorden.
Kyskhedsloven
står i
"Kirkens
præsidenters
lærdomme". |
"Grundvold",
roman af Rachel
Röst,
Gyldendal, 2021.
En historie om
en piges opvækst
i en
mormonfamilie
hvor faderens
religiøse
fanatisme
dikterede
familiens liv
ned i mindste
detalje, og
hvordan den unge
kvinde slipper
ud af dette
frihedsberøvende
univers og
skaber sit eget
liv. |
|
|
Mormons Bog,
Endnu et vidnesbyrd om Jesus Kristus. Oprindelig oversættelse fra
guldpladerne til engelsk ved Joseph Smith jr., 1830.
|
Mormonernes
hellige skrifter |
- |
Mormons Bog. |
- |
Lære og
Pagter for
Jesu Kristi
Kirke af Sidste
Dages Hellige.
Indeholdende
åbenbaringer,
givet til
profeten Joseph
Smith. |
- |
Den Kostelige
Perle.
Et udvalg af de
åbenbaringer,
oversættelser og
beretninger, der
blev givet ved
Joseph Smith den
første profet,
seer og
åbenbarer for
Jesu Kristi
Kirke af Sidste
Dages Hellige. |
- |
Bibelen. |
|
|
Mormons Bog har lighedspunkter med Bibelen hvad angår omfang og
opdeling i bøger opkaldt efter profeter. Den fortæller historien om en
gruppe hebræere, der udvandrede fra Jerusalem til Amerika i år 600 f.Kr.
ledet af en profet, Lehi. Folket formerede sig og delte sig i to
folkeslag lamanitter og nefitter. Lamanitterne er efterkommere af
Lehnis ældste søn Laman og forfædre til nogle af de nordamerikanske
indianere. Nefitterne
er efterkommere af Lehnis yngste søn Nephi.
Jesus vist sig og underviste nefitterne, hvilket blev nedskrevet på
guldplader af profeten Mormon. Hans søn Moroni gjorde tilføjelser og
begravede pladerne i en høj nær Smiths fars gård, hvor de blev i omkring
1400 år, indtil Moroni, som Guds sendebud overgav dem til Joseph Smith, som
oversatte de indgraverede tegn efter guddommelig vejledning og bogen,
Mormons Bog, blev udgivet i marts 1830. |
|
|
en åbenbaring
Joseph Smith modtog i
1833 og som forbød alkohol, tobak, te og kaffe, og som kom på det
tidspunkt, hvor afholdsbevægelsen i USA udviklede sig med stor hast. |
|
|
Jesus vil vende tilbage til jorden og oprette Zion/Guds
rige i USA. |
Ordet Zion har forskellige betydninger, men har med Jerusalem
at gøre. I GT er byen Jerusalem personificeret som en kvinde og omtales som
"Zions datter".
I den hebræiske
Bibel/GT omtales både Israels land og byen Jerusalem som Zion. Andre
religioner bruger ordet Zion i betydningerne utopia, helligt sted, det
himmelske Jerusalem og
Det ny Jerusalem på jord/Gudsriget.
Zion er David
by: GT, Anden Samuelsbog, 5,7: "Men
David indtog klippeborgen Zion, det samme som Davidsbyen." Senere er
Zion navnet på den høj, hvor
Kong Salomos tempel, jødernes
helligdom, blev opført.
På Zions Bjerg (ikke Tempelbjerget) er Kong David begravet og Israels Gud,
Jahve, bor på Zions Bjerg. |
Sørensen, Jørgen Würtz, "Rejsen til
Amerikas Zion. Den danske mormonudvandring før århundredeskiftet",
1985.
Ebbe Larsen, "Rejsen til Zion. En dokumentarisk roman om danskere på
rejse ad mormon-sporet", Forlaget Hovedland, 2017. Om 550 danske mormoners
udvandring i 1800-tallet til Utah. |
|
|
|
|
Profeten Joseph
Smiths
vidnesbyrd |
Mormons Bog,
Endnu et
vidnesbyrd om
Jesus Kristus.
Oprindelig
oversættelse fra
pladerne til
engelsk ved
Joseph Smith
jun., 1830.
"Profeten
Joseph Smiths
vidnesbyrd":
"Om
aftenen den ...
enogtyvende
september [1823]
... hengav jeg
mig til bøn og
anråbelse af Gud
den Almægtige.
...
Mens jeg således
var i færd med
at påkalde Gud,
opdagede jeg et
lys, der kom til
syne i mit
værelse, og som
vedblev med at
tage til i
styrke, indtil
værelset var
mere oplyst end
midt på dagen,
hvorefter en
skikkelse
pludselig kom
til syne ved min
seng, stående i
luften, for hans
fødder rørte
ikke gulvet.
Han bar en løst
hængende
kjortel, der var
strålende hvid.
Den var mere
hvid end noget,
jeg nogen sinde
havde set på
jorden, og jeg
tror heller
ikke, at noget
jordisk kunne
gøres så
overordentligt
hvidt og
strålende. Hans
hænder var bare,
og ligeså var
hans arme til
lidt over
håndleddene, og
hans fødder var
også bare,
ligesom hans ben
til lidt over
anklerne. Hans
hoved og hals
var også bare.
Jeg kunne se, at
han ikke havde
andre klæder på
end denne
kjortel, da den
var åben, så jeg
kunne se hans
bryst.
Ikke alene var
hans kjortel
overordentlig
hvid, men hele
hans person var
herlig ud over
enhver
beskrivelse, og
hans ansigt var
i sandhed som
lynild. Der var
overordentlig
lyst i værelset,
men ikke så
strålende lyst
som umiddelbart
omkring hans
person. Da jeg
først så på ham,
blev jeg bange,
men frygten
forlod mig
snart.
Han kaldte mig
ved navn og
sagde til mig,
at
han var et
sendebud, sendt
fra Guds
nærhed til mig,
og at
hans navn var
Moroni;
at Gud havde
en gerning for
mig at udføre,
og at mit navn
skulle nævnes
for godt og ondt
blandt alle
folkeslag,
stammer og
tungemål, eller
at der skulle
tales både godt
og ondt om det
blandt alle
folk.
Han sagde, at
der var blevet
henlagt en
bog, skrevet på
guldplader,
som berettede om
de tidligere
indbyggere på
dette kontinent
og om, hvor de
stammede fra.
Han sagde
også, at den
indeholdt det
evigtvarende
evangeliums
fylde, sådan som
Frelseren havde
givet det til de
fordums
indbyggere.
Endvidere, at
der var
to sten,
indfattet i
sølvbuer
og disse sten,
fastgjort til et
brystskjold,
udgjorde det,
der kaldes
Urim og
Tummim
henlagt sammen
med pladerne, og
at besiddelsen
og anvendelsen
af disse sten
var det, der
karakteriserede
seere i fordums
eller tidligere
tider, og at Gud
havde beredt dem
med det formål
at oversætte
bogen. |
Han fortalte mig
videre, at når
jeg fik de
plader, som han
havde talt om
for tiden var
endnu ikke inde
til, at jeg
skulle få dem
måtte jeg ikke
vise dem og ej
heller
brystskjoldet
med Urim og
Tummim til andre
end dem, som jeg
ville få
befaling om at
vise dem til;
gjorde jeg det,
ville jeg blive
udryddet.
Mens han talte
med mig om
pladerne, åbnede
der sig et syn
for mit sind, så
jeg kunne se det
sted, hvor
pladerne var
henlagt, og
det så klart og
tydeligt, at jeg
genkendte
stedet, da jeg
kom dertil.
Efter dette
budskab så jeg
lyset i værelset
begynde at samle
sig omkring ham,
der havde talt
til mig, og det
vedblev med at
gøre dette,
indtil værelset
igen henlå i
mørke, undtagen
lige omkring
ham, og da så
jeg pludselig,
at det var som
om, der
åbnede sig en
skakt helt op
til himlen, og
han steg op,
indtil han helt
forsvandt, og
værelset henlå,
som det havde
været, før dette
himmelske lys
havde vist sig.
Jeg lå og tænkte
over det
enestående ved
denne hændelse
og var dybt
forundret over
det, som var
blevet mig
fortalt af dette
usædvanlige
sendebud, da jeg
midt under mine
betragtninger
pludselig
opdagede, at mit
værelse igen
begyndte at
blive oplyst, og
efter hvad der
forekom som et
øjeblik, stod
det samme
himmelske
sendebud igen
ved min seng.
Han begyndte at
tale og sagde
igen nøjagtig
det samme, som
han havde sagt
ved sit første
besøg, uden
mindste
afvigelse; efter
at have gjort
dette fortalte
han mig om hårde
straffedomme,
som skulle ramme
jorden med store
ødelæggelser ved
hungersnød,
sværd og pest,
og at disse
svære
straffedomme
ville ramme
jorden i denne
slægt. Da han
havde sagt
dette, steg
han igen op,
som han havde
gjort før.
Dette havde på
det tidspunkt
gjort så dybt et
indtryk på mig,
at søvnen havde
forladt mig, og
jeg lå
overvældet af
forbavselse over
det, som jeg
havde både set
og hørt. Men
hvor stor var
ikke min
overraskelse,
da jeg igen så
det samme
sendebud ved
siden af min
seng og hørte
ham igen berette
eller gentage
det samme for
mig som før og
tilføje en
advarsel til
mig, idet han
sagde, at
Satan (som
følge af de
trange kår i min
fars familie)
ville forsøge at
friste mig til
at få fat i
pladerne med det
formål at blive
rig. Dette
forbød han mig,
idet han sagde,
at jeg ikke
måtte have noget
andet for øje,
når jeg fik
pladerne, end at
herliggøre Gud,
og at jeg ikke
måtte lade mig
lede af noget
andet motiv end
at opbygge hans
rige; ellers
kunne jeg ikke
få dem.
Efter dette
tredje besøg
steg han igen op
til himlen
som før, og jeg
var igen
overladt til at
tænke over det
besynderlige ved
det, jeg netop
havde oplevet.
Næsten straks
efter at det
himmelske
sendebud var
steget op fra
mig for tredje
gang, galede
hanen, og jeg
opdagede, at
dagen var ved at
gry, så vore
samtaler må have
varet hele den
nat.
Kort efter stod
jeg op og gik
som sædvanlig
til dagens
nødvendige
arbejde, men da
jeg forsøgte at
arbejde, som jeg
plejede, fandt
jeg, at jeg var
så afkræftet, at
jeg var helt ude
af stand til
det. Min far,
som arbejdede
sammen med mig,
opdagede, at der
var noget galt
med mig, og han
bad mig gå hjem.
Jeg begav mig af
sted i den
hensigt at gå
hjem til huset,
men da jeg
forsøgte at
klatre over
gærdet for at
komme ud fra den
mark, hvor vi
var, svigtede
kræfterne mig
fuldstændig, og
jeg faldt
hjælpeløs om på
jorden og var
for en tid helt
uden bevidsthed
om noget som
helst.
Det første, jeg
kan erindre, var
en røst, der
talte til mig og
kaldte mig ved
navn. Jeg så op
og så det
samme sendebud
stående over mit
hoved, omgivet
af lys ligesom
før. Han
fortalte mig så
igen alt det,
han havde
fortalt mig
natten forinden,
og befalede
mig at gå ud til
min far og
fortælle ham om
det syn og de
befalinger, som
jeg havde fået.
Jeg adlød. Jeg
gik tilbage til
min far på
marken og
fortalte ham det
hele. Han
svarede mig, at
det var fra Gud,
og bød mig gå
hen og gøre, som
sendebudet havde
befalet. Jeg
forlod marken og
gik hen til
det sted, hvor
sendebudet havde
fortalt mig, at
pladerne var
henlagt; og
fordi det syn,
jeg havde haft
om det, var så
detaljeret,
genkendte jeg
stedet, så snart
jeg nåede
derhen.
Ikke langt fra
landsbyen
Manchester i
Ontario County i
New York
ligger der en
høj af
anseelig
størrelse og den
højeste i
området. På
vestsiden af
denne høj, ikke
langt fra
toppen, lå
pladerne,
henlagt i en
stenkiste,
under en sten af
betydelig
størrelse. Denne
sten var tyk og
hvælvet på
midten af
oversiden og
tyndere ud mod
kanterne, så den
midterste del af
den var synlig
over jorden,
mens kanten hele
vejen rundt var
dækket af jord.
Efter at have
fjernet jorden
fik jeg fat i en
løftestang, som
jeg fik ind
under kanten på
stenen, og med
lidt
anstrengelse fik
jeg den vippet
op. Jeg så ind,
og der så jeg
virkelig
pladerne, Urim
og Tummim og
brystskjoldet,
sådan som
sendebudet havde
sagt. Kisten,
som de lå i, var
lavet ved at
sammenføje sten
med en slags
cement. På
bunden af kisten
var der lagt to
sten på tværs,
og på disse sten
lå pladerne og
de andre ting
sammen med dem.
Jeg forsøgte
at tage dem op,
men det forbød
sendebudet mig,
og jeg fik igen
at vide, at
tiden til at
tage dem op
endnu ikke var
kommet og heller
ikke ville komme
førend fire år
fra da af;
men han fortalte
mig, at jeg
skulle komme til
stedet nøjagtig
ét år senere, og
at han ville
mødes med mig
dér, og at jeg
skulle fortsætte
dermed, indtil
tiden var inde
til at få
pladerne.
Som det var
blevet mig
befalet, gik jeg
derfor derhen
ved afslutningen
af hvert år, og
hver gang fandt
jeg det samme
sendebud dér, og
ved hvert af
vore møder
modtog jeg
undervisning og
kundskab fra ham
om det, Herren
ville lade ske,
og om hvordan og
på hvilken måde
hans rige skulle
styres i de
sidste dage. |
Endelig kom
tiden, da jeg
kunne få
pladerne, Urim
og Tummim og
brystskjoldet.
På den
toogtyvende dag
i september et
tusinde otte
hundrede og
syvogtyve,
efter at jeg som
sædvanlig ved
afslutningen af
endnu et år var
gået hen til det
sted, hvor de
var henlagt,
overdrog det
samme himmelske
sendebud dem til
mig med den
befaling: At jeg
skulle være
ansvarlig for
dem, og at jeg,
hvis jeg lod dem
glide mig af
hænde på grund
af manglende
omhu eller ved
nogen
forsømmelse fra
min side, ville
blive forstødt,
men at de, hvis
jeg af al kraft
ville anstrenge
mig for at passe
på dem, indtil
han, sendebudet,
kom efter dem,
ville blive
beskyttet.
Jeg fandt snart
ud af grunden
til, at jeg
havde fået så
strenge påbud om
at passe på dem,
og hvorfor
sendebudet havde
sagt, at han,
når jeg havde
gjort det, der
blev forlangt af
mig, ville komme
efter dem.
For aldrig så
snart var det
kendt, at jeg
havde dem,
førend man
gjorde sig de
største
anstrengelser
for at få dem
fra mig.
Enhver tænkelig
list blev
anvendt med det
formål.
Forfølgelsen
blev mere bitter
og hård end før,
og mange var
bestandig på
udkig efter en
mulighed for at
få dem fra mig.
Men ved Guds
visdom forblev
de sikre i mine
hænder, indtil
jeg havde udført
det med dem, der
blev forlangt af
mig. Da
sendebudet som
aftalt kom efter
dem, afleverede
jeg dem til ham,
og han har dem i
sin varetægt
indtil denne
dag, som er den
anden dag i maj,
et tusinde otte
hundrede og
otteogtredive." |
|
|