|
|
Marcus
Vipsanius Agrippas
tempel til alle guderne
Pantheon -
Marcus
Vipsanius Agrippa's
temple to all gods |
|
|
|
M·AGRIPPA·L·F·COS·TERTIVM·FECIT
Marcus Agrippa, søn af Lucius, Consul for
tredje gang, gjorde dette/Marcus
Agrippa, son of Lucius, Consul for the third
time, did this. |
|
|
|
1-6 |
Det nuværende
Pantheon blev opført af kejser Hadrian i 126 e.Kr.
Inskriptionen fra det første Pantheon indgår i
frontonen: M·AGRIPPA·L·F·COS·TERTIVM·FECIT (Marcus
Agrippa, søn af Lucius, Consul for tredje gang,
gjorde dette/rejste denne bygning). Marcus
Vipsanius Agrippa,
63-12 f.Kr. gift med kejser Augustus' datter Julia,
opførte det første Pantheon i 27-25 f.Kr. Det
eksisterer ikke mere.
Pantheon blev en kristen kirke i 609 e.Kr. og nu
indviet til "alle martyrerne".
The present
Pantheon was built by emperor Hadrian in 126 AD.
He used
the text of the
original inscription
on the new
facade:
M·AGRIPPA·L·F·COS·TERTIVM·FECIT (Marcus Agrippa, son
of Lucius, Consul for the third time, did this/built
this).
The original
Pantheon,
which no longer exists,
was built between
27-25 BC by
Marcus
Vipsanius Agrippa,
(63-12 BC).
Pantheon became a christian church in 609 AD and now
dedicated to "all the martyrs". |
|
|
|
1 |
Piazza della Minerva med
Gian Lorenzo Berninis
Elefantobelisk, "Pulcino della
Minerva" (Minervas pusling).
Piazza della Minerva with Gian Lorenzo Bernini's
"Pulcino della Minerva" (Minerva's
little Chick). |
2-3 |
Fontana del Pantheon,
1575, på Piazza della Rotonda.
Obelisken blev oprindeligt rejst af Ramses II
i den antikke ægyptiske by Heliopolis. Den nuværende
placering fik den i 1711 da Pave Clement XI
besluttede, at den skulle placeres i midten af den
allerede eksisterende fontæne på Piazza delle
Rotonda.
Fontana del Pantheon, 1575, at
Piazza della Rotonda.
The obelisk was originally erected
by Rameses II in the ancient Egyptian city of
Heliopolis. It got its present
location in 1711, when Pope
Clement XI decided to place it in the center
of the already existing fountain
at Piazza delle Rotonda. |
4 |
Kuplen i Pantheon
med kassetteloft og oculus (øje, kuplens åbning),
som er den eneste lyskilde.
The Pantheon dome with the coffered
ceiling and the oculus, the
building's only source of
light. |
5 |
Buste af kardinal Ercole Consalvi, 1824, udført af
Bertel Thorvaldsen. Busten
er placeret på monumentet for Consalvi.
Bust of Cardinal Ercole
Consalvi, 1824, executed by
Bertel Thorvaldsen. The bust is placed at
Consalvi's monument. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Laterankirken
... "alle kirkers moder" |
har siden 300-tallet været Roms domkirke
og officielle kirkelige
sæde for biskoppen
af
Rom
(paven).
Den
oprindelige kirke, om ikke længere eksisterer, blev bygget af
kejser Konstantin den Store, den først romerske kejser der
praktiserede kristendommen.
Den nuværende kirke er fra omkring midten af
1600-tallet. Kirkens barokinteriør fra 1646-50 er Francesco
Borrominis værk. Alessandro Galilei har tegnet
kirkens facade, den blev opført 1733-36. |
Sacrosancta Cathedralis Papalis Archibasilica Romana Maior
Sanctissimi Salvatoris et Sanctorum Iohannis Baptistae et
Evangelistae apud Lateranum, omnium Urbis et orbis ecclesiarum
Mater et Caput (Den allerhellige pavelige katedral, største
romerske ærkebasilika af den Allerhelligste Frelser og den
Hellige Johannes Døber og Evangelist ved Lateranet, alle Byens
og verdens kirkers moder og hoved). |
Læs artiklen "Roms domkirke", klik
her. |
Basilica of Saint John Lateran ... "mother
of all churches"
has
since the
4th
century been the cathedral church
of
Rome
and the official seat of the Bishop of
Rome
(the pope).
The originally church, which no
longer
exists,
was built by Emperor Constantine the Great, the first
Roman
emperor
to profess
Christianity.
The
present church was built in the mid-1600s.
The Baroque church
interior from 1646-50 is designed
by Francesco Borromini, and the church facade,
built from 1733-36, was designed by Alessandro Galilei. |
|
|
|
|
|
|
|
|
1 |
Kirkens hovedfacade,
østfacaden, senbarok, tegnet af Alessandro Galilei, opført 1733-36.
The basilica's main facade designed by Alessandro Galilei,
built 1733-36. |
2 |
Resterne af
Pave Leo III's taffelsal/triclinium
der var et af de fornemste rum i det antikke palads
og anvendt til
bl.a.
statsbanketter.
The ruins of the Leonian Triclinium
(dining room).
It was one of the most
famous rooms of the ancient palace and was used for state
banquets. |
3-5 |
Kirkens nordfacade med
Loggia delle Benedizioni
(loggiaen for velsignelser).
The North facade of the Basilica
with
Loggia
delle Benedizioni
(the
Loggia of the
Blessings). |
|
|
|
|
|
1 |
Lateranpaladset
var frem til 1300-tallet pavernes residens. Den
hellige trappe
Scala Santa
er bevaret. Det nuværende palads tegnet af
arkitekten
Domenico Fontana
er opført på ruinerne af det gamle
middelalderpalads.
The Lateran Palace
served as the
residence of the popes until the 14th
century. The Holy Stairs
Scala Santa
were preserved. The present Lateran
Palace was
designed by the architect
Domenico Fontana and built on the ruins of the old medieval
palace. |
2-4 |
Lateranpaladset og obelisken
fra Amuntemplet i
Karnak tempelkomplekset i Ægypten.
The Lateran Palace and the obelisk
from the
temple of Amun in
Karnak, Egypt. |
5 |
San Giovanni
in Fonte
er kirkens ottekantede dåbskapel bygget af
kejser Konstantin den Store i 315 og er det ældste
kristne baptisteri.
San Giovanni
in Fonte or
the Lateran
Baptistery
is the Lateran Church's
octagonal
baptistery
built by
Emperor Constantine the Great in
315, and is the oldest Christian baptistery. |
|
|
|
|
|
|
|
1-7 |
San Giovanni
in Fonte
er kirkens ottekantede dåbskapel bygget af
kejser Konstantin den Store i 315 og er det ældste
kristne baptisteri.
San Giovanni
in Fonte or
the Lateran
Baptistery
is the Lateran Church's
octagonal
baptistery
built by
Emperor Constantine the Great in
315, and is the oldest Christian baptistery. |
|
|
|
|
|
|
1-4 |
Apsismosaik
og bispetronen i
Laterankirken.
Mosaikken er
cosmatisk stil,
der var populær i
1100-1300-tallet
i Rom, navngivet
efter Cosmafamilien/Cosmaterne,
en familie af
håndværkere,
skulptører og
arkitekter, der
skabte mosaikker
med geometrisk
design som
dekoration på
arkitektoniske
flader.
Apse mosaic
in
cosmatesque
style
and Papal
cathedra
in
Basilica of St John Lateran. |
|
|
|
|
1 |
Giovanni da
Stefanos gotiske baldakin
over
pavealteret, 1367.
Giovanni da Stefano's Gothic baldacchino
over the Papal altar, 1367. |
2-3 |
Apostelstatuer
i kirkens midterskib/Apostles statues in the
central nave. |
4 |
Pave Leo 13.'s
grav med
skulpturer udført af Giulio Tadolini i 1907.
The tomb of Pope Leo XIII with sculptures
executed by Giulio Tadolini in
1907. |
|
|
|
|
|
|
1-5 |
Klostret
blev opført i 1200-tallet/The cloister was
built in the 13th century. |
6 |
Klostergalleriet/The cloister gallery. |
|
|
|
|
|
|
1 |
Carlo Madernos
barokkirke,
1605-20/Carlo
Maderno's Baroque church,
1605-20. |
2-3 |
Bernini, "Den hellige Thereses Ekstase",
1645-52/Bernini,
"Ecstasy of St Theresa",
1645-52.
|
4 |
Domenico
Guidi, "Josefs drøm",
ca. 1694/Domenico
Guidi, "Vision of St Joseph", c.
1694. |
|
|
|
|
|
|
1-6 |
Martino
Longhi den yngre har tegnet barokkirken,
der blev bygget i perioden 1646-1650. Kirken ligger
ved
Trevifontænen.
Martino Longhi the Younger has designed
the Baroque church, which was built from 1646-1650.
The church is located next to the
Trevi Fountain. |
|
|
|
|
|
|
Gian Lorenzo Berninis Elefantobelisk, "Pulcino
della Minerva" (Minervas pusling).
Santa Maria Sopra Minerva er en af de få
gotiske kirker i Rom.
Gian Lorenzo Bernini's "Pulcino
della Minerva" (Minerva's
little Chick).
Santa Maria Sopra
Minerva
is one of the
few Gothic churches in Rome. |
|
|
|
|
|
|
1-2 |
Carafa kapellet
(efter
mæcen og kardinal Oliviero Carafa) med
Fra Filippo
Lippis fresker,
14881493. "Bebudelsen",
ca. 1490, Thomas Aquinas fremstiller Carafa som vidne.
Carafa
Chapel (named after the patron and Kardinal
Oliviero Carafa) with
frescos from about 14881493
executed by
Fra Filippo
Lippi. "The
Annunciation", c. 1490, shows Thomas Aquinas
presenting Carafa as witness. |
3-4 |
Fra Filippo
Lippi,
"Den
hellige Thomas Aquinas sejr over kætterne",
1489-91.
Fra Filippo
Lippi,
"Triumph
of St Thomas Aquinas over the Heretics", 1489-91. |
5 |
Michelangelo,
"Kristus Forløseren", 1521/Michelangelo,
"Christ
the Redeemer",
1521. |
6 |
Maleren
Fra Angelicos
grav/Tomb of
the painter
Fra Angelico. |
|
|
|
|
|
|
|
|
1-3 |
Den hellige
Katarina af
Sienas grav/The
Tomb of Saint
Catherine of Siena. |
4-5 |
Pave Leo 10.'s grav,
tegnet af Giuliano da Sangallo.
Tomb of Pope
Leo X,
designed by
Giuliano da Sangallo. |
6 |
Pave Clement 7.'s grav,
tegnet af Giuliano da Sangallo.
Tomb of Pope
Clement VII,
designed by
Giuliano da Sangallo. |
7 |
Pave Paul 4.s grav/Tomb
of Pope Paul IV.
|
8 |
Mindetavle
over søster Maria Raggi,
udført ca. 1643 af Gian Lorenzo Bernini.
Memorial to
the nun Maria Raggi, executed c. 1643 by Gian
Lorenzo Bernini. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1-3 |
Lige fra
middelalderen er pilgrimme strømmet til
Santa Croce in Gerusalemme
på grund af de relikvier, som Skt. Helena bragte til
Rom. Trappen ned til det kapel, hvor relikvierne
opbevares kaldes Golgata.
I De Hellige Relikviers Kapel opbevares de
vigtigste relikvier fra korsfæstelsen såsom nagler
af Korset og et brudstykke af "titulus", anklagen,
der var naglet til korset over Jesu hoved med
påskriften "Jesus af Nazareth, jødernes konge".
Ifølge Johannesevangeliet 19,19-20 var
påskriften affattet på hebraisk, græsk og latin, og
på brudstykket findes faktisk fragmenter af alle tre
sprog.
Santa Croce in Gerusalemme
houses Relics of the Passion brought to Rome
by Saint Helena/Helen
mother of the Roman
emperor
Constantine the Great. |
4 |
Glasmosaikvindue
fra 1900-tallet i De Hellige Relikviers Kapel/Stained
glass window from 1900s in the Chapel of the
Holy Relics. |
|
|
|
|
|
|
|
|
1-3 |
Kopi af Jesu ligklæde. Det antagede originale ligklæde findes i Torino i kirken indviet til Johannes Døberen (katedralen i Torino).
Replica of the Shroud of Turin.
|
4 |
Trappe til Skt. Helenas kapel/Stairs
descending to St Helena's Chapel. |
5 |
Stationer med kors
langs med trappen til Skt. Helenas
kapel.
Stations of Cross along the stairs to St Helena's Chapel. |
6-7 |
Kapel fra 300-tallet,
hvor relikvierne oprindeligt blev opbevaret.
4th century chapel
where the relics were originally kept. |
|
|
|
|
Jorden under gulvet
i Skt. Helenas kapel er bragt til Rom fra Golgata,
og derfor fik kirken navnet "in Gerusalemme" |
|
Skt. Helenas underjordiske kapel er den eneste del
der er tilbage af det oprindelige Sessoriske Palads.
Skt. Helena var kejserinde og født ca. 255. Hun
foretog rejser til Det hellige land, hvor hun hjalp
de fattige og med grundlæggelse af kirker på hellige
steder. Hendes attribut er et kors.
Skt. Helena er
mor til Konstantin den Store (født o. 285), og
kirken skulle være opført for ham
o. 320 i Det Sessoriske Palads og restaureret af pave Lucius II,
til hvem kampanilen blev bygget i 1144.
Kirken blev
bygget om for Benedikt 14. af D. Gregorini og P.
Passalacqua i 1743. |
|
|
|
1-6 |
Skt. Helenas kapel/St
Helena's Chapel.
|
1-2 |
Statue af
Skt. Helena/Statue of St Helena. |
4 |
Loftsmosaikker,
før 1485/Vault Mosaics, before 1485. |
|
|
|
1 |
Gulv i
kirkens midtskib i cosmatisk stil
dvs. en stil der
var populær i
1100-1300-tallet
i Rom, navngivet
efter Cosmafamilien/Cosmaterne,
en familie af
håndværkere,
skulptører og
arkitekter, der
skabte mosaikker
med geometrisk
design som
dekoration på
arkitektoniske
flader.
The central nave with Cosmatesque flooring.
|
2-4 |
Baldakin,
alter, loftsfresker.
Freskerne fortæller historien om det sande kors.
Canopy, altar, ceiling frescoes. The
frescoes tell the story of the True Cross. |
|
|
Antonietta
Meo (15.
december 1930 -
3. juli 1937), "Serva di Dio", Guds tjenerinde.
Saligkåret italiensk pige, dvs. hun er i himlen og
kan gå i forbøn for de troende. Antonietta kaldet
Nennolina døde som 6-årig af knoglekræft. Hun
oplevede åbenbaringer. Mindst en mirakuløs
helbredelse er tilskrevet hendes forbøn hos Gud.
Antonietta Meo (December 15, 1930 - July
3, 1937), "Serva di Dio", Servant of God.
Beatified Italian girl.
Antonietta called Nennolina died at the
age of six, after having suffering from bone cancer.
She had visions.
At least one
miraculous healing has been
attributed to her. |
|
|
|
|
|
|
S. Carlo
alle Quattro Fontane by
Francesco Borromini
Saint Charles at the Four
Fountains by Francesco Borromini |
|
|
|
|
|
S.
Carlo Alle
Quattro Fontane
er en af de væsentligste barokkirker i Rom.
Den blev
indviet i 1646 og omkring 1677 blev facaden
tilføjet. Grundplanen er oval, og den bølgende
(konveks/konkav) facade er aktiv i det omgivende
rum, se barok, klik
her.
Saint Charles at the Four Fountains is one of the
most important Baroque churches in Rom,
inaugurated in
1646.
About
1677 the
undulating concave convex
facade was added.
The floor plan is oval. See Baroque, click
here. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1-6 |
San Clemente
består af tre historiske lag:
1) Basilikaen
fra 1100-tallet, der er bygget over
2) en kirke fra 300-tallet og
3) et Mithra tempel/mithræum
fra 200-tallet.
The
basilica consists of three historical layers:
1) 12th century basilica, built over a
2) 4th century church and
3) 3th century Mithraeum. |
|
|
|
|
|
|
|
|
Kirken er pave Sixtus 3.'s værk.
Han ville rejse den til ære for den hellige Jomfru, som det 3.
økumeniske koncil i Efesos (431) havde erklæret for Guds moder.
Kirken ligger på Esquilinhøjen midt i Rom, og er en af de fire
hovedbasilikaer med en hellig dør. Den er måske den første kirke
indviet til Maria, og den er den største (maggiore).
Kirken har også heddet Basilica Liberiana og S. Maria della Neve
(Vor Frue af sneen). Legenden fortæller, at en romersk patricier
Johannes og hans kone var barnløse, og de ville efterlade deres
formue til Jomfru Maria. I en drøm den 5. august 356 fik Johannes
besøg af Jomfru Maria og besked på at bygge hendes kirke på et sted
afmærket med sne. Han opsøgte pave Liberius, der havde haft en
tilsvarende drøm, og de fandt i denne hede augustmåned på
Esquilinhøjen en stor sneflade.
Kirkens kampanile (1377) er den højeste i Rom med sine 83 m.
Apsis (1673) er barokarkitektur af arkitekten Carlo
Rainaldi.
Indgangsfacaden er af florentineren Ferdinando Fuga og
blev påbegyndt i 1743 i en stil, der kaldes barocchetto eller
lille-barok. Over en bred trappe og søjleforhallens fem åbninger er
der en loggia med arkader, hvis store midterfag (hvorfra paven giver
sin velsignelse) flankeres af to mindre fag.
Kirkens gulv er et skinnende cosmatertæppe fra midten af
1100-tallet af porfyr og marmor, mønstret i cirkler og hvirvler.
Cosmatisk stil var populær i 1100-1300-tallet i Rom, navngivet
efter Cosmafamilien/Cosmaterne, en familie af håndværkere,
skulptører og arkitekter, der skabte mosaikker med geometrisk design
som dekoration på arkitektoniske flader.
I kirken findes rigt udsmykkede kapeller: Det Sixtinske kapel
fra 1585 af Domenico Fontana med Sixtus V's gravmæle og Det
Paulinske kapel eller Borghesekapellet fra 1611 af Flaminio Ponzio
med pave Paul V's gravmæle. I det Sixtinske Kapel ligger
krybbekapellet, der rummer træbrædder fra den hellige krybbe, der er
indfattet i et relikvieskrin af sølv. På midterskibets vægge og på
triumfbuen er mosaikker fra det 5. årh. |
|
|
The church
was
erected in
432
on the orders of
Pope Sixtus III
after the Council of Ephesus in 431 claimed
Mary's
divine motherhood. The church is one
of four Patriarchal Basilicas in Rome.
Basilica of Saint Mary Major is aka Basilica
Liberiana and Santa Maria della Neve (Our
Lady of the
Snows).
According to the legend a
wealthy Roman patrician John and his wife
were childless
and have decided to donate
their fortune to
Virgin Mary. In a dream
the 5th of August 356 Virgin
Mary appeared to John and told him to build
a church at the site where snow would fall
the next day. Pope Liberius had the same
vision.
The following day snow had
fallen on the Esquiline Hill
in the shape of a floor plan for
a church. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Kirken blev opført i
400-tallet. Den huser de kæder som Skt. Peter
var bundet med, da den jødiske
konge Herodes lod ham
fængsle i Jerusalem.
The basilica was built in the 5th century.
It contains the chains that are believed to be the
ones that bound St Peter when
he was imprisoned in Jerusalem by King
Herod. |
|
|
|
1 |
Relikvieskrin indeholdende Skt. Peters
lænker/Reliquary
containing the chains of St Peter. |
Peters fængsling og befrielse,
Apostlenes Gerninger 12, 1-10
Ved den tid lagde kong Herodes hånd på nogle
fra menigheden for at mishandle dem. Og
Johannes' bror, Jakob, lod han henrette med
sværd. Da han så, at det var jøderne tilpas,
gik han videre og lod også Peter anholde.
Det skete under de usyrede brøds fest. Han
greb Peter og kastede ham i fængsel og satte
fire hold på hver fire soldater til at holde
vagt over ham. Efter påske ville han så føre
ham frem for folket. Peter blev derfor holdt
fængslet, men i menigheden blev der
utrætteligt bedt til Gud for ham. Natten før
Herodes ville stille ham for retten, lå
Peter og sov mellem to soldater; han var
lagt i to lænker, og vagter ved døren
bevogtede fængslet. Pludselig står Herrens
engel der, og et lys strålede i rummet.
Englen vækkede Peter med et puf i siden og
sagde: "Skynd dig at stå op!" Da faldt
lænkerne af hans hænder. Og englen sagde
til ham: "Bind kjortlen op og tag dine
sandaler på!" Han gjorde, som der blev sagt,
og englen sagde: "Tag din kappe på og følg
mig!" Peter fulgte med ud, men forstod ikke,
at det, der skete ved englen, var virkeligt;
han troede, at det var et syn. Da de var
kommet forbi den første og den anden
vagtpost, kom de til den jernport, der førte
ud til byen. Den åbnede sig for dem af sig
selv, og de trådte ud og fortsatte en gade
hen; og pludselig forsvandt englen fra ham. |
|
2 |
Julius II's gravmæle udført af Michelangelo 1506-1545
I 1505
valgte pave Julius II
Michelangelo
til at udføre sit gravmæle, ud af 40 planlagte
statuer blev 6 fuldført. I gravmælet ses
Moses centralt placeret nederst, og til venstre
for Moses ses "Vita Activa" i skulpturen Rachel
(tro) og til højre for Moses ses "Vita Kontemplativa"
i skulpturen Leah (kærlighed). Øverst
centralt i monumentet ses Jomfru Maria med
Jesusbarnet.
Figurerne der var planlagt til gravmælet:
Atlasslaven,
Den skæggede
slave,
Den unge
slave og
Den vågnende
slave, 1520-22, Akademiet for de skønne
kunstner i Firenze.
Den døende
slave og
Den
oprørske
slave, 1514-16, Louvre i Paris.
Bacchus,
1496-1501, på Nationalmuseet i Firenze. Bacchus der
er en romersk vingud, svarer til den græske
Dionysos.
Sejren, 1525-30, Palazzo delle Signoria i
Firenze.
Gravmælet blev aldrig fuldført som planlagt, Julius
II mistede interessen for det, da han var dybt
engageret af planerne for den nye Peterskirke.
Julius II's sepulchral
monument executed by
Michelangelo,
1506-1545. The monument was planned for the new
St Peter's Basilica,
it
never became a reality. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Il Gesù, indviet i
1584, er jesuitordenens moderkirke i Rom.
Societas Jesu (Jesu Selskab)
blev stiftet i 1534 af Ignatius af Loyola og
i 1540
blev ordenen stadfæstet af pave Paul III. Jesuitternes
ordensløfter er fattigdom, kyskhed og lydighed, og
deres motto er
"Ad Maiorem Dei
Gloriam" (til Guds større ære).
Ordenens formål
er mission, undervisning og
Exercitia Spiritualia (åndelige øvelser), hvilket
vil sige en søgen efter at erkende og gøre Guds
vilje.
Kirkebyggeriet blev finansieret af kardinal
Alessandro Farnese, hvis navn ses i
inskriptionen på facadens frise. Farnese er gravsat
foran kirkens højalter.
Kirken er tegnet i
manieristisk
stil af arkitekten
Giacomo Barozzi da Vignola (1507-1573) og
efter Vignolas død fortsat af arkitekten Giacomo
della Porta. I slutningen af 1600-tallet
blev kirken freskoudsmykket af senbarokmaleren
Giovanni Battista Gaulli aka Baciccio
(1639-1709)
Il Gesù,
the
mother church
of the
Society of
Jesus,
was inaugurated
in 1584.
Cardinal
Alessandro Farnese had
endowed the construction of the church. His
name can be seen on the
frieze on the
facade of the church.
Farnese is buried
in front of the high
altar.
The church is designed in
Mannerist style by the architect
Giacomo Barozzi da Vignola (1507-1573) and
after his death Giacomo della Porta continued
the construction of
Il Gesù.
In the late 1600s the
High Baroque painter
Giovanni Battista Gaulli aka
Baciccio (1639-1709) executed the
church's murals. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1-3 |
S. Sebastiano.
Kirken blev opført i første halvdel af 500-tallet på
det sted hvor Peters og Paulus' lig ifølge
traditionen blev skjult. Den blev bygget om af F.
Ponzio i 1609 og fuldført af G. Vasanzio. Kirken er
en valfartskirke og ligger ved katakomberne af samme
navn. S. Sebastianos grav er i katakomberne under
kirken, og i selve kirken ses hans alter med en liggende statue af ham udført af A. Giorgetti. På en
væg i kirken findes aftryk af Kristi fødder, og det
fortælles, at aftrykket stammer fra dengang apostlen
Peter mødte Kristus på Via Appia, og da synet var
borte, skulle aftrykket af Kristi fødder have
aftegnet sig i stenene, hvor Peter havde set ham
stå. "Quo vadis?" (eller "Domine, quo vadis?"),
Herre, hvor går du hen er ifølge legenden det
spørgsmål, som Peter stillede Kristus, da han så ham
i et syn, da han selv flygtede fra Neros forfølgelse
i Rom. Kristus skal have svaret Peter: "Til Rom for
at blive korsfæstet igen". Peter opfattede det som
en irettesættelse, hvorefter han vendte om til sit
martyrium i Rom. På Via Appia står et mindekapel,
der kaldes "Domine, Quo Vadis". Skt. Sebastian var en
martyr, der blev begravet på Via Appia i Rom. Han
siges at have været officer i kejsergarden i Rom
under kejser Diokletian, og da det blev opdaget, at
han var kristen, blev han dømt til at blive skudt
med pile, mens hans sår blev helet af enken efter en
anden martyr, Skt. Castulus, og da kejseren hørte
dette, befalede han, at Sebastian skulle slås til
døde med knipler. Skt. Sebastians attribut er en
bue. |
4 |
S.
Ignazio,
(1626-50), Jesuitterkirke, miniature rokokopalads,
teaterdekorationsagtig. Illusionistisk kuppel, et
freskomaleri. |
5-6 |
San Rocco. |
|
|
|
1-5 |
Santa Maria in Cosmedin.
Kirken blev opført i 500-tallet,
genopført og udvidet for pave Hadrian I i
700-tallet, restaureret for Calixtus II i 1119-24,
hvor der blev tilbygget søjleforhal og kampanile i
syv etager. Navnet S. Maria in Cosmedin menes at
være opstået på grund af kirkens flotte udsmykning,
da den blev genopført af pave Hadrian I (cosmedin
betyder udsmykning eller forskønnelse). Kirkens
oprindelse er uvis, men på stedet har der være
opført templer for Ceres, Proserpina og Herkules.
Kirkens nuværende krypt er muligvis en del af en
huskirke fra forfølgelsernes tid. Korintiske søjler
fra de romerske bygninger er blevet inkorporeret i
de senere ombygninger. Et ikon af Vor Frue over
bispetronen menes at være bragt med fra
Konstantinopel af grækere, der flygtede fra Leo
III's forfølgelse af billedærerne, de såkaldte
ikonoduler. Der findes ikke noget mere tydeligt
minde om grækernes tilstedeværelse i Rom og om den
byzantinske indflydelse end i S. Maria in Cosmedin
eller S. Maria in Schola Graeca, der i mange
hundrede år har været grækernes kirke i Rom. i 1631
blev Bocca delle Verità
(sandhedens mund) anbragt i forhallen, den er et
oldromersk brønddæksel formet som et Tritonansigt
(triton er halvt menneske, halv fisk, en havguddom),
og stikker man hånden i uhyrets mund og sværger
falsk, bliver hånden bidt af, fortæller legenden. |
6 |
Santa Susanna. |
|
|
|
|
|