Sporvogne
- fotos fra Sporvejsmuseet Skjoldenæsholm |
|
|
|
|
|
Sporvejsmuseet
Skjoldenæsholm
nord for
Ringsted, der blev indviet i 1978, er ejet af Sporvejshistorisk Selskab,
(SHS stiftet 1965), frivillige medlemmer af selskabet står
for driften.
Museets
sporvogne kommer
fra København
(de fleste),
Aarhus og
Odense og
enkelte fra
udlandet.
Vognparken
omfatter ud over
sporvogne og
busser også
arbejdskørertøjer
som
automobiltårnvogne
og tårnvogne. |
|
|
Copenhagen Railway Company, engelskejet, eksisterede 1863-66, åbnede hovedstadens første sporvognslinje i 1863. |
Kjøbenhavns Sporvei-Selskab. Hestesporvejsselskab, stiftet 1865. |
A/S De Kjøbenhavnske Sporveie, etableret 1898. Københavns Kommune overtager i 1911 DKS og danner KS. |
Københavns
Sporveje. I 1863 kørte den første sporvogn i København. Først trukket af heste, siden elektrisk.
Lørdag
den 22.
april
1972
kørte
linje 5
sin
sidste
tur fra
Amager
til
Nørrebro.
De
nyeste
sporvogne
(Düsseldorfere)
blev
solgt
til
Alexandria,
Ægypten,
de gamle
kørt på
lossepladsen.
Sporvejsmuseet
Skjoldenæsholm
har købt
to
sporvogne
fra
Alexandria,
dvs. de
samme
vogne,
som
engang
kørte i
København.
Hovedstadens
Letbane
forventes
åbnet i
2025. |
|
|
Frederiksberg Sporveje
blev grundlagt i 1899 og i 1919 overtaget af Københavns Sporveje. |
|
|
Nordsjællands Elektricitets- og Sporvejs Aktieselskab. |
|
|
Århus Sporveje. |
Aarhus Elektriske Sporvej (1903/04-1928, hvor den blev overtaget af ÅS). |
Den første sporvogn i Aarhus var hestetrukken og eksisterede fra 1884-95. Den første elektriske sporvogn blev indviet i 1904. Den 8. november 1971 kørte sporvognen sin sidste tur.
Den
22.
august
1944
blev
Aarhus
Sporvejes
sporvognsremise
offer
for en
schalburgtageaktion
(tysk
gengældelsesaktion
for
modstandsaktioner,
under
Besættelsen),
og stort
set hele
vognparken
brændte.
I 2017
kom
sporvognen
tilbage
til
Aarhus
som
Aarhus
Letbane,
der
grundlæggende
er det
samme
som
sporvognen. |
|
|
Odense
Sporvej.
Eksisterede
fra
1911-52.
Odense
Letbane
åbnede i
2022. |
|
|
Rostocker Strassenbahn
AG. Rostock, Tyskland. |
|
|
Hamburger Hochbahn AG. Hamborg, Tyskland. |
|
|
Stadtwerke
Flensburg-Verkehrsbetriebe.
Eksisterede
fra
1907-1973. Flensborg, Tyskland. |
|
|
Basler Verkehrs-Betriebe. Kantonen Basel-Stadt, Schweiz. |
|
|
Rheinische
Bahngesellschaft, Düsseldorf, Tyskland.
|
|
|
|
|
de
Haagse
tram, Haag,
Holland. |
|
|
|
|
|
|
|
1-5 |
ÅS 1, (ÅS = Århus
Sporveje),
bygget 1945. |
|
|
|
1-2 |
ÅS 1, bygget 1945. |
3 |
Frederiksberg
telefon- og bladkiosk. Kiosken blev i
1916 placeret på hjørnet af Kingosgade og
Frederiksberg Allé, den blev revet ned i
1972 og flyttet til Sporvejsmuseet i midten
af 1980'erne. |
4 |
Stoppestedsstander/plakatsøjle
fra 1916. Den har stået på Frederiksberg. |
|
|
|
1 |
Remise 1, opført 1975-77. |
2 |
M&MTB 965, bygget 1950, fra
Melbourne, Australien. Vognen blev i givet som gave til
Kronprinsparret i anledning af
Prins Christians fødsel i 2005.
A.P. Møller - Mærsk stod for fragten til Danmark, og
sporvognen
ankom til Århus Havn i 2006 med containerskibet "Gudrun Mærsk", som
Kronprinsesse Mary er gudmoder til, og blev fragtet på blokvogn til
Sporvejsmuseet, hvor den er deponeret. |
|
|
|
1 |
SFV 36, (SFV
=
Stadtwerke
Flensburg-Verkehrsbetriebe), bygget 1926. Museets første udenlandske
sporvogn, ankom 1974. |
2 |
KS 100 (KS
=
Københavns
Sporveje),
bygget 1901. Vognen, der oprindelig var i to etager, blev ombygget i
1924 til en enetages vogn. |
|
|
|
1 |
Telefonboks/telefonskab fra
København, tegnet
1930
af arkitekt
Jens Ingwersen for KTAS (Kjøbenhavns Telefon Aktieselskab). |
2 |
Københavnsk TAXA, Mercedes-Benz 180
C og Taxatelefonskab, tegnet 1910 af arkitekt og direktør for
Tivoli Knud Arne Petersen.
Taxatelefonskabet anvendtes
af taxachaufførerne, dvs. de kunne på deres holdeplads kontaktes af
taxacentralen og få besked om, hvor en kunde skulle hentes. |
3 |
KS 470, bygget 1945. |
|
|
|
1-2 |
KS 470, (KS = Københavns Sporveje), bygget 1945. |
|
|
|
|
|
|
1 |
KS 470, interiør. |
2 |
Valby Gamle Remise, opført 1901 på
Valby Langgade. Genopført på
Sporvejsmuseet 1995-98. |
|
|
|
KS
22, (KS =
Københavns
Sporveje), bygget
1900.
Dobbeltdækkervogn.
Ombygget til
enetages vogn i
1924 og til
slibevogn i
1953. Fremstår
som den så ud o.
1915.
DKS 283
(DKS = A/S De
Kjøbenhavnske
Sporveie),
bygget o. 1870.
Den var
oprindelig en
toetagers
hestetrukken
sporvogn. 1902
ombygget til
bivogn. |
|
|
|
|
|
|
|
|
1-3 |
RBG 2410 (RBG
=
Rheinische
Bahngesellschaft),
Düsseldorf ledvogn, cafévogn placeret ved
Eilers Eg, der er
opkaldt efter Eiler Bruun de Neergaard til Skjoldenæsholm (1904-1967).
Foto af Skjoldenæsholm
Slot. |
|
|
|
1 |
Ventesal
ved Eilers Eg,
oprindelig opsat
1913 ved
endestationen
Fruens Bøge,
Odense. |
2 |
DKS 283 (DKS = A/S De
Kjøbenhavnske Sporveie), bygget o. 1870. Den var oprindelig en toetagers
hestetrukken sporvogn. 1902 ombygget til bivogn. |
|
|
|
1-2 |
RBG 2410. |
3 |
RBG 2412
(RBG =
Rheinische
Bahngesellschaft,
Düsseldorf),
bygget 1957. I 1957-58 blev den prøvekørt på linje 2 i København. Den kom
til museet i 2002. |
4 |
Ventesal
ved stoppestedet
Flemmingsminde.
Den stod
oprindeligt ved
indgangen til Vestre
Kirkegård i
København, hvor
den blev opsat i
1893, og hvortil
der gik
hestesporvogn.
|
|
|
|
1 |
KS 701, (KS
= Københavns Sporveje), Dukke
Lise-vognen, bygget 1949. Der blev bygget otto Dukke Lise-vogne. De
blevet i 1967 taget ud af drift pga. bremsesvigt. |
2 |
KS S1, (KS
= Københavns Sporveje),
bygget som toetagers 1900, ombygget til enetages i 1924 og til slibevogn
i 1950. |
3 |
RSAG 924
(Rostocker Strassenbahn
AG),
bygget 1967, |
4 |
KS 226
(KS
= Københavns Sporveje), bygget 1897. Bivogn. |
|
|
|
1-3 |
KS 567, (KS =
Københavns Sporveje), bygget 1907. |
4 |
KSS 51, (KSS
= Kjøbenhavns Sporvei-Selskab), bygget 1876.
Kaldet "Hønen". Oprindelig
hesteomnibus, o. 1882 ombygget til
hestesporvogn. |
|
|
|
1-2 |
KS 327,
(KS = Københavns Sporveje), bygget 1912.
|
3 |
HHA 3657
(HHA = Hamburger Hochbahn AG), bygget
1952. |
4 |
BVB 213,
(BVB
= Basler
Verkehrs-Betriebe),
bygget 1933. |
|
|
|
1 |
ML 74, (ML =
Malmö
Lokaltrafik), bygget 1946.
I 1967 da Sverige
omlagde trafikken fra venstre- til højrekørsel blev vognen ombygget. Sporvejsdriften ophørte i Malmö i 1973.
|
2-3 |
FS 50,
(FS =
Frederiksberg
Sporveje),
toetagers motorvogn, bygget 1915. |
4 |
HHA 3060,
(HHA = Hamburger
Hochbahn AG),
bygget 1951 til Hamburg.
I 1958 blev den prøvekørt på linje 7 i
København, og kørte herefter i Bruxelles.
Vognen er lånt til museet på ubestemt tid. |
|
|
Busser
- fotos fra Sporvejsmuseet Skjoldenæsholm |
|
|
|
|
1 |
Sporvejsmuseet
Skjoldenæsholm. |
2 |
FS 6, (FS =
Frederiksberg Sporveje), bygget o. 1872. |
|
|
|
1 |
OB 130 (OB = Odense Bytrafik),
bygget 1982. |
2 |
KO 17
(KO = Kjøbenhavns Omnibus Kompangni).
Hesteomnibus,
bygget 1897. |
3-4 |
FS 1
(FS = Frederiksberg Sporveje), bygget 1913,
De
Dion-Bouton motorbus,
fransk.
Den har en åben bagperron, chaufføren sidder
oven på motoren. |
|
|
|
1 |
NESA 201-02 (NESA = Nordsjællands
Elektricitets- og Sporvejs Aktieselskab), bygget 1938. Automobiltårnvogn, arbejdskøretøj.
KS 101 (KS =
Københavns Sporveje), bygget
1938. |
2 |
KS 101. |
3 |
NESA 31,
(NESA = Nordsjællands Elektricitets- og Sporvejs Aktieselskab), 1953. |
|
|
|
1-3 |
KS 329,
(KS =
Københavns
Sporveje),
bygget 1949.
OB 10 (OB =
Odense
Bytrafik),
bygget 1952. |
|
|
|
1-3 |
KS 314,
(KS =
Københavns
Sporveje),
bygget 1934. |
|
|
|
1 |
ÅS,
(ÅS = Århus Sporveje),
Triangel Trambus bygget 1932 hos De forenede Automobilfabrikker i Odense,
ombygget til automobiltårnvogn o. 1945. |
2 |
NESA 31 (NESA = Nordsjællands Elektricitets- og Sporvejs
Aktieselskab), 1953. |
3 |
KS 41 (KS =
Københavns Sporveje), bygget 1933. |
|
|