|
|
|
Aarhus Domkirke/Skt. Clemens Kirke (ca.
1200-1500)
blev
påbegyndt opført af biskop Peder Vognsen
(biskop fra 1192 til sin død i 1204). Han
ville ombygge et "trækapel ved havet" i
sten, dette trækapel var formentlig byens
gamle domkirke, hvis krypt findes under
Vor Frue Kirke.
Aarhus Domkirke, der er
Danmarks længste (92 m lang), er indviet til
de søfarendes helgen Skt. Clemens, hans
attribut er et anker. Den første romanske
kirke stod færdig omkring 1300. I 1330
brændte kirken, genopførelsen stod på fra
slutningen af 1300-tallet til begyndelsen af
1500-tallet, hvor den gotiske kirke stod
færdig. |
|
Aarhus Cathedral/St
Clement Cathedral
(c.
1200-1500) was
founded by the bishop
Peder Vognsen, it was
dedicated to Saint
Clement, patron saint of
sailors. The Roman
church was finished c.
1300. In 1330 the church
burned, and was rebuilt
from the late 14th
century to the early
16th century in Gothic
style. |
|
|
|
1 |
Parti fra Aarhus, 1848. I 1642
slog lynet ned i vesttårnet og det kortere
ottekantede spir blev opsat i 1650.
View of Aarhus, 1848. In 1642 the
lightning struck the west tower, and in 1650 the
shorter octogonal spire was erected. |
2 |
Parti fra Aarhus, 1821/View of Aarhus, 1821. |
3 |
Domkirken, 1855/The Cathedral, 1855. |
4 |
Domkirken set fra Sct. Clemensbro, 1898. Ved ombygning i perioden 1877-82 fik tårnet et højere spir.
The Cathedral, 1898. The church was reconstructed between 1877-82, and a higher spire was added. |
|
|
|
|
|
1-6 |
Kirkens 93 m høje
vesttårn tilføjedes ved en
ombygning i 1400-tallet.
Spiret fik sin nuværende form i 1931.
The west tower, 93 metres tall, was added in the 1400s. The
present spire was built in 1931. |
5 |
Biskop Jens Iversen Langes våbenskjold, de tre roser
ses til venstre på tårnets
vestfacade. Iversen Lange var biskop i Aarhus fra
1449 til sin død i 1482.
Bishop Jens Iversen Lange's coat of arms, three roses.
Et anker, symbolet for kirkens
skytshelgen Skt. Clemens
ses til højre på tårnets vestfacade.
The anchor, symbol of the patron saint of the church, St Clement. |
7 |
Domkirkens grundplan. |
8 |
Helen Schous naturalistiske/klassiscistiske
rytterstatue
i bronze på Bispetorv af
Kong Christian 10., der regerede fra 1912-1947. Soklen af kalksten
er af Kay Fisker. Teksten på soklen af professor Vilhelm Andersen:
"Christian X. I Slægters Minde rider Kong Christian tro mod sit Kald i Sorg
og Glæde som Danmarks Konge". Statuen blev afsløret på kongens fødselsdag
den 26. september 1955 overværet af
Kong Frederik 9. og Dronning Ingrid.
Kongen er vist som
det jævne menneske, og samtidig hævet op som symbol for folket -
demokrati/monarki. Skulpturen er monumental, det klassiske
David-motiv
er oversat til det natonale i tidens ånd - historisk karakterfremstilling.
Den klassiske ideale form og naturstudier er forenet. Hesten ses i en rolig
travgangart (halv parade). Ved Genforeningen blev Christian 10. midtpunkt,
da han 10. juli 1920 red over grænsen på en hvid hest.
Christian 10. var besættelsestidens samlingspunkt.
Equestrian Statue
of King Christian X (1912-1947) executed by the Danish sculptor Helen Schou
in
naturalistic/classicistic style, the plinth is made by Kay Fisker. |
9 |
Elisabeth Toubros skulptur
"Vanddragen"
eller "Torvenes Brøndsløjfe", 2003, Store Torv.
Skulpturen blev fjernet fra torvet i maj 2020.
Elisabeth Toubro's sculpture "The
Water Dragon", 2003, placed in front of the main entrance of Aarhus
Cathedral, and in May 2020 the sculpture was removed. |
|
|
|
1-4 |
Landemodesalen.
Landemode
(af mote, som betyder møde
eller stævne). I Danske Lov fra
1683 blev det lovfæstet, at der
skulle holdes regelmæssige møder
mellem provsterne i et stift. På
landemodet drøftes kirkelige
anliggender.
Meeting Room. |
5 |
Portal våbenhus/Portal
porch. |
|
|
Bernt Notkes
pentatyptichon
doneret af biskop Jens
Iversen Lange |
Drop Down Menu
|
Kør musen hen over billedet for at se tekst |
|
Kirkens altertavle,
1479, er en pentatyptichon, dvs. tavle
med fire fløje og et midterparti. Den blev
doneret til kirken af biskop Jens Iversen
Lange. Tavlen er udtænkt af billedhuggeren
Bernt Notke
(ca. 1440-1509) fra Lübeck,
der også skabte
billedfrisen "Døden fra Lübeck" til
Mariekirken i Lübeck.
Altertavlen er udført af
mange, foruden Notke selv, af snedkere, tømrere,
billedskærere og malere. Betegnelsen distanceblænder
er anvendt om altertavlen, fordi der er tale om
håndværksmæssige billige løsninger. Danmarks første
kunsthistoriker Niels Lauritz Høyen (1798-1870)
skrev om altertavlen, at den var "et af de
betydeligste Minder, vi har tilbage fra det femtende
Aarhundredes Kunst."
Altertavlen blev restaureret fra
1975-81. Se også
Gotik.
Adventstillingen.
Fastestillingen.
|
|
Forklaringer til billedteksten:
Se
apostle. Patrialkors, se
korstyper. Posebog/posebind
= en bog, der ligner en pose, den er
indbundet så skindet ved bogens
underkant hænger ud i en pose, som
trækkes sammen med en snor og
fæstnes ved bæltet. Bartholomæus
med kniv og afflået hud, der bærer
hans portræt. På Michelangelos
"Dommedag" i det Sixtinske kapel
i Vatikanet, ses Bartholomæus med
sit eget skind. Michelangelos
portræt ses på skindet. Anna
Selvtredje-motivet (lat. Sancta Anna
mettertia) er en fremstilling af Den
hellige Anna med sin datter Jomfru
Maria og Jesusbarnet. Ofte ses Den
hellige Anna siddende med Jomfru
Maria på skødet, der igen har
Jesusbarnet på skødet. Se
Masaccios billede. Den hellige
Anna er sat i tredje position,
bagerst, for først kommer Jesus, så
Jomfru Maria og som den tredje Anna.
På Notkes altertavle holder Den
hellige Anna Jesusbarnet og Jomfru
Maria rækker Jesus et æble. Motivet
er opstået i 1300-tallet. Johannes
Døberen med lammet og iført
kamelhårskappe. Lammet er
symbolet på Guds Lam (Agnus Dei =
Kristus), der blev slagtet for
menneskets synder. Johannes Døberen
virkede i øde områder ved
Jordanfloden, han døbte Jesus og
banede vejen for ham. Matthæus 3,
11: "Jeg døber jer med vand til
omvendelse; men han, som kommer
efter mig, er stærkere end jeg, og
jeg er ikke værdig til at bære på
hans sko. Han skal døbe jer med
Helligånden og ild". Johannes
Døberen var en barsk person, han
revsede autoriteterne for deres
mangel på fromhed. Han gik i rette
med landsfyrsten Herodes
Antipas (søn af Herodes den
Store), der til trods for, at han
var gift, ville gifte sig med sin
bror Philips hustru Herodias (mor
til Salome), men Herodias ville ikke
finde sig i, at Johannes Døberen
angreb hendes og Herodes'
moralbegreber, hvorfor Johannes blev
lænket og sat i fængsel, og helst
ville hun have ham slået ihjel.
Lejligheden til at komme af med
Johannes Døberen bød sig ved
Herodes' fødselsdagsfest: Markus 6,
22: Da kom Herodias' datter [Salome]
ind og dansede, og hun betog Herodes
og hans gæster. Kongen sagde til
pigen: "Bed mig om, lige hvad du
vil, og jeg vil give dig det!", og
hun fulgte sin mor Herodias råd og
svarede: "Jeg ønsker, at du straks
giver mig Johannes Døbers hoved på
et fad." (Markus 6, 25). Pave
Gregors Messe i predellaen.
Pave
Gregor den Store (ca. 540-604)
knæler foran et alter på hvilket
Kristus viser sig som Smertensmanden
(= Imago Pietatis = Kristus der
viser sine vunder) og hans blod
drypper ned i alterkalken. Legenden
fortæller at under en messe i
Santa Croce i Rom bad Gregor om,
for at overbevise en tvivler, at
Kristus ville stige ned på alteret
med sine sår, og hans blod måtte
dryppe ned i kalken. Motivet
"Gregors Messe" symboliserer troen
på forvandlingen af brød og vin til
Jesu legeme og blod. Tilsvarende
scene ses i
alterfresken fra omkr. 1500.
"Bernardus hoc fecit" (Bernt gjorde
dette) er en utydelig tekst
under de tre midterfigurer, der blev
afdækket ved restaureringen 1975-81. |
|
The
altarpiece,
1479
executed by the German wood carver Bernt Notke
(c. 1440-1509), who also was the creator of
the frieze "Lübeck's Dance of Death",
St Mary's
Church,
Lübeck.
Notke's
altarpiece,
a pentaptych (altarpiece consisting of a
centerpiece and double folding wings), was a
donation given to the church by bishop Jens Iversen
Lange inaugurated in
1479
and
restored from 1975-81.
Feast.
Lent.
Advent. |
|
|
|
|
1-3 |
Fløjalteret/The
triptych. |
4 |
Altertavlens bagside.
Øverst til ve. ses Skt. Clemens og til højre
Den hellige
Kristoffer (Kristusbæreren Kristoforus)
og
Jesusbarnet.
Legenden
fortæller at kæmpen Reprobus (betyder den udstødte) levede i Kanaans land,
han ville tjene den største konge, som han fandt. Kongen jog Djævelen bort
ved at korse sig, hvorfor Reprobus konkluderede, at Djævelen var større end
kongen og ønskede at tjene ham i stedet. Han drog ud og fandt sin nye herre
i ørkenen. Djævelen viste sig at være bange for korset, fordi det var på et
kors Kristus døde. Således måtte Kristus være mægtigere en Djævelen, og
Reprobus ville nu tjene ham og gav sig igen på vandring. Han mødte en
eneboer, der fortalte ham om en farlig flod, der havde taget mange mennesker
og sagde til Reprobus, at han kunne tjene Kristus ved på sine skuldre at
bære rejsende over floden. En nat var der en dreng, der bad om at blive
båret over. Reprobus tog drengen på skuldrende og med sin stav i hånden gik
han ud i floden. Drengen blev tungere og tungere og Reprobus følte han bar
alverdens byrder på sine skuldre, og han bar den der selv havde båret
alverdens synder på sine skuldre, Kristus, og hans navn blev nu
Kristusbæreren/Kristoforus. Skt. Kristoffer er de rejsendes helgen.
Helgenkæmpen
Kristoforus
var en af middelalderens
14 nødhjælpere, som kunne anråbes af mennesker i nød og fare.
Under de to helgener ses Jomfru Maria med Jesusbarnet omgivet af
engle.
The reverse
side of the triptych. To the left is
St Clement, and to the right
St Christopher the Christ Bearer.
The legend tells that a man
named Reprobus (the
reject), later by an angel given the name Christopher, carried a
child, who was unknown to him, across a river before the child revealed
himself as Christ. St Christopher is
the patron saint of travelers. |
5 |
Biskop Jens Iversen Langes messehagel,
udstillingen "Aarhus Fortæller", Den
Moderne By.
The chasuble worn by Bishop Jens Iversen Lange,
the exhibition "The Aarhus Story", The
Modern Town. |
6 |
Biskop Jens Iversen Langes
gravmæle. I
hjørnerne ses
evangelistsymbolerne. Iversen
Lange var biskop i Aarhus fra 1449 til sin død i
1482. Han var af adelig slægt, der førte tre
roser i sit våbenskjold.
Sepulchral monument of Bishop Jens Iversen
Lange, at the corners can be seen
the
symbols of the evangelists. Iversen Lange was
bishop of Aarhus from 1449 until his death in
1482. He belonged to a noble family whose coat
of arms consists of three roses. |
|
|
|
1 |
Syvarmet lysestage,
1515, støbt i Lübeck af Didrick Kron/Seven-branched
candlestick, 1515, casted in Lübeck by
Didrick Kron. |
2 |
Den Syvarmede Lysestage i Aarhus Domkirke, 5œ Alen høi, 3 Alen bred, af Messing. Indskriften paa Foden er: "Hoc candelabrum reverendus
in Christo pater et dominus
Dms. Nicolaus Clausøn fecit fieri anno Domini 1515. Orate Deum pro eo Amen. Didrich Korn hatt diese Leuchter gemacht". |
3-4 |
Gylden
smedejernsport udført af den
bøhmisk-danske kunstsmed Caspar
Fincke (ca. 1584-1655). |
5 |
Glasmosaikmosaikvindue, 1925-26, udført af den
norske kunstner Emanuel Vigeland, opsat i østvæggen
bag alteret. Nederst i mosaikken ses
"Begrædelsen", til venstre for Kristus ses
Jomfru Maria og til højre apostlen Johannes.
Centralt ses "Korsfæstelsen" og øverst ses
Majestas Domini-motivet "Kristus
som verdenshersker"
(ses også i kalkmaleriet
ovenover).
Stained glass window,
1925-26, executed by
the Norgegian artist Emanuel Vigeland, placed behind
the altar. At the
bottom of the window is the lamentation scene
showing Christ surrounded by St John
the Evangelist and Virgin
Mary. Centrally placed is "The Crucifixion"
and at the very top of the window is
"Christ in Majesty" (Majestas
Domini). |
6 |
Kristus som verdenshersker/verdensdommer.
Kristus sidder på regnbuen. Hans fodskammel er jordkuglen, der er inddelt i
fire verdensdele
(Europa, Afrika, Asien og måske Amerika).
Christ as World Ruler. |
|
|
|
1-5 |
Kirkeskibet "Enigheden",
1720/The
church's replica of the sailing ship "Unity",
1720. |
6-7 |
Jomfru
Maria/Virgin
Mary. |
|
|
Prædikestolen/The Pulpit |
|
|
Prædikestolen
udført
i egetræ
er tilskrevet den
hollandske
billedskærer
Mikkel
van
Groningen,
1588. Van Groningen er også tilskrevet
Degnestolen
i Hornslet Kirke samt Rosenholmskabet på
Rosenholm Slot
udført for Holger Rosenkranz/"Holger
den lærde".
Van Groningen
kendes kun fra indskriften på altertavlen i
Kristrup
Kirke, hvoraf det fremgår at tavlen er
påbegyndt den 22. maj og færdiggjort den 18.
aug. 1598 af "Michel van Grønningen, nu
boende i Hornslet ved Rosenholm".
The oak wood pulpit is
attributed to the
Dutch
carver
Mikkel van
Groningen,
1588. |
|
|
|
|
1 |
Syndefaldet/The Fall. |
2 |
Bebudelsen/The
Annunciation. |
3 |
Jesu
fødsel/The birth of
Jesus. |
4 |
Den
sidste nadver. Forræderen Judas
sidder med ryggen til og i hånden holder han sin pung/The last
supper. |
5 |
Korsfæstelsen,
til venstre jomfru Maria til højre
apostlen Johannes/The
Crucifixion, to the left Virgin
Mary, to the right the apostle John. |
6 |
Kristus
som verdensdommer/Judgment
Day. |
7 |
Prædikestolens
lydhimmel/The
pulpits sounding-board. |
|
|
|
1 |
Døbefonten,
1481, udført af Peter Hansen,
Flensborg. Figurerne der bærer fonten
er de 4 evangelister. Doneret af
biskop Jens Iversen Lange.
The
Baptismal Font, 1481, executed by
Peter Hansen, Flensborg, Germany. The 4
evangelists-figures carry the font.
Donated by bishop
Jens Iversen Lange. |
2-3 |
Hovedorglet,
barok,
1730, af den
tyske
orgelbygger
Lambert Daniel
Carstens. Siden
indvielsen er
orglet udbygget,
ombygget og
restaureret.
Danmarks største
orgel.
The
Main Organ,
1730, renovated
several times. |
4 |
Kororglet
fra
1970 bygget af Bruno Christensen
& Sønner/Choir
Organ from
1970 built by Bruno Christensen & Sønner. |
5-6 |
Ur
med 24 taltegn, i urets hjørner ses
de 4
evangelistsymboler.
Nederst ses giverens våbenskjold,
formentlig den sidste katolske biskop
Ove Bille.
24-hour
clock with
Evangelist
symbols in the corners. |
|
|
|
1 |
Spedalskhedsvindue
med kirkens ældste kalkmaleri fra ca. 1300.
De spedalske kunne følge med i Gudstjenesten
uden at smitte kirkegængerne. I 1489 var der
pest i Århus, og som beskytter mod pesten
påkaldte man sig Skt. Antonius. Vinduet blev
formentlig anvendt til udstilling af kirkens
relikvier på torvedage. I
"148 danske bykirker", Gyldendal, 1974,
afviser Axel Bolvig i sin artikel om
domkirken, at der har været tale om et
spedalskhedsvindue, da det ville have været
utænkeligt at spedalske måtte komme ind til
centrum af Aarhus, og han mener at vinduet
har været rammen om et alter.
Kirkens fresker
er malet i perioden
1470-1520,
undtagelsen er
udsmykningen omkring
spedalskhedsvinduet
(romansk stil).
The leper
window built close to the ground so the
lepers could see what was going on during
services without infecting those on the
inside. |
2 |
Skt. Jørgen
og Dragen
1497. Dragen boede i et hav foran en by i Libyen, den krævede menneskeofre
hver dag, og prinsessen fra byen skulle føres til dragen og ofres. Ridder
Jørgen besejrede imidlertid dragen ved hjælp af korsets tegn, hvorefter han
gennemborede den med en lanse. Prinsessen kunne nu lægge sit bælte om halsen
på dragen og trække den med sig ind i byen, hvor Skt. Jørgen dræbte den med
et sværd efter at kongen og alle hans folk havde ladet sig døbe. Dragen skal
i kristen symbolik forstås som Djævelen. I senmiddelalderen udstyredes
personer med samtidsdragter. Med korstogene bringes Skt. Jørgenlegenden
nordpå. St George er Englands skytshelgen. Til venstre for den besejrede
drage ses en lille drageunge som symbol på at Djævelen/det onde lever
videre.
St George
and the Dragon, 1497. St George
martyr, patron of England. |
3-4 |
Domkirkens største kalkmaleri
viser resterne af et kalkmaleri af
Den Hellige
Kristoffer
kaldet
Kristusbæreren
fordi han bar Jesusbarnet over en flod,
en drabant
(soldat) og kirkens skytshelgen
Skt. Clemens med anker og stav.
The largest fresco of the
Cathedral shows
the remains
(hand
and cane) of a fresco of
St Christopher the Christ Bearer,
a drabent (soldier) and St Clement with his anchor. |
5-6 |
Ærkeenglen
Michael/Michael Sjælevejer, vejer
sjælene på dommedag, den afdøde ses til
venstre, en djævel ses til højre med afdødes
pengepung (han var en gnier), flere djævle
trækker ned. Nogle gange står Michael
med fingeren på vægten til den dødes
fordel.
The
Archangel Michael weighs the souls
on Judgment Day. |
7 |
Santa
Barbara, ca. 1500. Hun holder sit
fangetårn og en palmegren. Palmegrenen ses som
attribut hos martyrer symboliserende åndens sejr
over kødet (jf. også
Palmesøndag).
Barbara var datter af en rig hedning kaldet
Dioscorus, der havde
lukket sin datter inde i et tårn for at beskytte
hende for verden udenfor. I hemmelighed var hun
blevet kristen og afslog et ægteskab arrangeret af
faderen. Faderen skulle på rejse og forud herfor
beordrede han, at et badehus skulle bygges til hende. I
faderens fravær fik Barbara tre vinduer, i stedet
for de planlagte to, sat i bygningen som symbol på
Den Hellige Treenighed.
Da
faderen vendte tilbage fra sin rejse vedkendte hun
sig at være kristen. Faderen trak sit sværd for at
dræbe hende, men hendes bønner skabte en åbning i
tårnvæggen, og hun blev på mirakuløs vis ført til en
bjergkløft, hvor to fårehyrder vogtede deres flokke.
Dioscorus, der forfulgte sin datter, blev standset af
den første hyrde, men den anden hyrde bedrog hende
og blev forvandlet til sten og hans flok til
græshopper. Stillet for provinsens embedsmand
Martinianus, blev
Barbara tortureret men stod ved sin tro. Om natten
blev det mørke fængsel badet i lys og nye mirakler
forekom. Hver morgen var Barbaras sår helede.
Fakler som anvendtes til at brænde hende slukkedes
så snart de kom nær til hende. Til sidst blev hun
dømt til døden ved halshugning. Hendes far udførte
selv dødsstraffen. Som straf herfor blev han ramt af
et lyn på sin vej hjem, og hans legeme opslugtes af
flammer. Barbara blev begravet af den kristne
Valentinus, og ved hendes grav forekom mirakler.
Saint Barbara, c. 1500. |
|
|
|
1 |
Kalkmaleri, omkr. 1500,
har formentlig været et alterbillede over et Alle Sjæles Alter. Fresken er
tredelt. Nederst, afgrænset af en kraftig sort horisontal linje, ses
Skærsilden, hvor den synd, som endnu ikke er tilgivet bliver straffet, og
hvor sjælen renses inden mødet med Guds herlighed. I fresken ses personer
lide skærsildens pinsler. Engle forsøger at trække sjæle op fra Skærsilden.
I midterste felt, jordelivet, er figurerne markant større end i
nederste og øverste felt, og fremstår således som freskens hovedscene. Til
højre knæler Pave Gregor den Store (ca. 540-604)
foran et alter på hvilket Kristus viser sig som Smertensmanden (= Imago
Pietatis = Kristus der viser sine vunder) og hans blod drypper ned i
alterkalken. Legenden fortæller at under en messe i
Santa Croce
i Rom bad Gregor om, for at overbevise en tvivler, at Kristus ville stige
ned på alteret med sine sår, og hans blod måtte dryppe ned i kalken. Motivet
"Gregors Messe" symboliserer troen på forvandlingen af brød og vin til Jesu
legeme og blod. Kristusfiguren rager op i
øverste felt, der er selve
Paradiset, her ses Den Hellige Treenige Gud (Faderen, Sønnen og
Helligånden) tronende og omgivet af musicerende engle. |
2 |
Gregors Messe og
Smertensmanden (se også overfor).
På alterbordet
viser Kristus med tornekrone sig for pave Gregor, en bekræftelse på
nadveren, hans kappe holdes til side af to engle og åbenbarer hans vunder
(sår). Den lille person på alteret opsamler Jesu blod i en kalk. Øverst på
kalkmaleriet ses 3 våbenskjolde tilhørende Niels Clausen, Ejler Madsen Bølle
og Mogens Rosenkrantz.
The Miraculous Mass of St Gregory
the Great. |
3-6 |
Nådestol.
Gud med krone på hovedet sidder med den korsfæstede Kristus, over Kristi
hoved svæver Helligåndsduen - den
hellige Treenighed.
"Mercy Seat" God the Father on his throne. In his hands he holds the
cross with the body of his sacrificed son. Above the head of Christ is a
dove, a symbol of the Holy Spirit. The mural represents the Holy Trinity. |
|
|
|
1-3 |
Fabelvæsenet Tranehalsen
(nogle gange betegnet
svanehalsen), figuren var almindelig i
senmiddelalderen, symboliserer last/forfængelighed
- satirisk fremstilling af forfængelighed,
figuren har træben, skaden over hans
hoved håner ham.
Se fabelvæsener.
The fabulous
monster, "Crane-neck"
symbolized vanity. |
4 |
Havfrue
er halvt
menneske halv fisk med en eller to
haler. I Norge var i 1500-tallet en
uskreven fiskelov, der drejede sig om,
at fik man en havfrue i nettet, skulle
hun straks smides ud igen ellers brød
stormen løs. Havfruens aner er nereider
og sirener. Sirenerne kunne synge så
smukt, at de søfarende kunne støde
på grund, endvidere kunne de spå.
Havmænd forekommer i selskab med
havfruerne. At få en havmand i
nettet betød
held.
Mermaid. |
5 |
Viekors/vievandskors,
hjulkors, solkors. Ved en kirkeindvielse stænkede biskoppen vievand eller
hellig olie (chrisma) på 12
steder på kirkerummets murværk, og her var malet eller blev malet et
hjulkors. De 12 vievandsmærker svarer til de
12 apostle.
Consecration cross,
a wheel cross or sun cross. At
the inauguration ceremony of the church, the bishop anointed twelve spots on
the interior walls with holy water or chrism. The twelve crosses refer to
the twelve apostles. |
|
|
|
1-3 |
Kristus som verdenshersker/verdensdommer.
Kristus sidder på regnbuen, han
har højre hånd hævet til velsignelse. Under hans fødder ses jordkuglen, der
inddelt i de 3 verdensdele (Europa, Afrika, Asien), man dengang kendte til,
og det horisontale bånd symboliserer Middelhavet og det vertikale Nilen.
Over Kristi hånd ses den
franske lilje, symbol på den Hellige Treenighed/Jomfru Marias ubesmittede
undfangelse. Omkring ham ses sværdet, kronen
og og trompetere, der kalder de omvendte syndere til den endelige dom. På Kristi højre side ses
Jomfru Maria (bag hende biskop Ove Billes
våbenskjold), på Kristi venstre side
Johannes Døberen (bag ham biskop Niels
Clausens våbenskjold).
Johannes' Åbenbaring: "Den, der sejrer, vil jeg give sæde hos mig
på min trone, ligesom jeg har sejret og har
taget sæde hos min fader på hans trone." ...
"Den fjerde engel blæste i sin basun, og en
tredjedel af solen og en tredjedel af månen
og en tredjedel af stjernerne blev ramt, så
en tredjedel af dem formørkedes, og dagen
mistede en tredjedel af sit lys og natten
ligeså."
Under dommedagsbilledet ses til
venstre "Karl den Store" iklædt kappe,
bærende kongekrone og med rigsæble og sværd.
Til højre ses "Skt. Agnes", hun har et sværd
gennem brystet og hendes attribut, et lam,
hopper op ad hende.
Christ as World Ruler. |
4-5 |
Kristus som verdenshersker/verdensdommer.
Kristus sidder på regnbuen. Hans fodskammel er jordkuglen, der er inddelt i
fire verdensdele
(Europa, Afrika, Asien og måske Amerika).
Christ as World Ruler. |
6 |
Akvareller af kalkmalerier. "Kalkmalerie
i Aarhuus Domkirke, i Choromgangen paa den Søndre Chormuur.
1862." og "Kalkmalerie
i Aarhuus Domkirke paa gammel Puds, paa den nordre Ydermuur
i det nordre Sideskib, opdaget af Zeuthen 1862." Jens
Lauridsen Zeuthen (1573-1628), var præst og rektor fra 1602-03 ved
latinskolen (Aarhus Katedralskole).
Watercolours of frescoes, 1862. |
7 |
Akvarel af kalkmaleri, 1867/Watercolour
of fresco, 1867. |
|
|
Rosenkransmadonna/Madonna of
the Rosary |
Drop Down Menu
|
|
Rosenkransmadonna/Jomfru Maria som
Himmeldronning i stråleglans på
måneseglet med krone, glorie
og scepter bærende Jesusbarnet,
ca. 1500. |
|
"Og et stort tegn viste
sig på himlen, en kvinde klædt i solen med månen
under sine fødder og med en krone af tolv
stjerner på sit hoved." (Johannes' Åbenbaring
12.1.)
Jomfru Maria er her
symbol på kirken. |
|
|
Jesu fem vunder, hjerte,
hænder og fødder, er markeret
med gult (kør musen over
billedet). I hjørnerne er de
fire evangelistsymboler:
Lukas (vinget okse),
Johannes (ørn), Matthæus
(engel), Markus (vinget
løve). |
|
Madonna of the Rosary. Mary,
Mother of God and Queen of Heaven,
with crown, halo and scepter
holding The Infant Jesus,
c. 1500. |
"A great
sign appeared in heaven: a woman clothed
with the sun, with the moon under her
feet and a crown of twelve stars on her
head." Revelation 12, 1. |
|
|
The Five Wounds of Christ,
in hands, heart and feet,
are yellow-marked (will appear
on hover). In the corners of the
fresco are the symbols of the
four Evangelists: Luke
(winged ox), John
(eagle), Matthew (winged
man), Mark (winged lion).
|
|
|
|
1 |
Bispekåbe til Domkirken,
1999, designet af
H.M. Dronning Margrethe 2. Foto fra udstillingen
PAS DE DEUX ROYAL ET KUNSTNERISK MØDE,
ARos Aarhus Kunstmuseum, 12. oktober 2013 - 23. februar 2014. |
|
|
Epitafier (mindetavler)/Epitaphs
(memorial tablets) |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|