|
Johannesevangeliet 19,1-7: "Pilatus tog så Jesus og lod
ham piske. Og soldaterne flettede en krone af torne og
satte den på hans hoved, og de hængte en purpurkappe om
ham, stillede sig foran ham og sagde: "Hil dig, jødernes
konge!" og slog ham i ansigtet. Pilatus gik atter ud af
borgen og sagde til dem: "Nu fører jeg ham ud til jer,
for at I kan vide, at jeg ikke finder ham skyldig" Så
kom Jesus ud med tornekronen og purpurkappen på. Pilatus
sagde til dem:
"Se, her er manden!" [Ecco Homo] "Da ypperstepræsterne
og tempelvagterne så ham, råbte de: "Korsfæst ham,
korsfæst ham!" Pilatus sagde til dem: "Så tag I ham og
korsfæst ham, for jeg finder ham ikke skyldig." Jøderne
svarede: "Vi har en lov, og efter den lov skal han dø,
fordi han har gjort sig selv til Guds søn."
|
Saint John's Gospel 19:1-7: "Then Pilate took
Jesus and scourged him. And the soldiers plaited a crown
of thorns, and put it on his head, and arrayed him in a
purple robe; they came up to him, saying, "Hail, King of
the Jews!" and struck him with their hands. Pilate went
out again, and said to them, "See, I am bringing him out
to you, that you may know that I find no crime in him."
So Jesus came out, wearing the crown of thorns and the
purple robe. Pilate said to them,
"Behold the man!"
[Ecce Homo] "When the chief priests and the officers
saw him, they cried out, "Crucify him, crucify him!"
Pilate said to them, "Take him yourselves and crucify
him, for I find no crime in him. "The Jews answered him,
"We have a law, and by that law he ought to die, because
he has made himself the Son of God. |
Rubens, 1612,
"Ecce
Homo". |
|
|
kirke, den samlede kristne
forsamling, senere om den materielle bygning
domus
ecclesia, betyder også forsamlingen i himmelen
af frelste.
Ecclesia og Synagoge, symbolsk fremstilling af den
kristne og jødiske kirke som kvindeskikkelser. |
|
|
Den Eksperimenterende
Kunstskole, grundlagt i 1961 af
Poul Gernes og Richard
Winther, forsøgte at skabe et alternativ til
Kunstakademiets måde at undervise på og afstandtagen fra
anderledes udtryksmidler. De studerende ved skolen var
bl.a.
Per Kirkeby,
Bjørn Nørgaard og Stig Brøgger.
Eks-skolens studerende holdt udstillinger og lavede
happenings. |
|
|
Vanskabt eller degenereret
kunst,
se ekspressionisme. |
or Degenerate Art was the Nazi's name for work of art,
which did not fit into their art appreciation (or the
lack of same). |
|
|
Udtrykket kendes fra slutningen af 1960'erne da
bl.a. den tyske kunstner Nils-Udo og den polske
kunstner Piotr Kowalski banede vejen for
kunstformen.
Environmental Art anvendes om en bred vifte af
kunstværker. Der findes ikke nogen præcis
definition af begrebet, men kunstneren hjælper
beskueren med at forstå naturen.
Impressionisten Claude Monet kan ses beskrevet
som environmentalist (miljøforsker) på grund af
sine billeder af åkander- og poppelbilleder.
Environmental Art er skabt af forskellige
kunstnere, der deler en verdensopfattelse, som
ikke nødvendigvis afspejler sig i ligheder i
kunstværkerne. Kunstnerne søger at vise
vigtigheden af menneskets samhørighed med
naturen. Jordens overflade bruges som et tomt
lærred, og selve værket består oftest af
naturens egne materialer. Kunstformen kredser om
naturens kræfter. Værkerne er som regel
skabt til et bestemt sted, de kan ikke flyttes
og ikke udstilles indendørs på museer eller
gallerier.
Har lighedspunkter med
Land
Art. |
|
|
Mindetavle i kirke eller
kapel over adelige eller velhavende familier, som selv
bekostede værket, der kan tage sig pompøs ud og i
billeder og indskrift fastholder mindet om de afdøde.
Epitafiet er oftest anbragt på kirkevæggen tæt ved
graven. Kendes fra både før og efter Reformationen.
Se epitafier i Holmens Kirke. |
|
|
i græsk mytolog den smukke datter af den fønikiske kong Agenor. Overguden Zeus blev betaget af hende, som han blev af så mange dødelige piger, og iført en tyrs skikkelse dukkede han op af havet nær en eng, hvor Europa legede med sine brødre. Hun lod sig lokke af den flotte tyr, hvis duft ifølge digteren Moskhos var langt mere tillokkende end blomsters, og sprang op på dens ryg. Straks satte den i trav ned til og ud over havet, hvor det pludselig gik op for Europa, at det ikke var nogen leg. Brødrene kaldte efter hende, men så hende aldrig igen. Sagnet fortæller videre, at Zeus bortførte hende fra Fønikien, det nuværende Syrien, og bragte hende til Kreta, hvor hun fødte ham børn, bl.a. den senere Kong Minos. Således kom navnet Europa til en udkant af det kontinent, der senere bar det. Europa kom altså et andet sted fra, og det afgørende i hendes liv var at blive røvet. |
|
Titian, "Europa" (Europas rov),
1562,
Isabella Stewart Gardner Museum,
Boston. |
|
|
|
|
|
Lukasoksen
ox (Luke) |
Matthæusenglen
angel/man (Matthew) |
Johannesørnen
eagle (John) |
Markusløven
Lion (Mark) |
|
|
|
(gr.
euangélion),
glædeligt budskab. Om NTs fire
kanoniske skrifter tilskrevet
Matthæus, Markus, Lukas og Johannes,
som beretter om Jesu liv, ord,
gerninger, død og opstandelse og om
de nytestamentlige apokryfe skrifter
så som
Maria- Filips- Thomas- og
Judasevangeliet. |
|
|
Efter vor Tidsregning. f.v.t. = Før
Vor Tidsregning. |
|
|
Anden Mosebog. Exodus =
udvandring = udvandringen til Ægypten.
Se
Mosebøgerne. |
The Second Book of
Moses, The Affliction of the Israelites in Egypt. |
|
|