|
|
|
|
|
mille
quattrocento
1400-tallet/mille quattrocento, the 15th century. |
|
|
Domine, quo vadis? = Herre, hvor går du
hen?
er ifølge legenden det spørgsmål, som
apostlen Peter, stillede Kristus, da
han så ham i et syn, under sin flugt fra
kejser Neros (54-68) kristenforfølgelser i Rom. Kristus
skulle have svaret Peter: "Til Rom for
at blive korsfæstet igen". Peter
opfattede det som en irettesættelse,
hvorefter han vendte om til sit
martyrium i Rom. På Via Appia står et
mindekapel, der kaldes "Domine, Quo
Vadis".
Spørgsmålet kendes fra Petersakterne, en
af de tidligste apokryfer (omkr. 190
e.Kr.), og synes at referere til Jesu
ord i Johannesevangeliget 16,5: "Nu går
jeg til ham, som har sendt mig, og ingen
af jer spørger mig: "Hvor går du hen?".
I Petersakterne fortælles også om, at
Peter blev korsfæstet med hovedet nedad.
Han følte sig ikke værdig til at dø på
samme måde som sin Herre. |
|
Aftrykket af Kristi fødder er på en væg
i kirken
San Sebastiano fuori le
Mura
i
Rom og siges at stamme
fra
Peters syn af Kristus på
Via Appia. Da Kristus
steg til himlen
igen foran Peter
havde aftrykket af hans
fødder aftegnet sig
i stenene, hvor
Peter havde set ham stå. |
|
|
|
|
|
|
|
eller Objet Trouvé,
massefremstillede genstande, der udstilles som
kunstværker og provokerer til at sætte begrebet
kunstværdi under debat.
Dadaisterne
ønskede, der skulle rokkes ved stereotype
kunstopfattelser.
I 1914 opfandt og introducerede
Marcel Duchamp sine readymades, han satte sin
signatur og en ofte provokerende titel på
fabriksfremstillede genstande som en pissoirkumme,
et flaskestativ eller en sneskovl og
udstillede dem som kunstværker. Duchamps readymades fik
en revolutionerende betydning for mange malere og
skulptører. |
or
Objet Trouvé, mass-produced
objects exhibited as work of art - a label given by the Dadaist
painter
Marcel
Duchamp to a series of works he created in the early
20th century - the Dadaists provoked debates about the purpose of
art. |
|
|
I 1536
gennemførte
Christian 3.
Reformationen og
den danske nationalkirke bliver luthersk i sit indhold. |
I
2017
var det 500 år siden at
Martin Luther (1483-1546) på Allehelgensaften den 31. oktober
1517 slog sine 95 teser mod afladshandel op på Slotskirkens dør
i Wittenberg i Sachsen-Anhalt i Tyskland og dermed indledte
reformationen, overgangen fra katolicisme til protestantisme. |
|
|
Det
gamle Rom blev bygget på syv høje. Det første Rom blev grundlagt
af den legendariske Romulus på
Palatinerhøjen i 753 f.Kr. De
andre høje er Kapitol,
Viminalhøjen,
Esquilinhøjen,
Caeliushøjen,
Quirinalhøjen
og
Aventinerhøjen. |
|
|
(fr. at skubbe tilbage) bruges til at skabe rum
i billedet, det kan f.eks. være en stor figur
eller et træ "Schlagbaum"
i billedets forgrund. |
|
J.A. Jerichau,
"Den tykke
palme. Udsigt fra Villefranche",
1915, Statens Museum for Kunst.
Den dominerende
palme er rumskabende i dette
ellers flade billede.
Søen skubbes tilbage i
billedrummet. |
|
|
(lat. rosarium, krone af roser). Rosen var i middelalderen
Jomfru Marias symbol. Snor med perler og kors, en bedekrans,
anvendes når der bedes Mariabøn/Rosenkransbøn.
Rosenkransbønnen kombinerer bøn og meditation. Se
Rosenkransmadonna,
Aarhus
Domkirke. |
|
|
|
|
|
|
|
helling handling indstiftet af Jesus selv.
Den katolske kirke har
7 sakramenter: dåben, firmelsen, kommunionen (eukaristien,
nadveren), bodens
sakramenter (skriftemålet), de
syges salvelse (den sidste olie), ægteskabet og præstevielsen.
Den protestantiske kirke har 2 sakramenter: dåb og nadver. |
|
|
i religiøs betydning: at være i Guds varetægt og leve af
hans ord. En tilstand af himmelsk velvære. |
|
|
eller
beatifikation, en handling hvor der katolske kirke
erklærer en afdød for salig. Saligkåring går forud for
helgenkåring. |
I 1990'erne blev der sat en kampgane i gang for
at få den catalanske arkitekt
Antoni Gaudí
saligkåret. For at det kan ske kræver Vatikanet bevis
for et mirakel, men der foreligger ikke nogle beviser
på, at der er sket mirakler ved bøn til Gaudí, hvorfor
en mulig saligkåring kan trække i langdrag.
Se
konturerne af Gaudí i spejlet i Casa Milà. |
|
|
i Paris, efterårsudstilling/in Paris, Autumn
exhibition. |
|
|
i Paris, de uafhængiges udstilling/in Paris, the Independent's Exhibition. |
|
|
de refuseredes udstilling, de kunstnere der var nægtet optagelse
på den officielle Salon i Paris. |
in Paris, exhibition of work of art refused by the official
Salon. |
|
|
|
|
=
Djævelen, Fanden, Lucifer, Beelzebul, Antikrist,
Mefisto*. Satan betyder "modstander". En
falden engel.
I Lukasevangeliet 10,18 siger Jesus:
"Jeg så Satan falde ned fra himlen som et lyn." |
Slangen lokker Eva til at spise af Kundskaben træ.
Første Mosebog, 3, 1-7:
"Slangen var det snedigste af alle de vilde dyr, Gud
Herren havde skabt, og den spurgte kvinden: "Har Gud
virkelig sagt, at I ikke må spise af træerne i haven?"
Kvinden svarede slangen:" Vi må gerne spise af frugten
på træerne i haven, men frugten på det træ, der står
midt i haven, har Gud sagt, at vi ikke må spise af og
ikke røre ved, for ellers skal vi dø." Men slangen sagde
til kvinden: "Vist skal I ikke dø! Men Gud ved, at den
dag, I spiser af den, bliver jeres øjne åbnet, så I
bliver som Gud og kan kende godt og ondt." Kvinden så,
at træet var godt at spise af og tiltrækkende at se på,
og at det også var godt at få indsigt af, og hun tog af
frugten og spiste. Hun gav den også til sin mand, der
var hos hende, og han spiste. Da åbnedes deres øjne, og
de opdagede, at de var nøgne. Derfor syede de figenblade
sammen og bandt dem om livet." |
*Mefistofiguren er
mest kendt fra Johann Wolfgang von Goethes
tragedie "Faust", 1808, hvor han gør oprør mod Gud
og slutter pagt med Djævelen. Goethes Faust er baseret
på den tyske folkebog om alkymisten, astrologen og
magikeren Johann Georg Faust og dennes tjener
Djævelen/Mefistofeles. Den historiske Johann Georg
Faust (ca. 1480-1540) blev beskyldt for bedrageri og
bandlyst af kirken for at stå i ledtog med Djævelen. |
|
|
lat. sculpsit, har stukket det/latin
sculpsit, he/she engraved it. |
|
|
|
|
|
|
lat. "mens sædet er ledigt",
perioden mellem en biskops
død eller fratræden og valget af hans efterfølger.
Udtrykket anvendes især for perioden mellem to paver
- på frimærket for tiden fra pave Pius XI's død til pave
Pius XII's kroning. På overtrykket ses den ledige
pavestols våbenskjold. |
|
latin for "the seat being empty", the
interregnum between a Pope's death and the election of
his successor. |
20.2.1939. SEDE VACANTE
MCMXXXIX
Skt. Peters nøgler (1929) med sort overtryk
i ark á 100. Gyldig til 3.3.1939. |
|
|
|
|
blev grundlagt i 1957, det var en kunstnerisk og politisk
avantgarde bevægelse i Italien, Frankrig og Skandinavien - en
fusion af mindre bevægelser som "Internationale
pour un Bauhaus Imaginiste" - blandt de danske medlemmer var
Asger Jorn,
hans bror
Jørgen Nash
og Jens Jørgen Thorsen. SI kulminerede under studenteroprøret i
maj 1968 og blev opløst i 1972. Det kunstneriske mål var
at gøre op med kunstverdenens modstilling af
den skabende kunstner og
beskueren/forbrugeren, der i det
kapitalistiske samfund er industriens
lønarbejder og ikke har mulighed for
kunstneriske udfoldelser. Situationisterne
konstruerede situationer hvor alle deltog
aktivt, og hvor det drejede sig om at
mishage. |
|
|
|
|
i den katolske kirke en helgen, der påkaldes som himmelsk
forbeder for et land, en organisation eller for en person. |
|
|
er
renselse efter døden, en ventesal til
Gudsriget. Ifølge Johannes' Åbenbaring,
21,27: "Men intet vanhelligt [urent] kommer
derind, og det gør heller ingen, der øver
afskyelighed og løgn, men kun de, der står
indskrevet i livets bog, Lammets bog." I
"Livets bog" (anvendes på Dommedag) står
navnene på dem, der tilhører Jesus Kristus,
og kun dem, hvis navne er skrevet der, kan
komme i Himlen og være hos Gud i al evighed.
I dødsøjeblikket kom man i Skærsilden og
senere i Himlen eller Helvede. Havde man
købt et
afladsbrev, havde man købt
syndsforladelse, straf i Skærsilden blev
eftergivet, og Guds tilgivelse for synden
betød, at man var befriet for den evige
straf i Helvede. |
|
|
symboliserer
Djævelen/Satan. |
|
|
|
|
billeder i tre dimensioner med indbyrdes vekslende
farveelementer. |
|
|
et stamhus er et jordegods der udelt skulle arves af ældste søn.
Godset måtte ikke deles og ikke sælges. "... i deslige Gods hverken
Indførsel eller Pant skee, langt mindre imod den første Indstiftelse
sælgis, eller afhændis", ifølge Christian 5.'s Danske Lov af 1683.
Ifølge Grundloven af 1849 bortfaldt retten til at oprette nye
stamhuse, og med lensafløsningen i 1919 ophævedes de helt, og
godsejerne mistede deres privilegier. |
|
|
eller nature morte (død natur). Et
billedmotiv med opstillede genstande
som frugter, blomster, madvarer og
hverdagsting. Begrebet stammer fra
hollandsk "stilleven"
og blev benyttet fra omkring 1650
som fællesbetegnelse for denne type
af billeder, der især var populær i
Nederlandene i 1600-tallet.
Stilleben kendes også som "Vanitasbilleder"
og "Memento mori [husk døden]
billeder". |
|
|
kunstværker i forenklet form. |
|
|
|
|
synoptisk
(gr. synoptikós, af syn- + optikós) = overskueligt
opstillet. Evangelium
(gr.
euangélion), glædeligt budskab.
De tre første evangelier i Det Nye Testamente (Matthæus,
Markus og Lukas) som er indholdsmæssigt sammenlignelige. Med
den høje grad af lighed i indhold og rækkefølge kunne
evangelierne formodes at have et fælles kildeforlæg.
Markusevangeliet omkr. 70 er det ældste af de
fire evangelier i NT.
Matthæusevangeliet og
Lukasevangeliet antages at være samtidige omkr.
80-90.
Markusevangeliet har været en af kilderne til disse to
evangelier, men samtidig har de to evangelier en høj grad af
fælles stof, som ikke hidrører fra Markusevangeliet.
Johannesevangeliet
er det yngste af evangelierne og formodes at være skrevet
omkr. 50-70 og 95-100. Det afviger i opbygning og sprog fra
de synoptiske evangelier.
De synoptiske evangelieforfatterne levede en
generation efter Jesus og var ikke øjenvidner, som det også
fremgår af Lukas 1,1-4: "Eftersom mange andre har søgt at give en fremstilling af de
begivenheder, som har fundet sted iblandt os, sådan som det
er blevet overleveret os af dem, der fra begyndelsen var
øjenvidner og ordets tjenere, har også jeg besluttet nøje at
gennemgå alt forfra og nedskrive det for dig i rækkefølge,
højtærede Theofilus, for at du kan
vide, hvor pålideligt det er, som du er blevet undervist i."
Theofilus var formentlig en kristen romer, som Lukas
dedikerede dels sit evangelium til og dels sin
missionshistorie til.
I 1774 anvendte den tyske bibelforsker Johann Jakob
Griesbach begrebet synoptisk for første gang. I 1776
udgav han bogen "Synopsis Evangeliorum
Matthaei, Marci Et Lucae", hvor evangelierne var opstillet
side om side.
I 1838 fremsatte teologen H.C. Weisse
tokildehypotesen, hvilket vil sige, at Matthæusevangeliet og
Lukasevangeliet er baseret på to kilder, dels på
Markusevangeliet, det ældste af de fire evangelier, og en
ikke længere eksisterende skriftlig kilde navngivet Q (af
tysk Quelle, da. kilde). Matthæusevangeliet og
Lukasevangeliet indeholder Jesusord, ord sagt af den
historiske Jesus, som antages at hidrøre fra Q. |
Johannes Døberen i ørkenen |
Matthæus 3,1-12 |
Markus
1,2-8 |
Lukas
3,2-17 |
Johannes Døber i Judæas ørken
1
I de
dage træder Johannes Døber frem og prædiker i Judæas ørken: 2
"Omvend jer, for Himmeriget er kommet nær!" 3 Det er
ham, der er talt om ved profeten Esajas, der siger: Der er en, der
råber i ørkenen: Ban Herrens vej, gør hans stier jævne!
4 Johannes bar klæder af kamelhår og havde et læderbælte
om livet, og hans føde var græshopper og vildhonning. 5
Da drog Jerusalem og hele Judæa og hele Jordanegnen ud til ham, 6 og de blev døbt af ham i Jordanfloden, idet de bekendte
deres synder. 7 Men
da han så, at mange af farisæerne og saddukæerne kom for at
blive døbt af ham, sagde han til dem: "Øgleyngel, hvem har bildt
jer ind, at I kan flygte fra den kommende vrede? 8 Så bær
da den frugt, som omvendelsen kræver, 9 og tro ikke, at I
kan sige ved jer selv: Vi har Abraham til fader. For jeg siger
jer: Gud kan opvække børn til Abraham af stenene dér. 10
Øksen ligger allerede ved træernes rod, og hvert træ, som ikke
bærer god frugt, hugges om og kastes i ilden. 11 Jeg
døber jer med vand til omvendelse; men han, som kommer efter
mig, er stærkere end jeg, og jeg er ikke værdig til at bære på
hans sko. Han skal døbe jer med Helligånden og ild. 12
Han har sin kasteskovl i hånden, og han skal rydde sin
tærskeplads og samle sin hvede i lade, men avnerne skal han
brænde i en ild, der aldrig slukkes." |
|
Johannes Døber i ørkenen
2 Som der står skrevet hos profeten
Esajas: Se, jeg sender min engel foran dig, han skal bane din vej.
3 Der er en, der råber i ørkenen: Ban Herrens vej, gør hans
stier jævne! 4 således trådte Johannes Døber frem i ørkenen
og prædikede omvendelsesdåb til syndernes forladelse. 5 Og
hele Judæa og alle Jerusalems indbyggere drog ud til ham, og de blev
døbt af ham i Jordanfloden, idet de bekendte deres synder. 6 Johannes
gik klædt i kamelhår og havde et læderbælte om livet, og han levede
af græshopper og vildhonning.
7
Og han prædikede: "Efter mig kommer han, som er stærkere end jeg, og
jeg er ikke værdig til at bøje mig ned og løse hans skorem.
8
Jeg har døbt jer med vand, men han skal døbe jer med Helligånden." |
|
Johannes Døber i ørkenen
2 og mens Annas og Kajfas var ypperstepræster, da kom Guds ord
til Zakarias' søn, Johannes, ude i ørkenen. 3 Han kom så til
egnen omkring Jordan, og overalt prædikede han omvendelsesdåb til
syndernes forladelse, 4 ligesom der står skrevet i bogen med
profeten Esajas' ord: Der er en, der råber i ørkenen: Ban Herrens
vej, gør hans stier jævne! 5 Hver dal skal fyldes, hvert
bjerg og hver høj skal sænkes, de krogede veje skal rettes ud, de
ujævne gøres jævne. 6 Og alle mennesker skal se Guds frelse.
7 Til de skarer, der kom ud for at blive døbt af ham, sagde
han: "Øgleyngel, hvem har bildt jer ind, at I kan flygte fra den
kommende vrede? 8 Så bær da de frugter, som omvendelsen
kræver, og kom ikke og sig ved jer selv: Vi har Abraham til fader.
For jeg siger jer: Gud kan opvække børn til Abraham af stenene dér.
9 Øksen ligger allerede ved træernes rod, og hvert træ, som ikke
bærer god frugt, hugges om og kastes i ilden." 10 Skarerne
spurgte ham: "Hvad skal vi da gøre?" 11 Han svarede: "Den,
der har to kjortler, skal dele med den, der ingen har, og den, der
har mad, skal gøre ligeså." 12 Der kom også nogle toldere for
at blive døbt, og de sagde til ham: "Mester, hvad skal vi gøre?"
13 Han svarede dem: "Opkræv ikke mere end det, der er
foreskrevet jer." 14 Også nogle soldater spurgte: "Hvad skal
så vi gøre?" Og til dem sagde han: "Ikke mishandle eller udplyndre
nogen, men lade jer nøje med jeres løn." 15 Folket var fyldt
med forventning, og alle tænkte i deres stille sind, om Johannes mon
skulle være Kristus. 16 Men han sagde til dem alle: "Jeg
døber jer med vand; så kommer han, som er stærkere end jeg, og jeg
er ikke værdig til at løse hans skorem. Han skal døbe jer med
Helligånden og ild. 17 Han har sin kasteskovl i hånden for at
rydde sin tærskeplads og samle hveden i sin lade, men avnerne skal
han brænde i en ild, der aldrig slukkes." |
|
|
|
|
forenklet form for
symbolisme
med store farveflader og kraftige konturer. |
simplified Symbolism, flat areas of
colours and strong contours. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
er et
helligt tal indenfor jødedom og kristendom.
Tallet 12 er anvendt 187 steder i Bibelen,
det repræsenterer perfektion så som Israels
12 stammer og Jesu
12 disciple. Johannes' Åbenbaring om
Det ny Jerusalem: "Den har en stor og høj
mur med tolv porte, og over portene tolv
engle og indskrevne navne, det er Israels
tolv stammers navne: mod øst tre
porte, mod nord tre porte, mod syd tre porte
og mod vest tre porte. Og byens mur har tolv
grundsten, og på dem står de tolv
navne på Lammets tolv apostle." ... "Med
målestokken målte englen byen til tolv
tusind stadier; længden og bredden og
højden er ens. Og den målte dens mur til ét
hundrede og fireogfyrre [= 12 x 12] alen
efter menneskenes mål, som også er englenes"
... "De tolv porte var tolv perler,
hver af portene var af én perle." Jesus
er 12 år, da han taler i templet (Lukas
2, 41-52). Kvinden der i 12 år havde lidt
af blødninger (Lukas 8, 43-44). Bibelens
12 historiske bøger: Josvabogen,
Dommerbogen, Ruths Bog, Første Samuelsbog,
Anden Samuelsbog, Første Kongebog, Anden
Kongebog, Første Krønikebog, Anden
Krønikebog, Ezras Bog, Nehemias' Bog og
Esters Bog. "Salomo havde tolv guvernører over
hele Israel" (Første Kongebog 4,7). 12
mænd og 12 sten, det bibelske Gilgal,
hvor jøderne opstillede 12 sten, da de gik
over Jordanfloden og ind i det forjættede
land (Josvabogen 4, 4-9). |
12 symboliserer harmoni, f.eks. at være 12 til bords. I
den sidste nadver var der 13 til bords, Jesus og de 12
disciple. Under nadveren afsløres det, at Judas vil
forråde Jesus "en
der dypper i samme fad som jeg". Judas
forlod bordet, hvilket Joakim
Skovgaard har billedliggjort i en freske i Viborg
Domkirke. Efter Judas' forræderi vælges en ny
tolvtemand. 13 er én for mange ved bordet, og ifølge
gammel tro eller overtro vil én dø inden året er omme,
hvis der er 13 til bords. |
|
|
(af lat.
trinitas = trehed) er betegnelsen for den
kristne doktrin at Gud eksisterer som én Gud
i tre personer, Faderen, Sønnen og
Helligånden. Faderen er ikke den samme som
Sønnen, der ikke er den samme som
Helligånden, der ikke er den samme som
Faderen. De kan ikke sammenblandes og ikke
adskilles, de er ikke tre guder men én Gud. |
Gud
Fader, himlens og jordens skaber og den
almægtige far i himlen. |
Gud søn,
Jesus Kristus beretter om sin Gud Fader, der
er alle menneskers far. Det er gennem Jesus
Kristus, at Gud viser sig. |
Gud
Helligånd der kommer over apostlene = pinseunderet.
Med Helligånden får vi Guds talsmand,
formidleren af Guds ord. Johannesevangeliet
14,16: Løftet om en anden talsmand. "og
jeg vil bede Faderen, og han vil give jer en
anden talsmand, som skal være hos jer til
evig tid". |
|
|
|
|
en
møderække/kirkemøder i perioden 1545-1563 i
byen Trento i Sydtyrol, hvor den katolske
kirke præciserede sin lære. Et væsentligt
punkt var modreformationen,
(Den katolske reform), der indledtes i 1545,
og hvis formål var at standse de
reformatoriske bevægelser og genvinde de
områder i Europa, som var blevet omfattet af
reformationen, samt genrejse den autoritet,
der havde været tillagt Den Hellige Stol
(pavestolen, Sancta Sedes). |
|
|
trefløjet alter. Tredelt eller
trefløjet kunstværk der kan være
sammenfoldeligt. |
|
|
eller
korbue er buen mellem skib og kor.
Kaldes triumfbuen fordi Kristus har sejret
over Djævelen og døden i opstandelsen.
Peters første Brev, 1,3: "Lovet være Gud,
vor Herre Jesu Kristi fader, som i sin store
barmhjertighed har genfødt os til et levende
håb ved Jesu Kristi opstandelse fra de
døde". Kristus overvandt som den første
døden ved døden, døden er besejret selvom vi
skal dø, men døden har ikke det sidste ord,
Johannes, 11,25-26: Jesus sagde til hende:
"Jeg er opstandelsen og livet; den, der tror
på mig, skal leve, om han end dør. Og
enhver, som lever og tror på mig, skal
aldrig i evighed dø." |
|
|
adskiller skib og
kor
i
kirkearkitektur fra middelalderen. |
|
På billedet
ses triumfvæggen og triumfbuen i
Lodbjerg Kirke. |
|
|
masseproducerede billeder,
fiduskunst, sofastykker, så som
portrættet af en piberygende fisker
og maleriet af en brølende kronhjort
ved en skovsø.
Trommesalen er en lille gade ved
Vesterport Station, hvor byens
ældste kreaturmarked lå fra 1671 til
1879. Der blev slået på tromme, når
markedet åbnede, deraf navnet
Trommesalen. På Trommesalen lå
maleributikker, der solgte
masseproducerede malerier. |
|
"Portræt af piberygende fisker"
er ofte tilskrevet
Michael
Ancher, hvilket ikke er
korrekt.
Originalen er malet af
Hamburg marinemaleren
impressionisten Harry Haerendel (1896-1991).
Personen der er portrætteret er den nederlandske fisker og redningsmand Dorus (Theodorus)
Rijkers
(1847-1928), der var den redningsmand, der havde reddet det største antal
mennesker (487) fra druknedøden og derfor blev folkehelt.
Redningsbådsmuseet "Dorus Rijkers Redding Museum" i den
nordhollandske by Den Helder er opkaldt efter den berømte redningsmand.
Billedet er et af de utallige kopier, der er malet af "Fiskeren".
|
|
|
(fr. som bedrager øjet) er
illusionsmaleri hvor beskueren
f.eks. tror
at et malet objekt er virkeligt. |
|
"På
flugt fra kritik", 1874, af den
spanske maler Pere Borrell del
Caso.
I maleriet er drengen på vej ud af
billedet, han spærrer øjnene op i
mødet med den
virkelige verden, her udviskes
grænsen mellem det virkelige og det
fiktive rum. |
|
|
størknet lava, importeret fra Rhinegnene, anvendt til
bl.a. kirkebyggeri,
Ribe
Domkirke. |
|
|
er et
trekantet eller bueformet felt over en facade eller en dør,
eksempelvis over middelalderens kirkeportaler. |
|
Petersportalens
tympanon,
Slesvig Domkirke
viser Kristus
tronende som
verdensdommer
omgivet af
evangelistsymbolerne
Johannes-ørnen,
Markus-løven,
Lukas-oksen og
Matthæus-englen.
I venstre hånd
holder Kristus
et ikke tydet
skriftligt
budskab, et
skriftbånd, som
han rækker til
Paulus. I højre
hånd holder
Kristus nøglen,
som han rækker
til Skt. Peter.
Til venstre for
Skt. Peter ses
en konge, der
bærer en model
af den
oprindelige
domkirke med de
to tårne. Kongen er tolket
som dels Knud
Lavard og dels
Valdemar 1. den
Store. |
|
|
|
|
|