|
Møgeltønder kirke
har fra 1661-1970 hørt under Schackenborg og været en
slotskirke og sognekirke, men i 1970
overgik kirken til selveje, hvilket vil sige,
den blev en almindelig sognekirke. Under en
omfattende restaurering i perioden 1970-1988
blev kirken ført tilbage til det udseende,
som den havde i 1740.
Indtil
Reformationen
tilhørte kirken Ribebispen. Efter
reformationen hørte kirken under
Møgeltønder len og dermed først Møgeltønder
Hus og senere
barokslottet Schackenborg, der
er bygget af Hans Schack mellem 1664-1667 på
fundamenterne af det middelalderlige
Møgeltønder Hus.
|
Den nuværende
Møgeltønder Kirke er formentlig den 3.
kirke på stedet. Det er sandsynligt,
at den første kirke var en trækirke, hvilket
dog ikke kan dokumenteres. Omkring år 1000
blev den første stenkirke bygget, herfra
stammer den døroverligger, som ses indmuret
i tårnet. Omkring år 1200 blev den første
del af den nuværende kirke bygget.
Møgeltønder Kirke består af et
romansk kor
og skib med unggotiske øst- og
vestforlængelser,
sengotisk tårn,
trappehus til pulpitur fra 1692 på skibets
sydside, gravkapel fra 1763 på korets nordside og
våbenhus fra 1898 ved korets
sydside.
Kirkerummet domineres af
den tysk-danske maler og
konservator August Wilckens'
(1870-1939) kalkmalerier og
hårdhændede restaureringer af
1500-tals (ungrenæssance) kalkmalerierne
på korets vægge
og hvælv i perioden 1894-98. I
korets østkappe ses Kongernes
tilbedelse, i de øvrige hvælvkapper
ses musicerende engle og rankeværk i
hvilke Wilckens har malet
portrætter af sig selv, Hans Schack
og dennes søn Otto Didrik Schack. På
gjordbuen ses en apostelrække fra
omkring 1275. |
|
|
I kirkeskibet er stolestader og pulpiturer til kirkegængerne.
Stolestaderne blev opsat fra 1554 og fremefter,
og der findes også et stolestaderegister på
plattysk, der angiver pladserne for 17
navngivne bønderkoner. Der
var mange
regler omkring siddepladserne i kirken. Mændene sad på sydsiden i
skibet og kom ind af en sydlig dør, mens kvinderne sad i nordsiden af
skibet og kom ind af en nordlig dør. I tiden
1692 til 1911 kunne man sikre sig en
fast plads i kirken mod betaling.
I skibet findes der tre pulpiturer,
et i vestenden fra 1578 med
landets ældste intakte orgel fra 1679, et
på nordvæggen fra 1691 afsmalnende mod øst
til Schackenborgs stol fra 1692 med opgang i
trappehuset. |
|
|
1-2 |
Omkring år 1200 blev
den første del af den nuværende kirke bygget. |
3 |
Kirken blev indviet til de søfarendes helgen
Skt. Nicolai. Det sengotisk tårn med
det høje ottekantede pyramidespir
tjente som sømærke ved besejlingen af Lister
dyb mellem Sild og Rømø. Under en storm ved
juletid år 1628 styrtede tårnet omkuld og ødelagde
kirkens inventar. Et nyt tårn rejstes i løbet af et
par år. |
4-5 |
Sydsiden af
kirken og kirkedøren. |
|
|
|
|
1 |
Døroverliggeren der er
indmuret i tårnet er fra den første stenkirke fra
omkring år 1000. |
2 |
Prædikestolen er i barokstil og fra 1694. I
stolens felter ses engle holdende Arma Christi, der er Kristi marterredskaber, sværd, nagler og søjle.
Prædikestolen bæres af vingeløse puttier.
Efter Kristi opstandelse ses marterredskaberne som
symboler for Jesu løskøbelse af menneskeheden. |
3 |
Døbefonten
fra omkring 1200 af granit er en romansk
monolit, dvs. hugget ud af én sten. |
4 |
Fontehimmel fra
omkring 1660 i bruskbarok. Motiverne er
evangelisterne, havfruer og figurer med
marterredskaber. Øverst ses en fugl, der hakker sig
i brystet så det bløder. Pelikanen, der hakker sig i
brystet og og mader sine unger med eget blod ses i
kirkekunsten i middelalderen og senere og
symboliserer Gud, der ofrer sin søn for
menneskeheden. Fuglen på fontehimlen ligner ikke en
pelikan. |
|
|
|
|
1 |
Orglet fra 1679
regnes for at være det ældste kirkeorgel i Danmark.
Det er skænket af den første greve på Schackenborg
Hans Schack (1609-1676). |
2-4 |
Den
sengotiske altertavle
er fra omkring 1500. I midterfeltet ses Jesus på
korset på Golgata. Omkring ham svæver engle, der
holder kalke til at opsamle Jesu blod. I sidefløjene
er de tolv apostle. I topstykket ses Kristi
opstandelse og herover ses tetragrammet, de fire
hebraiske tegn der står for Guds navn, JHVH, som i
den hebraiske Bibel skrives med fire konsonanter.
|
5 |
Træfigur i korbuen af
Skt. Nicolai fra slutningen af 1400-tallet. |
|
|
|
|
1 |
Jomfru Mariafigur
i korbuen fra slutningen af 1400-tallet. |
2 |
Grevepulpituret fra 1692 også
kaldet "Grevindens Stolbur". |
3-4 |
Pulpitur fra 1691. Det var egnens borgere der
finansierede pulpituret, og deres navne står skrevet
under pulpiturets billeder. |
4 |
Billedernes scener viser:
1. Mosebog, 4, Kain og Abel. Forrest ses Kain overfalde Abel og slå ham ihjel. I baggrunden ses Kain og Abel i færd med at bringe offergaver. Kain, der er agerdyrker ofrer korn, Abel, der er fårehyrde ofrer kød. Røgen fra Abels offerbål stiger lige op som tegn på at Gud tager mod offeret. Røgen fra Kain bål stiger ikke opad og er et tegn på at Gud ikke tager imod hans offer, og i vrede og misundelse herover dræber Kain sin bror. Det første mord i menneskets historie har fundet sted. Gud straffer Kains udåd, "Fredløs og flygtning skal du være på jorden!", sagde Herren til Kain samtidig med at han satte et mærke på Kain (Kainsmærke), for at ingen, der mødte ham, skulle slå ham ihjel. Hvis Kain bliver offer for blodhævn, vil Gud hævne drabet syv gange. Kain og Abel er sønner af Adam og Eva.
1. Mosebog, 3, Syndefaldet og uddrivelsen af Paradis. Adam og Eva ses foran kundskabens træ, Eva står med et rødt æble i hånden. På træet ses slangen, fristeren. Til højre bagest ses uddrivelsen af Edens Have.1. Mosebog, 1, Verdens skabelse. |
5 |
Stolestader. |
|
|
|
|
1 |
Stolestader. |
2 |
På epitafiet over Georg Ursin,
der var godsforvalter på Schackenborg
står:
"Stands, rejsende, og læs, hvad
du ser indhugget i stenen i den
nærstående væg. Gå derpå bort,
og idet du sammenligner dette
menneskelivs bedrageriske forløb
med blomsternes levnedsløb,
anstreng dig i alle måder på, at
du må leve og dø så vel som
muligt. GEORGIUS URSINUS
afventer her legemets
glorværdige genopstandelse".
|
3 |
Epitafium over en from
mand: "Anno 1592 december 29 døde Pether
Henricson udi Mogeltynder der hand var 127
aar gammel". |
4 |
Kirkens lysekrone. |
5 |
Kirkeskib. |
|
|
|
|
|
1 |
Skibets træloft er bemalet af
Johan og
Sønnik Sønnichsen i 1740.
Øverst ses Jesu
på korset på Golgata. Den romerske soldat Longinus, stikker sit spyd i siden på ham. Ved korsets fod står Maria og disciplen Johannes. Til venstre for Longinus' hest ligger et kranium, en hovedskal - Golgata betyder hovedskalssted.
Nederst ses Dommedag. |
2 |
Dommedagsscene. Øverst ses Kristus med lysende glorie siddende på en sky. Fårene skilles fra bukkene. De frelste er hos Kristus og de fortabte i Helvede.
Basunblæsende engle kalder de frelste til Gud.
I Matthæus, 24, 30-31, står om Dommedag: "Og da skal Menneskesønnens tegn komme til syne på himlen, og da skal alle jordens folkestammer jamre, og de skal se Menneskesønnen komme på himlens skyer med magt og megen herlighed. Og han skal sende sine engle ud med høj basunklang, og de skal samle hans udvalgte fra de fire verdenshjørner, fra den ene ende af himlen til den anden." |
3-5 |
August Wilckens'
kalkmalerier og restaureringer. |
6 |
Oprindelig
Apostelrække fra omkring 1275. |
|
|
|
|
|
1-2 |
Schackenborg Slot i Møgeltønder.
I slotsporten ses prinseparrets
monogram, et "M" for H.K.H.
Prinsesse Marie og "J" for H.K.H.
Prins Joachim.
Gennem 11 generationer har slottet
tilhørt familien Schack. Det sidste
grevepar, lensgreve Hans Schack og
lensgrevinde Karin Schack var
barnløse og besluttede i 1978, at
slottet skulle tilbage til kronen. I
1993 overtog Prins Joachim godset og
i 2014 blev slottet solgt til
"Schackenborg Fonden". |
3-5 |
Schackenborg Slot og Møgeltønder Kirke i
LEGOLAND. |
6 |
Schackenborg Slot af blomsterkunstneren Johnny Haugaard, der i 2021 var
initiativtageren til juleudstillingen på Schackenborg Slot.
Se fotos fra Haugaards juleudstilling "Englen"
i Aars i Vesthimmerland. |
|
|
|
|
|
|
|
|
1-2 |
Guldhornene blev fremstillet i jernalderen, o. 400 e.Kr.
De var formentlig drikke- eller offerhorn.
Når så meget guld blev ofret kan det
måske skyldes, at i år 536-37 var solen og månen formørket i næsten et år,
og heraf fulgte sult, pest og død. Formørkelsen skyldtes af jorden var
blevet ramt af et gigantisk vulkanudbrud eller en astroide med en diameter
på mindst 500 m. Denne viden havde mennesket i jernalderen ikke, hvorfor man
ofrede til guderne for at vende deres vrede.
Der har gennem tiden været forskellige
bud på hornenes anvendelse. Ifølge
"De aureo cornu" (Om guldhornet), 1641,
bog af historikeren Ole Worm (1588-1654),
kunne det store guldhorn være en krigsbasun fra sagnkongen Frode Fredegods
tid, hvis
regeringstid var fredfyldt og moralen i top, f.eks. stjal ingen den guldring,
kongen havde placeret ved vejen.
Det lange guldhorn blev fundet i 1639
af den unge kniplerske Kristine/Kirsten Svendsdatter i Gallehus nær
Møgeltønder.
Kongen ejede det guld, der blev fundet i
jorden, og således blev Christian 4.
ejer af det først fundne guldhorn, og i findeløn gav han Kirsten et skørt.
Guldhornet gav kongen videre til sin næstældste søn
den udvalgte Prins Christian. Hornet blev omdannet til drikkehorn, det fik
påsat en fod.
Det
korte guldhorn blev fundet i
1734
af husmanden Erik Lassen. Hornet blev givet til
Christian 6., findelønnen udgjorde
200 rigsdaler.
De originale guldhorn
var udstillet på Det Kongelige Danske Kunstkammer ved Christiansborg fra
1734 til 1802 hvor de blev stjålet af
guldsmed Niels Heidenreich og smeltet om.
Heidenreich, der efter en anmeldelse i 1803 tilstod tyveriet af Danmarks
største guldskat, blev idømt tugthus på livstid.
I 1859-61 lod
Frederik 7. fremstille
forgyldte sølvkopier af guldhornene til
Oldnordisk Museum i København.
Frederik 7.'s kopier blev i 2007 stjålet, da de
var udlånt til en særudstilling i Kongerns Jelling. Tyvene blev anholdt og
kopierne fundet i byen Hovedgård nord for Horsens.
Kopier af guldhornene kan i dag ses på Nationalmuseet, dvs. Frederik 7.'s
kopier og kopier fra 1979.
Der siges, at hvis et tredje guldhorn findes, så brænder Schackenborg.
|
3 |
Guldhornene i bronze,
Museum Sønderjylland, Tønder. De oprindelige horn har formentlig været
fremstillet af omsmeltede guldmønter fra det romersk-byzantinske rige, der
var den mest anvendte guldkilde i Norden i denne del af jernalderen.
|
4 |
Guldhornene blev i 2022 skænket til Museum
Sønderjylland af Janni Spies, enke efter Simon Spies (1921-1984)
forretningsmand og stifter af rejsebureauet Spies Rejser. I 1970'erne havde
Simon Spies i samarbejde med hofjuvelér E. Dragsted og rigsantikvar P.V.
Glob fra Nationalmuseet iværksat en rekonstruktion i guld af hornene.
Hornene er udstillet på Nationalmuseet. Simon Spies bestilte et sæt af
guldhornene til sig selv, og de var frem til hans død udstillet i hans
kontor i rejseselskabet.
Rekonstruktionen af det lange guldhorn blev skabt på baggrund af beskrivelse
og afbildning i Ole Worms bog "De aureo cornu" (Om guldhornet), 1641. Det lille guldhorn blev rekonstrueret
efter tegninger fra 1734 af arkivar J.R. Paulli.
Det lille eller korte horn mangler nederste del og har formentlig været det
længste af guldhornene. |
|
|
|
1 |
Kobberstik af det lille guldhorn,
1734, af Jonas Haas.
Se
bersærker på det lille guldhorn.
Guldhornene er fremstillet i Skandinavien fordi lignende motiver og
stilarter kan ses på bl.a. skandinaviske sværdskeder, smykker og beslag.
Figurer på hornene hører især til i et fantasiunivers, så som en trehovedet
figur, en hornet figur og
et kentaurlignende fabeldyr. De dekorative elementer er sol, stjerner og
snoet ornamentik. |
2 |
Adam Oehlenschläger med et guldhorn,
mosaikloft, Stærekassen,
Det Kongelige Teater,
København. Inspireret af tyveriet af guldhornene i 1802 skrev digteren og
dramatikeren Adam Oehlenschläger samme år digtet "Guldhornene". "I som raver
i blinde, Skal finde Et ældgammelt Minde, Der skal komme og svinde!" |
3 |
Harald
Slott-Møller,
"Pigen, der finder guldhornet",
1906, Museum Sønderjylland. |
4 |
Guldhornet overrækkes til
Dronningen/Danmark,
julemærket 1920. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1 |
"Danserinde", 1918, af
Harald Giersing. |
2 |
"Nature morte", 1920, af
Karl Isakson. |
3 |
"Kold forårsdag", 1939, af Axel
Bentzen. |
4 |
"Vintersol", 1947, af Axel Bentzen. |
|
|
|
1 |
Manglebrættet, der kendes tilbage til
begyndelsen af 1600-tallet og anvendtes til slutningen af 1800-tallet, var
et redskab anvendt til tøjrulning, dvs. til at glatte f.eks. duge og lagner.
De nyvaskede tekstiler blev lagt om en manglestok (en rulle/rundstok), og
med brættet rullede man stokken frem og tilbage. Rulningen foregik på et
bord.
Manglebrættet var ofte dekoreret med træskæringer og navnetræk og håndtaget
kunne være udformet som en hest.
Brættet kunne gives som kærestegave, f.eks. kunne en karl give et manglebræt
til sin forlovede med hendes initialer indgraveret. |
2 |
Maleri af
Frederik 6. Billedet er fra Ballum Færgekro og blev malet i
anledning af kongebesøget i 1832.
"Her skuer du et dunkelt Billede af den Konge, der af Gud Herren blev givet
sit Folk til Glæde sit Land til Velsignelse, Kong Frederik den VI. At hans
Hjerte slog varmt og hans Öie var Blidt mærkede og saa vi da den Eiegode
Besögte tilige med Arveprindsen F:C:Christian, denne Öe den 29. Juni 1832 og
ærede dette Hus med sin Nærværelse.
Mindet herom leve!
Gud velsigne Dannemarks Konger og deres Slægt!!!"
Øen der nævnes i
billedteksten er Rømø. |
3 |
"En Pige fra Dannevirke", af genre- og
historiemaler Frederik Christian Lund (1826-1901). I 1864 udgav han
farvelitografier, der skildrede danske nationaldragter fra 1800-tallet. |
4 |
"En kone fra Romö", Frederik Christian
Lund. |
|
|
|
1 |
Kniplersken Lisette Dyhrberg (1838-1928)
i døren til sit hus i Rørkær, hvor hun modtager en af sine elever. Foto o.
1925. Rørkær er beliggende lidt uden for Tønder. |
2 |
Lisette Dyhrberg ved kniplebrættet,
kultegning af H.P. Feddersen.
På "Danmark på film", kan Lisette Dyrhberg ses kniple. Tre af hendes børn
udvandrede til USA. Sønnen Laurits, der boede i Maine så Danmarksfilmen i en
biografi i Portland, og blev dybt berørt over at se sin mor kniple. |
3 |
"Kniplersken", 1893, af Frans Schwartz,
Statens Museum for Kunst. |
4 |
Tønderkniplinger. Kniplingshåndværket
kom til Tønder i slutningen af 1500-tallet. |
|
|
|
1 |
Glaserede fliser. |
2 |
Hollandske fliser med fuglemotiver, o.
1650, har været anvendt i et hus i Emmerlev eller Højer. |
3 |
Glaserede fliser, Vestslesvig, o. 1650. |
4 |
Flise med hus, o. 1800, fra den
nordtyske fabrik Kellinghusen. |
|
|
|
1-2 |
Glaserede fliser. |
3 |
Staffordshire porcelænshunde eller
sømandens hunde. De blev placeret i vindueskarmen og så ud af vinduet,
når manden var på havet, ved hans hjemkomst vendtes de om. Det er sagt om
hundene, at anvendtes til at signalere "fri bane" til sømandskonens elsker.
Porcelænshundene hjembragt fra England har været fornem pynt i mange danske
sømandshjem siden 1800-tallet. |
4-5 |
Fængselsceller fra Porthusfængslet. |
|
|
|
1 |
Fængselscelle fra Porthusfængslet. |
2-3 |
Vitrineskabe, 1790,
rokoko. Skabene er fremstillet
i Altona til Tønders borgmester og købmand Carsten Richtsen og stod i hans
hus i Vestergade 9 (senere navngivet "Digegrevens Hus"). |
4 |
Kakkelovn med fajancekakler, slutn.
1700-tallet. Har stået på gården Gottesberg i Kleiseerkoog ved Niebüll. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1-2 |
Sort Sol i Tøndermarsken. Flokke
af stære der omkring solnedgang
formørker solen når de samles for at
overnatte i rørskoven i marskens
vådområder. Kan ses om foråret og om
efteråret. |
|
|
|