|
|
|
|
|
|
|
organisation der fører tilsyn med værkerne i
Domkirkemuseet i Firenze. |
|
|
= kirker i det østlige og sydøstlige Europa og den nære
Orient. Den græsk ortodokse kirke. Den russisk-ortodokse
kirke.
I 1054 skilte den ortodokse kirke sig ud fra den
romersk-katolske kirke.
I den ortodokse tro (set i forhold til den
romersk-katolske tro) gælder følgende:
Helligånden udgår
fra Faderen alene (og ikke fra Sønnen).
Jomfru Maria er
født med arvesynden, og der er ikke tale om nogen
ubesmittet undfangelse.
Pavens overhøjhed
anerkendes ikke. Petersembedet som varetages af
paven, Roms biskop, der som apostlen Peters efterfølger
har et særligt ansvar for hele kirken og er ufejlbarlig
og Kristi stedfortræder på jord er et embede, der ikke
findes i den ortodokse kirke. Lokale kirker har sit eget
overhoved, en patriark, hvor
patriarken af Konstantinopel (Istanbul) har forrang,
han eller andre patriarker/biskopper er ikke
ufejlbarlige. |
Den
russisk-ortodokse
Skt. Aleksander Nevskij kirke
i Bredgade i København, 1881-83. Enkekejserinde
Dagmar, der var datter af Kong
Christian 9. og Dronning Louise, var
samlingspunktet for den russiske emigrantkoloni i
Danmark. Ved genbegravelsen
af Kejserinde Dagmar af Rusland i september
2006 blev hendes båre kørt gennem København og gjorde
blandt andet holdt foran Skt. Aleksander Nevskij kirken. |
|
|
(950-1050)
= tysk kunst (saksisk romansk), der
påbegyndtes under Kejser Otto 1. Den Store
(912-973) og videreudviklede sig under de
følgende Otto-kejsere og deres efterfølgere. |
|
|
|
|
|
|
|
israelitisk helligdom,
Anden Mosebog 25, en
akacietræskiste med stentavlerne med
De Ti Bud som Moses fik fra Gud på
Sinajbjerget, ypperstepræsten
Arons stav og lidt
manna.
Kong Salomon (yngste søn af Kong
David) var rig og vis og han byggede
templet i Jerusalem og i dets
allerhelligste rum placeredes
Pagtens Ark. |
|
|
symboliserer åndens sejr over kødet,
ses som attribut hos martyrer. |
|
|
|
|
|
H I E R A R
K I S K P E R S P E K T I V |
|
|
|
|
Duccio,
"Maestà med tyve engle og
nitten helgener",
1308-11, Museo
dell'Opera del
Duomo,
Siena. |
|
|
|
|
|
|
Hierarkisk perspektiv eller
rangperspektiv.
I romanske fresker ses figurerne
i hierarkisk perspektiv. Eksempelvis ses
de højeste rangerende personer tættest
på Kristusfiguren. Personerne er stive
uden individualitet og står side om side
uden kontakt til hinanden og uden
dybdevirkning.
I
den
tidlige gotiks fremstillinger
organiseres rummet,
og
der ses en enkel skyggelægning langs
konturerne. Figurerne af Kristus bliver
mere nærværende og ikke i overnaturlig
størrelse. Personskildringerne er
afmålte og rolige og figuropfattelsen
stiliseret. |
|
I sengotikken bevæger personerne sig i
et rum,
og centralperspektivet (renæssancens
opfindelse) anes.
Den
italienske maler Giotto,
protorenæssance, var
perspektivets banemand,
hans billedudtryk peger frem mod
renæssancen,
det ses i fresken
"Jesus
hos Kajfas".
Imidlertid har loftets perspektivlinjer
(de indadførende linjer som skaber
illusionen) ikke ét forsvindingspunkt,
og Kajfas podium er i parallelperspektiv
og såldes uden forsvindingspunkt, da
paralle linjer aldrig mødes. |
|
|
|
|
|
|
Illusion om rum skabes
via perspektiv. Rummet =
dybden i billedet. |
|
|
|
|
|
Brunellischis
første
perspektiveksperiment. |
|
|
|
|
|
Ortogonale
linjer: i linearperspektivtegninger er
ortogonale linjer de diagonale (skrå)
indadførende linjer, der løber sammen i
forsvindingspunktet.
Transversale
linjer står i en ret vinkel på de ortogonale
linjer. De er parallelle med billedplanet og med
hinanden. Virkelighedens vinkler bliver i
illusionens verden (billedets) ofte til skæve
vinkler. |
|
Brunelleschi og Masaccio
udvikler
Linearperspektivet,
som er et redskab, der inkluderer en
horisontlinje, et forsvindingspunkt og diagonale
linjer, til at vise et tredimensional rum på en
todimensional flade.
Der kunne med linearperspektivet skabes en
realistisk dybde i billedrummet. |
|
Der er tre typer af linearperspektiv:
Etpunktsperspektivet: alle indadførende linjer har ét forsvindingspunkt.Topunktsperspektivet: alle indadførende linjer har to forsvindingspunkter på horisontlinjen.
Trepunktsperspektivet: alle indadførende linjer har tre forsvindingspunkter på horisontlinjen. |
|
Filippo Brunelleschi (1377-1446) (gen-)opdagede linearperspektivet. Genopdagede fordi i den antikke græske og romerske kunst ses perspektiv, bl.a. i Popejis fresker, hvor den todimensionale malegrund illuderer et tredimensionalt rum. I middelalderen (romansk og den tidlige gotiske kunst) ses det hierarkiske perspektiv.
Ungrenæssancen eller Quattrocento begynder i Firenze. Tidens billeder virker flade og uden troværdig dybde. Et eksempel herpå er "Jesus på vej til Golgata", udført ca. 1415-20 af Andrea di Bartolo, Thyssen-Bornemisza Museet, Madrid. Der er ingen aftagen i størrelse på figurerne i forgrunden i forhold til figurerne i mellemgrunden.
Der måtte findes frem til at skabe en troværdig rumillusion og Brunelleschis linearperspektiv (ca. 1420) var løsningen til at skabe realistisk illusion af tredimensionalitet. |
|
Brunelleschi ville skabe et
perfekt billede af
baptisteriet (dåbskapellet) i Firenze, hvorfor han
udførte et perspektiveksperiment stående i hovedportalen i
Firenzes domkirke
Santa Maria del Fiore og så mod baptisteriet, der ligger
lige overfor (se billede).
Han havde tegnet en skitse af baptisteriet ved hjælp af
linearperspektivet og lavede et lille hul i den (i portalen).
Han vendte skitsen mod baptisteriet og tog et spejl, som han
satte foran skitsen. Han så direkte mod forsvindingspunktet
gennem hullet i skitsen, som han kunne se i spejlet, og når han
tog spejlet væk så han det virkelige baptisteri, og således
kunne han skifte mellem at se tegningen i spejlet og det
faktiske baptisteri og se om linjerne var velkoordinerede. Det
Brunelleschi så i afspejlingen af tegningen svarede præcis til
virkeligheden foran ham. |
|
Det første kendte billede med
linearperspektiv er
Masaccios
freske
"Treenighed",
1426-28, i kirken
Santa Maria Novella
i
Firenze. |
|
Arkitekten og teoretikeren
Leon Battista
Alberti (1404-1472) skrev
om arkitektur, lys og perspektiv. Albertis
"Della pittura",
1435, var det første moderne manual for
kunstmalere. |
|
|
|
|
O M V E N D T P E R S P E K T
I V |
|
|
|
|
Malemetode hvor linjerne i et
motiv peger mod beskueren og
forsvindingspunkterne er uden
for billedet i stedet for i dets
baggrund.
Metoden kan ses anvendt i
byzantiske og russiske ikoner, i
nogle kubistiske malerier og i
nyere kunst bl.a. hos
David Hockney samt i
børnetegninger. |
|
|
|
|
|
|
|
Normal- frø- og
fugleperspektiv. |
|
|
|
|
|
Centralperspektiv eller frontperspektiv er et
geometrisk system udviklet i renæssancen til
konstruktion af perspektiv/dybde i et billede
eller illusion om dybde.
Centralperspektiv er et linearperspektiv
hvor alle linjer løber sammen mod ét punkt,
forsvindingspunktet, som øjet drages imod,
og som
ligger i billedets vertikale symmetriakse
(lodrette midterakse), og genstande aftager i
størrelse jo længere, de skal forestille af være
væk fra beskueren.
Rafaels
"Skolen
i Athen", 1508-11, er et eksempel
på centralperspektivet. Forsvindingspunktet er
mellem Platon og Aristoteles' hoveder. |
|
Horisontlinjen i et
billede er afgørende for fra hvilket perspektiv
motivet ses:
Normalperspektiv:
horisontlinjen og evt. forsvindingspunktet
ligger midt i billedet. Beskueren er i øjenhøjde
med motivet eller personen. |
|
Frøperspektiv:
horisontlinjen og evt. forsvindingspunktet
ligger lavt.
Beskueren ser motivet nedefra og ser op på det. |
|
Fugleperspektiv:
horisontlinjen og evt. forsvindingspunktet
ligger højt.
Beskueren ser motivet oppefra og ser ned på det. |
|
|
|
|
A T M O S F Æ R I S K P E R S P E K T
I V |
|
|
|
|
Atmosfærisk perspektiv i fotografi.
Farverne aftager i styrke og kontrast og
konturerne sløres jo længere væk motivet
er i forhold til beskueren. |
|
Leonardo da Vinci
var den første der anvendte betegnelsen
atmosfærisk perspektiv. "Farverne bliver svagere
i forhold til deres afstand fra beskueren" skrev
han i sin "Trattato della pittura"
(samling af skrifter om grundlæggende og
tekniske problemer i maleriet).
Atmosfærisk perspektiv/luftperspektiv
er en måde at skabe dybde i et landskabsmaleri.
Omrids sløres, detaljer forsvinder, og farverne
tones ud med f.eks. hvidt og blåt i de områder
af billededet, der skal virke fjerne. |
|
|
|
F A R V E P E R S P E K T I V |
|
|
|
|
Farveperspektivet er en metode
til at skabe rum (dybde) i
billedet ved brug af varme,
kolde og neutrale farver. |
|
|
rød
lyserød
gul
orange
guld
brun
sort
Mættede farvetoner
(farveintensiteten)
hører til i forgrunden. |
|
|
|
grøn
brun
hvid
creme
grå
sort
.
Neutrale farve
kan være varme
og kolde, men er
mere afdæmpede
end rød og blå.
De neutrale
farver er med
til at flytte
fokus til andre
farver eller
nedtone farver,
der ellers ville
dominere.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Se
farver og
simultankontrast. |
|
|
|
|
C.W. Eckersberg
fecit aqua forti
(C.W. Eckersberg
gjorde dette i høj
sø),
"Dækket af et
Orlogsskib seet
forefter - Skibet
ligger for Anker i
Stille Veir",
radering 1834.
|
|
Drop Down
Menu
|
|
|
"Udsigt gennem
en Dør til
løbende Figurer",
1845, Statens
Museum for Kunst
(erhvervet
2017).
Beskuerens blik
føres til
billedets midte.
|
|
|
|
|
|
C.W. Eckersberg (1783-1853), dansk malerkunsts fader, skrev i 1833 "Forsøg til en Veiledning i Anvendelse af Perspektivlæren for Unge Malere", og i 1841 "Linearperspectiven, anvendt paa Malerkunsten", og som professor ved Akademiet fik Eckersberg stor betydning med sin lære om perspektivet.
For Eckersberg, der var en saglig og nøgtern iagttager, var perspektivet det nødvendige redskab til at skabe den perfekte illusion af virkeligheden på en plan flade, og hans billeder fremtræder som præcise udsnit af virkeligheden, men hans billedverden befatter sig med det skønne virkelighedsudsnit og ikke den usminkede virkelighed og er således en iscenesættelse af virkeligheden. |
|
|
|
|
Repoussoir
(fr. at skubbe tilbage) bruges til at skabe rum
i billedet, det kan f.eks. være en stor figur
eller et træ "Schlagbaum"
i billedets forgrund. |
|
J.A. Jerichau,
"Den tykke
palme. Udsigt fra Villefranche", 1915,
Statens Museum for Kunst.
Den dominerende palme er rumskabende i dette
ellers flade billede. Søen skubbes tilbage i
billedrummet. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
lat. pinxit, har malet det/latin
pinxit, he/she painted it. |
|
profet |
Åbenbaring = modtagelsen af et budskab. |
Profeti = det budskab som profeten formidler. |
|
Profet er i den kristne Bibel en person der forkynder Guds vilje
efter at have modtaget en åbenbaring. |
Generelt en person, en talsmand, der er i kontakt med et guddommeligt eller overnaturligt væsen og
på dets vegne formidler budskaber til mennesker. |
|
|
De fire
store profeter:
Esajas,
Jeremias,
Ezekiel og
Daniel. |
I GT er 12 små profetbøger, der er skrifter
af de 12 små profeter:
Hoseas' Bog, Joels Bog, Amos' Bog, Obadias' Bog,
Jonas' Bog, Mikas Bog, Nahums Bog, Habakkuks
Bog, Sefanias' Bog, Haggajs Bog, Zakarias' Bog,
Malakias' Bog. |
Andre
gammeltestamentlige
profeter:
Elias, Elisa, Hulda (profetinde), Natan, Samuel,
Abraham og Mirjam. |
Moses, stifteren af Israels religion,
betragtes som den vigtigste profet i
jødedommen.
Samuel, "det var betroet Samuel at være
profet for Herren", Første Samuels Bog 3,20. I
Første Samuels Bog 9,6 kaldes Samuel "gudsmand"
og i Første Samuels Bog 9,9 "seeren". |
|
|
Johannes
Døberen, er den sidste profet i den gamle pagt, han er den forløber Gud har sendt til at forberede folket på, at Jesus skulle komme og opfylde de gammeltestamentlige løfter om Messias. Han er en overgangsfigur mellem GT (den pagt jøderne lever under) og NT (den pagt kristne lever under). |
Jesus af
Nazaret er blevet kaldt bl.a. profet af forfatterne til de fire evangelier.
I Lukasevangeliet 7,16: "En
stor profet er fremstået iblandt os, og Gud har
besøgt sit folk." |
|
|
Femte Mosebog 18,9-22: "Når du kommer ind i
det land, som Herren din Gud vil give dig, må du
ikke lægge dig efter at gøre de afskyelige ting,
som folkene dér gør. Hos dig må der ikke findes
nogen, som lader sin søn eller datter gå gennem
ilden, ingen, der driver spådomskunst
eller trolddom, ingen, der tager
varsler, ingen, der bruger magi,
ingen, der udtaler besværgelser, spørger
dødemanere eller sandsigere til
råds eller søger orakel hos de døde.
Herren afskyr enhver, som gør den slags, og på
grund af den slags afskyeligheder vil Herren din
Gud drive folkene bort foran dig; udadlelig skal
du være over for Herren din Gud."
"De folk, du skal fordrive, lytter til dem, der
driver trolddom eller spådomskunst;
men det har Herren din Gud ikke givet dig lov
til.
Herren din Gud vil af din midte lade en profet
som mig fremstå for dig, en af dine egne; ham
skal I adlyde." Denne profeti bliver
opfyldt julenat med Jesu fødsel, han er ikke
blot en profet, ikke blot et sendebud, men Gud
og menneske. De der adlyder ham, adlyder Gud.
"Jeg vil af deres egen midte lade en profet som dig fremstå for dem, og jeg vil lægge mine ord i hans mund. Han skal forkynde dem alt det, jeg befaler ham".
"Men den profet, der formaster sig til at tale
noget i mit navn, som jeg ikke har befalet ham
at sige, eller som taler i andre guders navn,
den profet skal dø!"
"Hvis en profet taler i Herrens navn og hans ord
ikke indtræffer og går i opfyldelse, da er det
et ord, som Herren ikke har talt." |
|
|
25 profeter er nævnt i Koranen, bl.a.
Adam, Noa,
Abraham, Isak, Ismael, Jakob, Josef, Moses,
Elias, Jonas, Job, Zakarias, Johannes, Jesus og
Muhammad.
Muhammed er den sidste i rækken af profeter
(i Koranen kaldet Profeternes Segl) og
grundlæggeren af islam. |
|
|
Michel de Nostredame 1503-1566, fransk læge,
astrolog og filosof. "Les Prophéties de M.
Michel Nostradamus", er 942 profetier,
udgivet 1555 og 1568.
Ifølge ham selv var hans forudsigelser baseret
på astrologi og guddommelig inspiration.
Nostradamus'
formuleringer er uklare og gådefulde og kan
passe på flere begivenheder, og hans
formuleringer kan omskrives og måske give
mening.
Nostradamus skulle bl.a. have
forudsagt: |
- |
Storbranden i London i 1666. |
- |
Den
Franske Revolution, 1789-1799. |
- |
Napoleon
kom til magten i 1799. |
- |
Adolf
Hitlers hærgen. |
- |
Attentatet
på den amerikanske præsident John F.
Kennedy i 1963. |
- |
Terrorangrebene på
World Trade Center
i New York
11. september 2001.
Der er mange falske
Nostradamus-profetier om 9/11, bl.a. at
"To stålfugle vil falde ned fra himlen". Stål der var egnet til fly blev
først opundet i 1855.
"Himlen
vil brænde ved femogfyrre grader". New
York City ligger på omkring 40 grader
nordlig bredde, en falsk profeti kan
være tilpasset fakta. |
|
|
|
personer der
kan
eller mener at kunne forudsige, hvad der kommer,
eller hvilke fremtidige hændelser der
indtræffer, det kan f.eks. være klimaprofeter,
vejrprofeter, clairvoyante og influencere. |
|
|
|
|
|
rendyrket kubisme, skabt af arkitekten
Le
Corbusier og maleren
Amedée Ozenfant for at befri kubismen fra
dekorative elementer, de skrev manifestet "Après le
Cubisme". |
created by the architect
Le
Corbusier
and the painter
Amedée Ozenfant
to liberate Cubism from decorative elements, they wrote
the manifesto "Après le Cubisme". |
|
|
|
|
|
|
|
|