|
et tårn, der blev bygget
ind i himlen. Historien om Babelstårnet er fra GT, Første Mosebog, 11,1-9 om menneskene i
Babylon, der talte samme sprog og ville bygge et
tårn
ind i himlen, men Gud forvirrede deres tungemål og
spredte dem over hele jorden, og det projekt, der rakte
ind ind i himlen, blev ikke til noget.
Bruegel, "Babelstårnet",
1563. I pinsen
ophæves den babelske forvirring. |
a tower built into
heaven, the story of Babel comes from Genesis 11,1-9,
"The whole earth was of one language, and of one speech
... Come, let us build us a city and a tower whose top
may reach unto heaven ... And the Lord came down to see
the city and the tower which the children of men built
... Come, let Us go down, and there confound their
language, that they may not understand one another's
speech." So the Lord scattered them abroad from thence
upon the face of all the earth, and they left off
building the city" ("Babel" that is "Confusion").
Bruegel, "The Tower of Babel", 1563. |
|
|
et stoftag/sejl af f.eks. silke over et alter, en trone eller en seng. Den kan være transportabel og kan ses ved katolske processioner. Over højalteret i Peterskirken i Rom kan ses en baldakin udført af Bernini,
kaldet Berninis tabernakel. I H.C. Andersens eventyr
"Kejserens nye klæder" hedder det:
"Saa gik Keiseren i Processionen
under den deilige
Thronhimmel
og alle Mennesker paa Gaden og i
Vinduerne sagde: "Gud hvor Keiserens
nye Klæder ere mageløse!". |
|
a canopy of e.g. silk over
a crypt, an altar, a throne or a bed. These are often seen in
portable forms for the purpose of processions. Examples
of baldachins: H.C. Andersen's
"The Emperor's New Clothes": "And so the
Emperor set off under the high canopy, at
the head of the great procession".
Bernini's Baldachin
in St. Peter's Basilica, Rome. |
|
|
1000-20,
er et rigt illustreret manuskript udført i
klostret Reichenaus skriptorium og
indeholder Johannes' Åbenbaring og
evangelietekster. Bamberger Apokalypsen er
det eneste bevarede illustrerede
ottonske apokalypsemanuskript.
Manuskriptet består af 106 sider i
folioformat og 57 forgyldte miniaturer og
over 100 forgyldte initialer.
Apokalypser er tekster om åbenbaringer og
profetier om verdens ende.
Bamberger Apokalypsen blev i 2003 optaget i
UNESCO's register over verdens dokumentarv. |
|
Barbizonskolen |
|
Théodore Rousseau, "Fontainebleauskoven". |
|
William Morris Hunt,
1878, "Niagara
vandfaldet" |
|
var en gruppe af franske
landskabsmalere, der var aktive
fra omkring 1830-70.
Landsbyen
Barbizon sydøst for Paris nær Fontainebleauskoven, hvor
kunstnerne dyrkede friluftsmaleriet, har givet navn til
skolen.
I godt vejr vovede kunstnerne sig udenfor Paris for at
arbejde direkte i naturen, bl.a. var
Versailles et af
udflugtsmålene, men det mest populære udflugtsmål var
Fontainebleauskoven,
der blev et fristed
for kunstnerne.
Barbizonskolen kaldes også Fontainebleauskolen ikke at forveksle med
den tidligere manieristiske
kunstretning i Frankrig 1530-70 af samme navn. |
Barbizonmalerne
tog afstand fra de snævert afgrænsede æstetiske regler,
som var defineret i den akademiske nyklassicistiske
tradition, hvor det handlede om efterligninger af
renæssancekunstnere og antikken. Historiemaleriet havde
høj status, men rene landskabsbilleder havde lav status.
Det gik an at male en idealiseret natur inspireret af
antik digterkunst samt lade sig inspirere af
barokmalerne
Poussin og
Lorrain.
Da den
romantiske engelske landskabsmaler
John Constable udstillede på Parisersalonen i 1824
blev hans værker en af inspirationskilderne til en ny
landskabsstil.
Barbizonkunstnerne repræsenterede en naturalisme befriet
for
den akademiske tradition og anses
for, med deres individualisme og plein air maleri, at
være impressionismens foregangsmænd. |
Théodore Rousseau (1812-1867), den mest kendte af
Barbizonkunstnerne, var nærmest besat af
Fontainebleauskoven, hvor han tilbragte mere tid end
sine kunstnerkolleger.
Det var i tiden usædvanligt at male i den fri natur,
men Rousseau malede i skoven, og det i al slags vejr
selv i sne og frost og tog kun til Paris i forbindelse
med salg. Hans direkte observationer af naturen gjorde
ham til en betydningsfuld figur i udviklingen af
landskabsmaleriet. Rousseaus stil havde udgangspunkt i
intensive studier af de hollandske landskabsmalere og
arbejderne af samtidige engelske romantiske kunstnere så
som John Constable og Richard Parkes Bonington. Hans
tidlige landskabsbilleder viste en vild og utæmmet natur
og høstede anerkendelse af mange af Frankrigs ledende
romantiske malere og digtere.
Øvrige fremtrædende medlemmer var Constant Troyon,
Charles-Francois Daubigny,
Narcisse Virgilio Díaz og Jules Dupré.
Malere som Millet og Corot havde en løsere tilknytning
til til skolen. |
Den amerikanske Barbizonskolen var inspireret af
den franske. Værkerne var landskaber ofte med bønder
og/eller bondegårde.
William Morris Hunt
var den første amerikanske maler, der tog Barbizonstilen
op. Også præimpressionisten Winslow Homer var en del af
den amerikanske Barbizonskole. |
|
basilika
|
gr. basilike (stoa),
kongelig søjlehal |
|
kirke der består af et
midterskib og mindst to sideskibe.
Hovedskibet er højere og bredere end sideskibene og
kan have et apsis (korrunding) eller to apsider, et
i øst og et i vest. Hoved- og sideskibene er adskilt
ved
kolonnader
eller buer, og herover kan være et
klerestorium (et galleri) og vinduer. Oprindeligt
havde basilikaen fladt loft eller åben tagstol
(tømmerkonstruktion, der bærer taget). Basilikaen
kan have et narthex (smal enetages forhal ved
hovedindgangen). |
|
|
i
Tyskland,
1919-33, var den væsentligste skole for
arkitektur og kunsthåndværk/kunst- og
kunstindustri i 1900-tallet, grundlagt af
Walther Gropius i 1919 i Weimar, i 1925 flyttede
skolen til Dessau og senere til Berlin, hvor den
i 1933 blev lukket af nazisterne og i 1937 blev
den genskabt som New Bauhaus i Chicago.
Se
funktionalisme. |
in Germany,
1919-33,
school of art and architecture founded in 1919
in Weimar by Walhter Gropius, in 1925 the school moved
to Dessau and later to Berlin, where it was closed by
the Nazis, and in 1937 the school was re-created as New
Bauhaus in Chicago. |
|
|
B.C.
= before Christ. BCE
= before common era. |
|
|
|
|
bevægelse stiftet i 1915 af en
gruppe arkitekter og ses i byggerier
som enfamiliehuse, stationer, skoler
m.m. og er kendetegnende ved
kvalitet, godt håndværk, enkelhed,
røde mursten, røde tegltage og en
æstetik, der hidtil stort set havde
været uset i boligbyggeri af
håndværkere/bygmestre, men havde
været forbeholdt arkitekttegnede
monumentale bygningsværker.
Arkitekterne i Bedre Byggeskikbevægelsen leverede mod bestilling
typetegninger til lokale bygmestre, der kunne opføre villaer - de senere såkaldte murermestervillaer var inspireret af bevægelsen.
Bevægelsen "Bedre Byggeskik" blev
nedlagt i 1965, og er nu betegnelsen
for en arkitekturstil i perioden
1915-40.
Arkitekten Ivar Bentsen
(1876-1943) var en central skikkelse
i Bedre Byggeskik-bevægelsen. |
|
|
den kristne Bibel består af Det Gamle Testamente (GT) og Det Nye Testamente (NT). Den er en skriftsamling, som er blevet til gennem mere end tusind år, og indeholder den kristne kirkes kanoniske skrifter = gyldige skrifter der af jødiske skriftlærde og den kristne kirke blev autoriseret og gjort til norm for forkyndelse, tro og lære.
Afvigende skrifter betegnes apokryfer (se også de gnostiske evangelier).
Kirkens ledere bekræftede ved et kirkemøde i Karthago i år 397 af NT skulle indeholde 27 bøger = NT som det kendes i dag. |
Den jødiske Bibel (Tanakh) =
GT (rækkefølgen er anderledes, den slutter med Anden
Krønikebog). |
Vulgata = Biblia Sacra Vulgata = den latinske kirkebibel, betegnes også den almindelige Bibel. Vulgata er kirkefaderen Hieronimus' oversættelse af de hebraiske (GT) og græske (NT) skrifter til latin fuldført i 405. Den blev autoriseret under Tridentinerkoncilet i 1546 og revideret i 1592 hvor Pave Clement 8. udgav Vulgata Clementina, der blev den officielle Bibel i den romersk-katolske kirke. |
Nova Vulgata = er den reviderede udgave af Vulgata, som i
1979 blev godkendt af
Pave Johannes Paul
II. |
Lutherbibelen.
Martin Luthers oversættelse af Bibelen til tysk.
I 1521-22 oversatte Luther NT fra græsk under sit eksil
på Wartburg Slot ved Eisenach, hvor han opholdt sig, under
kurfyrst Frederik 3. af Sachsens beskyttelse, efter at være
blevet erklæret fredløs på Rigsdagen i Worms i 1521.
Herefter oversatte Luther GT fra hebraisk, og i 1534
var hele Bibelen oversat. Reformatorerne ønskede ikke at De
Apokryfe Bøger (De Deuterokanoniske Bøger) skulle have samme
autoritet som GT og NT.
Lutherbibelen bruges i den evangelisk-lutherske kirke i
Tyskland, den er blevet revideret flere gange, sidst i 1984.
I reformationstiden udkom:
Gustav Vasas Bibel, svensk, 1541.
Christian 3.'s Bibel, se nedenfor.
I 1611 udkom den autoriserede King James' Bible
foranlediget af Kong Jakob/James 1. af England (f.1566-d.1625)
oversat efter de hebraiske og græske grundtekster.
Oversættelsens flydende sprog og prosarytme har haft stor
betydning for det engelske sprog og litteratur og var den
engelske kirkes Bibel fra midten af 1600-tallet til begyndelsen
af 1900-tallet. |
Danske bibeloversættelser: |
|
|
1)
Christian 3.'s
Bibel =
Reformationsbibelen = Lutherbibelen,
1550.
Den første komplette oversættelse af Bibelen til dansk oversat
efter Lutherbibelen.
De senere bibeloversættelser er oversat fra grundsprogene hebraisk og græsk.
|
2)
Frederik 2.'s Bibel,
1589 var en revideret udgave af
Christian 3.'s Bibel. |
3)
Christian 4.'s Bibel
(kaldet Kongebibelen og Lutherbibelen), 1633, er et
næsten genoptryk af Frederik 2.'s Bibel. Forlæggerne af Resens
Bibel (se nedenfor) søgte kongen om tilladelse til en ny
bibeludgave begrundet i, at der var mangel på danske Bibler.
Kongen sendte 7. januar 1629 et brev til professorerne ved
Københavns Universitet, hvori han bad dem tilkendegive hviken
version (Frederik 2.'s Bibel eller Resens Bibel), der skulle
lægges til grund for en ny Bibeludgave. Professorerne
konkluderede at i og med, der er mangel på begge Bibler, burde
begge udgaver genudgives. Skulle der kun udgives én Bibel var
anbefalingen, at det blev Frederik 2.'s Bibel. Altså den danske
Lutherbibel foretrækkes fremfor Resens Bibel, der på det
nærmeste var uforståelig, hvilket kongen også har været klar
over. |
|
Hans Poulsen Resens Bibel, 1607 |
|
første danske bibeloversættelse fra originalsprogene hebraisk og
græsk. Biblen var ifølge Resen et diktat fra Gud, hvorfor der
ikke var tale om nogen fortolkning af teksten, men hvert ord
blev oversat direkte, og det medførte en forkludret
oversættelse, en uforståelig Bibel for meningmand. |
|
Den
Resen-Svanningske Bibel, 1647 |
|
Resens Bibel, revideret til forståelighed af Hans Svane, var den danske kirkes
Bibel (revideret flere gange) frem til: |
De autoriserede nyoversættelser, 1931 (GT) og 1948
(NT). |
Den seneste bibeloversættelse blev i 1992 autoriseret af
H.M. Dronning Margrethe 2. |
|
|
|
|
|
Fattigmandsbibelen. Den
middelalderlige billedbibel
i håndskrifter fra 1300-tallet og i træsnit i
1400-tallet. |
Poor Man's Bible. |
|
|
kunstudstilling som holdes hvert 2.
år. Den mest kendte biennale er
Venedig Biennalen,
der afholdtes første gang i 1895.
Øvrige biennaler er bl.a.
Sao Paulo Biennalen,
Sydney Biennalen og Krakow Biennalen. |
art exhibition every
two years. The most important Biennale takes place in
Venice - other Biennales are e.g. the Sao Paulo
Biennale, the Krakow Biennale and the Sydney Biennale. |
|
|
|
|
tysk ekspressionistisk
kunstnersammenslutning der opstod i München i 1911. Se ekspressionisme. |
the Blue Rider, German
Expressionist
group established in Munich in 1911. The members of the group were
Gabriele Münter, Wassily Kandinsky, Franz Marc, August Macke, Paul
Klee and Alexey Georgievich Jawlensky. The movement took its name
from a painting by Kandinsky, "Le cavalier bleu", 1903. The
paintings had tendencies towards abstraction. |
|
|
en nordeuropæisk udformning af barokken, en ornamental
og pompøs interiørstil. I Danmark ses stilen især i
kirkeinventar fra 1600-tallet.
Holmens kirke:
prædikestol,
1662
og
altertavle,
1661.
Ordet brusk er en beskrivelse af den blødgøring, som
ornamenterne blev underkastet. |
|
|
tysk
ekspressionistisk kunstnersammenslutning der blev
dannet i Dresden i 1905.
Se ekspressionisme. |
the Bridge, a German
Expressionist group
established
in Dresden in 1905 and followed by the group Dresdner
Sezession. The members of die Brücke were
Ernst Ludwig Kirchner, Erich Heckel, Karl
Schmidt-Rottluff, Otto Mueller, Oskar Kokoschka,
Emil Nolde, Max Beckmann,
Fritz Bleyl and Max Pechstein. Die Brücke wanted to show the connection (the bridge)
between different art styles. The artist felt that their
work was related to the work of Edvard Munch. The name
"Die Brücke" was suggested by Karl
Schmidt-Rottluff and derived from a quotation in "Also
sprach Zarathustra" (Thus Spoke Zarathustra), a book by
the German philosopher Friedrich Nietzsche, 1883-85. |
|
|