|
|
"En
dans i det frie på Ischia", 1847,
Ribe Kunstmuseum.
Ischia er en ø i Napolibugten, i baggrunden ses
Vesuv.
"Open Air Dance in Ischia", 1847,
Ribe Art Museum.
Ischia is an island in the bay og
Naples, in the background is
Mount Vesuvius. |
|
|
|
"Parti fra Canale Grande,
Venezia", ca. 1854,
ARoS Aarhus Kunstmuseum.
"View from the Canale Grande in
Venice", c. 1854,
ARoS Aarhus Museum of Art, Denmark. |
|
Marstrand, Wilhelm
(1810-1873).
Dansk
maler af miljøskildringer,
familiebilleder og portrætter. Ungdomsværkerne hører med til
guldalderkunsten.
Marstrand blev professor ved
Akademiet i 1848
og var dets direktør fra 1853-59 og igen fra 1863-73. Han var elev af
Eckersberg, der kom i hans barndomshjem og så den unge Marstrands
tegninger og opfordrede til, at han kom på Akademiet. 1836-40 var Marstrand
i Rom. Hans romerske billeder/italienske genrebilleder fik international
anerkendelse.
Det
Waagepetersenske familiebillede viser
hans store evne for figurfremstillinger. Humor og fortællelyst viser han i
Holberg-fremstillingerne. I 1870 fik Marstrand til opgave at udføre
historiemalerier til festsalen/solennitetssalen på Københavns Universitet og
nåede inden sin død i 1873 at udføre billedet "Indvielsen
af Københavns Universitet i Frue Kirke 1479" (1871).
Billedudsmykningen i festsalen blev fuldført efter Marstrands intentioner af
kunstnerne Carl Bloch, Vilhelm Rosenstand og Erik Henningsen.
Se
dansk guldalder.
|
|
Carl Bloch, "Portræt
af maleren Wilhelm Marstrand", 1867,
Den Hirschsprungske Samling. Marstrand er gengivet som 57-årig
i det år hans kone Grethe døde 42 år gammel af tyfus. Bloch
havde været elev af Marstrand på Akademiet.
Carl Bloch,
"Portrait of the Painter Wilhelm Marstrand",
1867, The Hirschsprung Collection. |
|
|
|
|
|
|
1 |
"En flyttedagsscene",
1831,
Nivaagaards Malerisamling/"Moving Day Scene",
1831,
The Nivaagaard Collection. |
2 |
"En gadescene i hundedagene",
1832, Statens Museum for Kunst/"Street Scene During the
Dog Days", 1832,
National Gallery of Denmark,
Copenhagen. |
3 |
"Nøgen mandlig model",
u.å.
Indtil
1833 var
Akademiets nøgenmodeller kun
mænd/"Nude Male Model", s.a. |
4 |
"Arkitekten Gottlieb
Bindesbøll",
1834,
Statens Museum for Kunst.
Gottlieb Bindesbøll tegnede
Thorvaldsens Museum. Han var
Marstrands ven og far til
Thorvald Bindesbøll.
"The Danish Architect
Gottlieb Bindesbøll", 1834,
National Gallery of Denmark,
Copenhagen.
Thorvaldsens Museum is
designed by
Gottlieb Bindesbøll. He was
Marstrand's friend and the
father of the architect
Thorvald Bindesbøll. |
|
|
|
1 |
"Musiksoirée hos Waagepetersen",
1834,
Det Nationalhistoriske
Museum på Frederiksborg
Slot. Christian Waagepetersen (1787-1840) var hofvinhandler og
kunstmæcen. Waagepetersens interesse for musik afspejlede sig i hans tre
sønners navne, som var Mozart, Haydn og Beethoven, og han holdt hver uge
koncerter i sit hjem, det
nyklassicistiske palæ, i
Store Strandstræde 18 i
København, der opkaldtes efter ham (Den
Waagepetersenske Gård). På billedet ses centralt
Waagepetersen med cello og hans søn Mozart med violin.
"Music soirée in the House of
Waagepetersen",
1834,
The Museum of National History at
Frederiksborg Castle.
Christian Waagepetersen (1787-1840) was a Danish wine merchant and patron.
His three sons were named after his favorite classical composers Mozart,
Haydn and Beethoven, and every week he held concerts in his home in
Store Strandstræde 18,
Copenhagen. Waagepetersen is seen centrally in the painting with a cello and
next to him his son Mozart with a violin. |
2 |
"Auktionsscene",
1835,
Nationalmuseum, Stockholm. En
kaotisk scene, hvor nogle damer
hiver i en uniformsjakke, der er
på auktion. Auktionarius ses
yderst til venstre med en
fjerpen bag øret.
"Auction Scene", 1835,
Nationalmuseum, Stockholm. |
3 |
"Professor
C.W. Eckersberg",
1836,
Nationalmuseum, Stockholm.
"Professor at The Royal
Danish Academy of Fine Arts
C.W. Eckersberg", 1836,
the father
of Danish Golden Age Painting,
Nationalmuseum, Stockholm. |
4 |
"Familien
Waagepetersen",
1836,
Statens Museum for Kunst.
Se Wilhelm
Bendz' billede "Familien
Waagepetersen".
Se
også
dansk guldalder.
På billedet ses
Waagepetersens hustru
Albertine, deres børn og
barnepigen, der bærer
familiens yngste. Drengen
ved bordet, der vender enden
mod beskueren, viser en
tegning af en person, der
rækker tunge. Begge drenge
ser mod beskueren, pigerne
er optaget af leg. Billedets
private karakter skildres
også ved den åbne dør yderst
til højre, hvor
soveværelsets himmelseng kan
anes.
"The Waagepetersen Family",
1836,
National Gallery of Denmark,
Copenhagen. See
"The
Waagepetersen Family",
by the artist Wilhelm Bendz.
See also
Danish Golden Age. |
|
|
|
1 |
"En fængselsscene i Rom",
1837,
Nivaagaards Malerisamling.
Fængselscelle på gadeniveau,
hvor de indespærrede forbryderne
spiller kort med de lovlydige
udenfor. På fængselsmuren ses en
tegning af en politisoldat.
"Prison Scene in Rome",
1837,
The Nivaagaard Collection. |
2 |
"Skt. Antoniusfesten i Rom",
1838.
Skt. Antonius/"The Feast of St Antonio
in Rome", 1838. |
3 |
"Landskab med ruiner",
ca. 1838,
Nivaagaards Malerisamling/"Landscape with Ruins",
c. 1838,
The Nivaagaard Collection. |
4 |
"Romerske borgere forsamlede til lystighed ved et
osteri",
1839,
Nivaagaards Malerisamling.
"Roman Citizens Gathered for Festivities at an Osteria",
1839, The Nivaagaard Collection. |
|
|
|
1 |
"Den hellige familie på flugten",
før 1841,
Nivaagaards Malerisamling.
Flugten til
Egypten fra Herodes' Barnemord i Betlehem. Da de var rejst, se, da
viser Herrens engel sig i en drøm for Josef
og siger: "Stå op, tag barnet og dets mor
med dig og flygt til Egypten, og bliv dér,
indtil jeg siger til. For Herodes vil søge
efter barnet for at slå det ihjel." Og han
stod op, og mens det endnu var nat, tog han
barnet og dets mor med sig og drog til
Egypten. Og dér blev han, indtil Herodes var
død, for at det skulle opfyldes, som Herren
har talt ved profeten, der siger: "Fra
Egypten kaldte jeg min søn." (Matthæusevangeliet
2,13-15).
"The Holy Family on the Flight",
before 1841,
The Nivaagaard Collection. |
2 |
"Kong Christian 8.",
1843, Rosenborg Slot/"King Christian VIII", 1843, Rosenborg Castle. |
3 |
"Ung kampagnol",
1845-48,
Nivaagaards Malerisamling.
Kampagnol = bonde.
"Young Campagnol",
1845-48,
The Nivaagaard Collection. Campagnolo = peasant. |
4 |
"Scene fra Macbeth",
u.å.,
Ribe
Kunstmuseum. "Macbeth",
tragedie, 1606, af William
Shakespeare. På vej hjem fra
krig møder den skotske adelsmand
Macbeth tre hekse, der spår, at
han bliver landets næste konge.
Af sin ambitiøse manipulerende
hustru lady Macbeth bliver han
presset til at myrde den
regerende kong Duncan, og
billedet viser den nat, hvor
mordet skal foregå - Macbeth ser
skræmt ud, han holder mordvåbnet
i sin hånd, hans hustru holder
fast i ham og leder ham mod
målet. I bondeanger over at have
presset sin mand til at myrde
kongen, begår lady Macbeth
selvmord.
"Scene from Macbeth",
s.a., Ribe
Art Museum. |
|
|
|
1 |
"Don Quixote og Sancho Panza
ved en skillevej", efter 1847,
Nivaagaards
Malerisamling.
Romanen "Don
Quixote" (1.
del 1605, 2. del 1615) er af den
spanske forfatter
Miguel de Cervantes (1547-1616).
Don Quixote er en høj og mager
forarmet adelsmand, der bilder
sig ind at være ridder og drager
afsted på sit gamle øg Rosinante
for at udøve ridderbedrifter, og
med sig har han sin følgesvend,
den lille omfangsrige
Sancho Panza,
hvis ridedyr er et æsel.
"Don Quixote and Sancho
Panza at a Crossroads",
after 1847,
The
Nivaagaard Collection. |
2 |
"Don Quixotes første hjemtog",
efter 1847,
Nivaagaards Malerisamling.
"Don Quixote's First Ride
Home", after 1847,
The Nivaagaard Collection. |
3 |
"Don Quixote betragter sin hjelm efter at have givet den et sværdhug", ARoS Aarhus Kunstmuseum.
"Don Quixote Contemplating His Helmet after Chewing it with His Sword", ARoS Aarhus Museum of Art, Denmark. |
4 |
"En
dans i det frie på Ischia", 1847,
Ribe Kunstmuseum.
Ischia er en ø i Napolibugten, i baggrunden ses
Vesuv.
"Open Air Dance in Ischia", 1847,
Ribe Art Museum.
Ischia is an island in the bay og
Naples, in the background is
Mount Vesuvius. |
|
|
|
1 |
"En englænder forfulgt af tiggere i Rom",
1848,
Ambassadør John L. Loebs danske
kunstsamling.
"An Englishman pursued by Beggars in Rome", 1848, The
Ambassador John L. Loeb Jr. Danish Art
Collection. |
2 |
"Ernst Meyer", 1848, Det Nationalhistoriske Museum, Frederiksborg Slot/"Ernst Meyer", 1848, The Museum of National History, Frederiksborg Castle. |
3 |
"Må jeg låne de to brune
heste?",
1849-52.
Dobbeltportræt af Købmand
Christopher Friedenreich Hage
(1759-1849) og hans hustru
Arnette f. Just (1778-1849), Nivaagaards Malerisamling.
Ægteparret var bedsteforældre
til Johannes Hage (1842-1923),
som i 1908 grundlagde
Nivaagaards Malerisamling.
Billedtitlen er hustruens
spørgsmål til sin mand. Parret
ses i købmandsgårdens kontor.
Ved købmandens fod ligger hunden
Fenris og over rækværket hænger
avisen "Fædrelandet".
"May I Borrow the Two
Brown Horses?", 1849-52.
Double Portrait of the Merchant
Christopher Friedenreich Hage
(1759-1849) and his wife Arnette
née Just (1778-1849),
The Nivaagaard Collection. |
4 |
"Portræt af Frederikke
Wilhelmine Hage med børn",
1850,
Nivaagaards Malerisamling.
"Portrait of Frederikke
Wilhelmine Hage with Children",
1850,
The Nivaagaard Collection. |
|
|
|
1 |
"Kunstnerens hustru og søn
Poul", ca. 1852,
Nationalmuseum, Stockholm. Poul
var Marstrand og hans hustru
Grethes første barn (Grethe
Marstrand (1824-1867), egl. Margrethe
Christine f. Weidemann).
"The Artist's Wife and
Their Son Poul", c. 1852,
Nationalmuseum, Stockholm. |
2 |
"Den døde pige", 1852/53.
Afdøde Margrethe Kristine blev
bare fire dage gammel. Hun var
ægteparret Marstrands andet
barn, de fik i alt seks børn, to
drenge og fire piger.
"The Dead Girl",
1852/53. The little girl Margrethe Kristine died when she was four days old. She was the second-born of the couple's six children, two boys and four girls. |
3 |
"Portræt af frøken Vilhelmine
(Ville) Hage, senere fru Ville
Heise (1838-1912)",
1853,
Nivaagaards Malerisamling.
Portrættet af den 15-årige Ville
var bestilt af
hendes far købmand, godsejer og
politiker Alfred Hage. Hun var
søster til stifteren af
Nivaagaards Malerisamling
Johannes Hage, og hun blev gift
med komponisten Peter Heise.
"Portrait of Miss
Vilhelmine (Ville) Hage, later
Mrs Ville Heise (1838-1912)",
1853,
The Nivaagaard Collection. |
4 |
"Kirkefærd i Dalarne i
Sverige. Til Leksands sognekirke
i Dalarne kommer folket i deres
store kirkebåde over Siljansøen
om søndagen til gudstjeneste",
1853,
Statens Museum for Kunst.
"Churchgoers Arriving by
Boat at the Parish Church of
Leksand on Lake Siljan, Sweden",
1853,
National Gallery of Denmark,
Copenhagen. |
|
|
|
1 |
"Parti fra Canale Grande,
Venezia", ca.
1854,
ARoS Aarhus Kunstmuseum.
"View from the Canale Grande in
Venice", c. 1854,
ARoS Aarhus Museum of Art, Denmark. |
2 |
"Parti fra Canale Grande i Venedig. Palazzo
Falier", ca. 1854, Den
Hirschsprungske Samling.
"View from Canal Grande in
Venice. The Palazzo Falier",
c. 1854, The Hirschsprung
Collection, Copenhagen. |
3 |
"Rejsende i Venedig",
skitse, ca. 1854, Den
Hirschsprungske Samling.
Marstrand opholdt sig i Venedig
fra 1853-54, og der var efter
hans mening for mange turister,
og de værdsatte ikke byen, måske
derfor har han i sit billede
vist en turist, der er faldet i
søvn på en gondoltur - enten har
sejlturen eller bogen han holder
kedet ham i søvn.
"Travelers in Venice",
sketch, c. 1854, The
Hirschsprung Collection. |
4 |
"Italiensk landskab", u.å., Nationalmuseum, Stockholm. UNDER 50'ERNE
"Italian Landscape", s.a., Nationalmuseum, Stockholm. |
|
|
|
1 |
"Portræt af fru Vilhelmine
Heise, født Hage (1838-1912)",
1856,
Nivaagaards Malerisamling.
"Portrait of Mrs
Vilhelmine Heise, née Hage
(1838-1912)", 1856,
The Nivaagaard Collection. |
2 |
"Portræt af Otto Marstrands
to børn og deres vestindiske
barnepige, Justina Antoine, i
Frederiksberg Have,
1856-1857",
Statens Museum for Kunst.
Otto Marstrand, Wilhelm
Marstrands bror, var konsul
på St. Thomas, en del af Dansk
Vestindien, hvor afrikanske
slaver arbejdede i sukker-
bomulds- og tobaksplantager.
Pigernes forældre og storebror
ses i baggrunden. Justinas
ternede tørklæde symboliserer, at
hun er en frigiven caribisk
slave, og hendes
dannebrogsfarvede klædedragt
symboliserer, at hun som ansat
hos familien Marstrand skal
betragtes som værende dansk.
"Portrait of Otto
Marstrand's Two Children and
Their West-Indian Nanny Justina
Antoine in Frederiksberg
Gardens, 1856-1857",
National Gallery of Denmark,
Copenhagen. |
3 |
"Eggert Christopher Tryde"
(provst i København og kongelig konfessionarius),
1858.
"Eggert Christopher Tryde" (rural dean in Copenhagen and royal confessor), 1858. |
4 |
"Portræt af skuespillerinden Johanne Luise Heiberg", 1859-59, Det Nationalhistoriske Museum på Frederiksborg Slot.
"Portrait of Actress Johanne Luise Heiberg", 1859-59, The Museum of National History at Frederiksborg Castle. |
|
|
|
1 |
"Portræt af B.S. Ingemann",
1860,
Sorø Akademi.
Ingemanns Hus er en del af
Sorø Akademi. Portrættet er
malet i anledning af digterens
70-års fødselsdag. Bernhard
Severin Ingemann (1789-1862) var
lektor ved Sorø Akademi, hvor
han underviste i sprog og
litteratur og skrev historiske
romaner. Af salmer har han bl.a.
skrevet "I østen stiger solen
op", "Dejlig er jorden" og
"Julen har bragt velsignet bud".
"Portrait of B.S.
Ingemann", 1860,
Sorø Academy. The
portrait was painted on the
occasion of Ingemann's 70th
birthday. The poet, playwright
and novelist Bernhard Severin
Ingemann (1789-1862) was
professor of the Danish language
and literature at Sorø Academy,
and
Ingemann's house is part of
the academy. |
2 |
"Judaskysset",
efter 1860,
Nivaagaards Malerisamling/"Kiss of Judas", efter
1860,
The Nivaagaard Collection. |
3 |
"Dans i et osteri", ca.
1860,
Nivaagaards Malerisamling/"Dance in an Osteria",
c. 1860,
The Nivaagaard Collection. |
4 |
"Kunstnerens hustru og børn i
atelieret på Charlottenborg",
1861-62, Statens Museum for
Kunst.
"The Artist's Wife and
Children in the Studio at
Charlottenborg", 1861-62,
National Gallery of Denmark,
Copenhagen. |
|
|
Kong
Christian
stod
ved
højen
mast
i
røg
og
damp |
|
|
|
|
|
|
1 |
"Christian
IV
om bord på "Trefoldigheden" under slaget i Kielerbugten 1. juli 1644",
1861,
Ny Carlsberg
Glyptotek.
"Christian IV on Board the Danish flagship "Trefoldigheden" during the Battle in the Bay of Kiel, 1st July 1644", 1861,
Ny Carlsberg
Glyptotek. |
2 |
"Christian
IV
på
Trefoldigheden",
1866,
Det Nationalhistoriske
Museum på Frederiksborg
Slot. Kongen mistede sit højre
øje under
søslaget
i 1644 på Kolberger Heide (farvandet mellem Kielerfjord og Femern), og det var her
"gotens hjelm og hjerne brast". |
|
Søslaget blev udødeliggjort af Johannes Ewalds "Kong Christian stod ved højen Mast, 1779, (Nationalsangen/Kongesangen), hvor første vers lyder: |
|
Kong Kristian stod ved højen mast
i røg og damp.
Hans værge [sværd] hamrede så fast,
at gotens hjælm og hjerne brast.
Da sank hvert fjendtligt spejl og mast
i røg og damp.
Fly, skreg de, fly, hvad flygte kan!
hvo står for Danmarks Kristian,
hvo står for Danmarks Kristian, i kamp? |
|
King
Christian IV on
the
flagship Trefoldigheden/The Trinity,
The Museum of National
History at
Frederiksborg Castle.
During the battle
against Swedish troops on Kolberger Heide on 1 July 1644, the king lost his right eye when
a Swedish
bullet hit a cannon on the Danish flagship. The battle ended with a narrow Danish victory. The naval Battle of Kolberger Heide was part of the Torstenson War 1643-45. |
|
|
3 |
Christian 4.'s
kapel i Roskilde Domkirke
udsmykket af Marstrand i perioden
1859-66.
I samarbejde med Heinrich Hansen udførte han "Kong
Christian IV's Dom over
Christopher Rosenkrantz" og
"Christian
IV på Trefoldigheden".
Christian IV's Chapel, Roskilde Cathedral
decorated by Marstrand between
1859-66. Together with Heinrich
Hansen he executed
"The
Judgment of King Christian IV on Christopher
Rosenkrantz" and
"King
Christian IV on the Flagship
Trefoldigheden". |
4 |
"Portræt af maleren
P.C. Skovgaard",
1866,
Skovgaard Museet, Viborg/"Portrait of the Painter
P.C. Skovgaard", 1866,
Skovgaard Museum, Viborg. |
|
|
|
|
"Den vantro
Thomas",
ca. 1870, Randers Kunstmuseum/"Doubting
Thomas", c. 1870, Randers
Museum of Art, Denmark. |
|
|
|
1 |
"Kunsthistorikeren
professor
Niels Lauritz Høyen",
1868,
Statens Museum for Kunst. Nederst på
billedrammen står "Fra venner og
Tilhørere, den 4. Juni
1868", og øverst på rammen står
"N.L. Høyen". Portrættet er et
bestillingsarbejde i anledning
af Høyens 70-års fødselsdag.
Høyen, Danmarks første
kunsthistoriker, ses foran et
stik af
Rafael,
"Disputa
(teologi)", fresken er i
Stanza della Segnatura,
Vatikanmuseerne, Rom.
"The Art Historian
Niels Lauritz Høyen", 1868, National Gallery of Denmark,
Copenhagen. Behind Høyen is
Raphael's,
"Disputa
(theology)",
the fresco is in
Stanza della Segnatura,
Vatican Museums,
Rome. |
2 |
"Ligvognstoget. Snefald,
vinterdag ved
Holmens Kirke", ca.
1870,
ARoS
Aarhus Kunstmuseum.
"Procession with a Hearse.
Falling Snow, Winter's Day af
Holmens Church", c.
1870,
ARoS,
Aarhus Museum of Art. |
3 |
"Ottilie, Julie og Christy
Marstrand, kunstnerens tre
døtre", ca. 1871.
"Ottilie, Julie and
Christy Marstrand, the Artist's
Three Daughters", c. 1871. |
4 |
Marstrands penselkrukke/Marstrand's paintbrush pot. |
5-6 |
Karikaturer af Søren Kierkegaard, 1870.
Huset i Bredgade hvor Kierkegaard døde i 1855.
Kierkegaards gravsted, Assistens Kirkegård i København. |
|
|
|
|
|
Ludvig
Holbergs komedier i
Marstrands fortolkning
Comedies by Ludvig Holberg
interpreted by Marstrand |
|
|
|
|
|
"Scene af Erasmus Montanus. 3. akt,
3. scene", 1865, ARoS Aarhus Kunstmuseum.
"Scene from Erasmus
Montanus. Act 3, Scene 3", 1865, ARoS Aarhus Museum of Art, Denmark. |
|
Ludvig Holbergs komedie,
"Erasmus Montanus
Eller Rasmus Berg. COMOEDIE
udi Fem ACTER", blev trykt i
1731.
Rasmus Berg, der har studeret i København,
kommer tilbage til sin barndoms landsby for at gifte sig med sin forlovede
Lisbed. Han kalder sig nu Erasmus Montanus. Han fører sig frem overfor alt
og alle, han er arrogant og bedrevidende. Under studieårene i hovedstaden
har Rasmus skrevet breve til sin far Jeppe Berg, der har tyet til degnen Per
Degn, der anses for "en brav studeret Mand", for at få ham til at oversætte
det, der var skrevet på latin. Per Degns latinkundskaber er kun remser eller
bøjninger, men de rækker til at imponere Jeppe og de andre landsbybeboere,
men ikke Erasmus, der kalder hans latin for klosterlatin (dårlig latin). Per
Degn ser Erasmus som en trussel mod sin autoritet og må få ham til at
fremstå som et fjols. Forældrene er stolte af deres "latinske" søn Erasmus,
men broderen Jakob er ikke imponeret over hans lærdom, der bl.a. går ud på
at hævde, at jorden er rund og ikke flad, en tese som får folk i landsbyen
og ikke mindst Lisbeds far Jeronimus til at anse ham for en tosse og ikke
værdig som svigersøn. Komedien ender dog med, at Erasmus må sige: "Min kiære
Svigerfar, Jorden er saa flack, som en Pandekage, er han nu fornøyet."
I 3. akt, 3. scene diskuterer Erasmus med
Per Degn og angriber hans latinske tågesnak: "Latin! om I kom i Skolen nu,
kunde I ikke komme høyere end i Sinke-Lectien." ... "Jeg kand ikke svare
dertil, det er lutter Pølse-Snak. Lad os tale Dansk sammen, som de andre
kand forstaa, saa skal man strax faa at høre, hvilken Karl det er."
Bag Erasmus står hans mor Nille og græder
fordi "Jeg har saa ont deraf, at min Søn skal give sig tabt i Latinen." |
|
|
|
|
|
1 |
"Scene af Erasmus Montanus",
ca.
1843, ARoS Aarhus Kunstmuseum/"Scene from Erasmus Montanus", c. 1843, ARoS Aarhus Museum of Art. |
2 |
"Erasmus Montanus", III akt, 3. scene, 1844, Statens Museum for Kunst.
"Scene from Erasmus Montanus", 1844,
National Gallery of Denmark,
Copenhagen.
|
3 |
"Erasmus' standhaftighed", motiv fra Ludvig Holbergs "Erasmus Montanus", 1731, III akt, VI Scene, før 1869, Sorø Kunstmuseum.
"The Steadfastness of Erasmus", motive from Ludvig Holberg's "Erasmus Montanus",
1731, Act III, Scene VI, before 1869, Sorø Art Museum. |
4 |
"Scene fra Holbergs Jeppe på Bjerget", akt III, scene 3, u.å., Den Hirschsprungske Samling.
Komedien "Jeppe på Bjerget", 1722, handler om den fattige fæstebonde Jeppe, der ender i baronens seng. Jeppe bliver herset med af ridefogeden og sin kone Nille, der slår ham med krabasken Mester Erik, og degnen, som Nille ligger i med, gør ham til hanrej. Problemerne dulmer Jeppe ved at drikke sig fuld. Baronen og hans folk bærer den stærkt berusede Jeppe, der er faldet omkuld på en mødding, op i baronens seng, og da han vågner er han i tvivl om han er i himlen eller stadig lever, og i en forestilling om, at han er den nye baron koster han rundt med baronens tjenere (som billedet viser. Kvinden ved det veldækkede bord er ridefogedens kone, som han også danser med, men han ender med at falde om af drukkenskab og falde i søvn). I den korte stund Jeppe selv er baron nyder han at være den, der herser med andre frem for selv at blive herset med, men lykken varer kort, han ender på møddingen igen. Komedien er i virkeligheden en tragedie, historien om et godt menneske, der ikke kan finde ud af og ikke magter livet og dets tilskikkelser, og som omgivelserne griner af og træder på, og som gør livet tåleligt for sig selv ved at søge tilflugt i rusen.
"Scene from Holberg's Jeppe of the Hill", act III, scene 3, s.a., The Hirschsprung
Collection, Copenhagen. |
|
|
1 |
"Motiv fra Ludvig Holberg: Barselstuen", 1845, Statens Museum for Kunst.
"Scene from Ludvig Holberg's The lying-in Room", 1845,
National Gallery of Denmark,
Copenhagen.
|
2 |
"Scene fra Ludvig Holbergs Barselsstuen", u.å., Nivaagaards Malerisamling.
"Scene from Ludvig Holberg's The lying-in Room, s.a.,
The Nivaagaard Collection. |
3 |
"Philemon
og hans anklagere" scene fra Holbergs
"Det lykkelige skibbrud", 5. akt, 9. scene,
(skitse), ca. 1859,
Nivaagaards Malerisamling.
"Philemon and his Accusers" scene from
Ludvig Holberg's "The Fortunate Shipwreck",
Act 5, Scene 9, (sketch), c. 1859,
The Nivaagaard Collection. |
4 |
"Helena Roed i rollen som Leonora i Ludvig Holbergs Det lykkelige skibbrud", 1855-61, Nationalmuseum, Stockholm.
"Helena Roed, Acting as Leonora in Ludvig Holberg's
The Fortunate Shipwreck", 1855-61, Nationalmuseum, Stockholm. |
5 |
Udsnit af "Holberg
til kaffeselskab hos madame NN", ca. 1866.
Excerpt from "Holberg in Coffee Party at Madame NN", c. 1866. |
|
|
|
|